sonderling skrev:Det har rapporterats att fyndplatsen var en 'bombkrater'....Jag vågar påstå att inga bomber som användes våren 1945 kan motivera ett hål av denna storleken......Varjag
Men är du säker på det, hur var det med tyskfartygs artilleri? Sedan är väl inte dagens grop bombkratern?
Det här med att man hittat kläderna bredvid, står det i de tyska tidningsartiklarna? Det låter lite irrationelt men det vet vi ju av Beevors bok att Ryssarna inte direkt var rationella. (tex samla in radioapparater till sovjet som sedan står i snöblandat regn på kajen och förstörs.)
Min första tanke när jag läste detta att det måste röra sig om civila dödsoffer tillföljd av striderna som samlats ihop och kastats likt skräp, även om detta med avklädningen är en misstänkt aspekt, jag håller med.
Kulhålen kunde vara just nådeskott av sårade. Fast jag utesluter inte heller likvidationer eller både och i samma grop.
Sonderling
I ETT SÅDANT scenario är då nådaavlivning inte alls fullt så omänskligt som det verkar i första ögonblicket. Stefan
Under mitt läsandet om Koreakriget så får jag den uppfattningen att oskadade Amerikanska krigsfångar blev närmast "lättade" när kineserna började skjuta sårade fångar som låg och dog av sina skador i snön. Som sagt det som för oss låter helt sk´jukt kan vara närmast normalt i andra sammanhang.
Nej Sonderling - Marlbork ligger omkring 30 kilometer från Danzigbuktens kust så vi kan lugnt utesluta skeppsartilleri. Bomb som behövs får att göra en s å d a n grop - vägde minst 3-5 ton, och sådana användes inte av varken ryssar eller tyskar.
Det har framkommit rapporter om att platsen 'var en gammal damm' (en del av den gamla vallgraven?) vid den tiden. Vilket låter mera troligt.
att man hittat kläderna bredvid
i först polska rappporter - och upprepade i tyska med fleras. Och du har rätt - detta är helt irrationellt - utom, om som jag skrev - offren måste förbli anonyma. Vilket de idag är fallet. I Klartext - förövarna ville göra det svårt/omöjligt för eftervärlden att skapa klarhet.
Sunt förnuft, säger att man knappast fraktar civila krigsoffer till en massgrav, sedan pillar/drar/skär - av alla kläder innan man man kastar like nakna i gropen. Nej, face facts - dessa människor gick levande till platsen, tvingades klä av sig nakna, skiljas från alla klockor, löständer, glasögon, smycken, ringar - allt som kunde identifiera dem innan de mötte sin Skapare.
Martin skrev:
vad jag däremot inte kan tro på är att man skulle fått tyska soldater att döda tyska civila
Inte jag heller Martin och för en gångs skull tror jag inte på ryssar heller
en 'känslig sak' i de polsk-tyska relationerna
Varjag