Luftburna operationer under VK2

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Luftburna operationer under VK2

Inlägg av Hans » 10 juli 2008, 16:52

Operation Husky.
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Allied_invasion_of_Sicily

Intressant anekdot är striderna några dagar senare vid Primosolebron där nyss luftlandsatta tyskar fick bekämpa en brittisk luftlandsättning - mig veterligen enda gången det har hänt i historien.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Re: 10 juli 1943

Inlägg av varjag » 11 juli 2008, 00:34

Mindre Muntert - var att 69 Airspeed 'Horsa's med 1st Air Landing Brigade - kraschade i havet och 252 Red Devils drunknade innan dom fick foten på Sicilien :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 juli 2008, 12:08

Användandet av fallskärmsjägare var ett fruktansvärt slöseri av män och resurser till mycket liten nytta (utom möjligen i Normandie - och så klart Kreta). Att sätta in dem i bergig Medelhavsmiljö är antagligen det mest dumdristiga av allt.

Tusentals högmotiverade och fysiskt topptrimmade unga män offrades, i mångt och mycket för att förfina tekniken.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juli 2008, 12:22

Tusentals högmotiverade och fysiskt topptrimmade unga män offrades, i mångt och mycket för att förfina tekniken.
'Krisgkostnader' Mathias...krigskostnader....ett 'billigt pris att betala för erfarenheten'. Som tyskar, ryssar - och SIST allierade fick lära sig :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 juli 2008, 15:55

Intressant är att ni utan omsvep godkänner Sicilien som europeiskt fastland.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 juli 2008, 16:04

:lol:

Det finns planer på en bro.

MVH

Hans

BigPapaBear
Medlem
Kontakt:

Inlägg av BigPapaBear » 13 juli 2008, 23:09

Mathias Forsberg skrev:Användandet av fallskärmsjägare var ett fruktansvärt slöseri av män och resurser till mycket liten nytta (utom möjligen i Normandie - och så klart Kreta). Att sätta in dem i bergig Medelhavsmiljö är antagligen det mest dumdristiga av allt.

Så Normandie och Kreta är de enda "nyttiga" luftlandsättningarna? Kreta var ju katastrofalt för fallskärmsjägarna även om det operativa målet uppnåddes till slut.

Följande luftburna operationer anser jag vara väldigt framgångsrika, med relativt få förluster.

- Eben Emael 1940. Den perfekta luftlandsättningen?
- Korinth 1941.
- Weserübung 1940.
- 1ABTF jättelika landsättning under operation Dragoon 1944
- Corregidor 1945

Därtill kan vi lägga ett flertal kommandoräder med fallskärmstrupper. T.ex. Brandenburgregementets landningar i Ardennerna 1940, britternas Operation Biting 1942

Problemet är väl att de är de stora misslyckandena som får all uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 juli 2008, 10:58

Jag tror att du har en poäng där, vi får inte vara allt för negativa mot luftlansättningar även om det finns en rad misslyckanden. Vi får inte glömma bort att det var ett nytt vapen och alla fick mer eller mindre pröva sig fram.

Dessutom så band hotet om luftlandsättningar upp stora styrkor för försvararna och det kanske i vissa stycken gjorde mer nytta än själva luftlandsättningen.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 juli 2008, 11:23

En intressant poäng. Det finns onekligen en del lyckade fallskärmsjägaroperationer under VK2. Corregidor ska jag villigt erkänna att jag inte ens tänkte på.

Till listan kan också läggas de tyska operationerna i Medelhavet 1943-44. Eller Mussolinioperationen. Onekligen är svårigheterna med en luftburen operation större desto fler soldater som ska landsättas. Sen beror det också på vilken typ av motstånd man möter.

Min poäng var egentligen inte att bedöma operationerna som lyckade eller misslyckade, utan att se till dess nödvändighet i relation till offren. Eben Emael var en lysande operation, men även utan den hade tyska armén troligen nått Paris. Operation Dragoon hade inte misslyckats utan luftlandsättning; motståndet var för svagt. Operation Varsity var helt onödig, med tanke på den allierade överlägsenheten och brohuvudet vid Remagen.

Kreta däremot, hade tyskarna aldrig kunnat inta utan en luftburen operation. I Normandie var fallskärmsjägarna en nyckelspelare. Det är ett gott vapen som ska sättas in med omsorg. Inte, som vid Market-Garden (och de 10-15 inställda operationerna före den), ett vapen som måste sättas in för att sen bygga en operation runt dem. Många av soldaterna hade kunna vara spetssoldater i ordinarie förband och gjort mer nytta där.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Operation Husky och luftburna operationer

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 juli 2008, 11:25

Hotet är en bra poäng det också. Tyska röster från Arnhem vittnar om nervisiteten att nya styrkor ska landa mitt ibland dem från himlen. Frågan är väl om det motiverade de enorma förlustsifforna för de större operationerna?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 juli 2008, 11:48

Vad hände med ditt orginalinlägg Mathias?

Enorma och enorma, visst var de stora, kanske framförallt i procent, men jämfört med vanliga landoperationer eller landstigningar så ter sig antalet allt annat än enormt. F.ö. finns det ju en bunt landstigningrar också som har, om inte gått åt peppparn, så i alla fall strulat rejält och varit kostsamma i människoliv. Kanske också beroende på att det var inget som hade gjorts tidigare på det sättet och i den skalan.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juli 2008, 12:07

Det här leder antagligen till en helt ny tråd om fallskärmstruppernas värde och berättigande...
Vilken jag ifrågasätter, i förhållande till de enorma kostnaderna för deras utbildning, övning och insats. Ryssarna började, tyskarna följde efter, sedan italienare, britter, japaner och amerikaner och fransoser.En prestigeepedemi som till slut kom att omfatta t.o.m. lilla Sverige :roll:

Var det verkligen värt det?, Varjag

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 juli 2008, 13:23

Jag ändrar tråden och tar bort jubileumsinlägget.

BigPapaBear
Medlem
Kontakt:

Inlägg av BigPapaBear » 14 juli 2008, 16:09

Mathias Forsberg skrev:Hotet är en bra poäng det också. Tyska röster från Arnhem vittnar om nervisiteten att nya styrkor ska landa mitt ibland dem från himlen. Frågan är väl om det motiverade de enorma förlustsifforna för de större operationerna?
Hotet fungerade ju ibland även när de luftburna trupperna misslyckades kapitalt med det de skulle göra. Se bara på luftlandsättningen i början av Ardenneroffensiven. Uselt väder. Plan kraschar, åker vilse, gubbar skadas pga av låghöjdshopp i dålig terräng etc. jägarna blir utspridda över ett stort område och det enda de egenligen kan göra är att börja promenera tillbaka till Tyskland i små grupper. Men mitt i allt detta når man en oavsiktlig framgång. Då man sprids ut över ett stort område rapporterar flera allierade enheter om fallskärmsjägare i deras område, vilket medför att de allierade tror att tyskarnas luftburna numerär är betydligt större än den egenligen är. Resultat: ett onödigt stort antal allierade enheter binds upp för att skydda mot en fiende som på sätt och vis inte finns.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Luftburna operationer under VK2

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 juli 2008, 23:15

Logiken säger ju att det är ett naturligt resultat. Men var det så. Omgrupperade större förband aktivt för att möta de spridda fallskärmsjägarna?

Skriv svar