Krylbosmällen
-
hasse lindquist
- Medlem
Krylbosmällen
Har något nytt framkommit om den berömda Krylbosmällen , då ett godståg med tysk artilleriammunition flög i luften?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Krylbosmällen
Inte vad jag vet. Misstänkt var ju Malcolm Munthe (GB).
Man har väl nyligen offentliggjort SÄPO-utredningen som säger att det var någon form av självantändning.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Varmgång i ett vagnshjul. Men Malcolm Munthe skröt över dådet liksom han skröt över andra fantasidåd. Han var son till Dr Axel Munthe (San Michele) och brittisk biträdande militärattache (major) i Stockholm under VK 2.
-
hasse lindquist
- Medlem
Hallå Stellan! För åtskilliga år sedan pratade jag med pensionerade länspolismästaren (fd landsfogden) i Dalarna, Axel Blomér, som lett utredningen av Krylbosmällen under WWII. Han satte heller ingen tilltro till Malcolm Munthes skildringar i bokform över tilldragelsen. Enligt Blomér skulle tåget, som flög i luften ha varit på väg åt motsatt håll, som det tåg Munthe antydde att han placerat en bomb på.Stellan Bojerud skrev:Varmgång i ett vagnshjul. Men Malcolm Munthe skröt över dådet liksom han skröt över andra fantasidåd. Han var son till Dr Axel Munthe (San Michele) och brittisk biträdande militärattache (major) i Stockholm under VK 2.
Enligt Blomér skulle folk längs banan ha sett gnistor spruta upp från en anliggande broms. Blomér menade att gnistor trängt upp genom springor i vagnsgolvet och antänt krutsäckar i lasten.
Lasten bestod enligt honom av artilleriammunition från den erövrade Maginotlinjen, som tyskarna skänkt till finländarna.
Blomér påstod att utredningens hemligstämpel aldrig hävts. Kanske detta skett först nu, såsom Lasse Maja skriver.
Vet ngn ytterligare ngt om detta?
Kolla i Avesta tidning, jag tror de har skrivit om det.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
VA!? Var det inget attentat?
Fasen det trodde jag
Vad besviken jag blir....
Sonderling
Fasen det trodde jag
Vad besviken jag blir....
Sonderling