Wooster skrev:
Jag tror inte det låg någon anklagelse i Sveahk inlägg, utan mer en liten lustig betraktelse över att vardagen fortsatte också under kriget. Renarna brydde sig om att det var krig, de gick vilse ändå.
Så var det naturligtvis också menat - en historia helt enkelt, men det är i vilket fall som helst en intressant historia...i alla de tyska "Flugbücher" som jag har sett under årens lopp, och det är en hel del, original och kopior, egna och andras, så är det första gången som jag har sett
A. renar dyka upp

och
B. i flygbokens avsnitt "Begleiter" namnet på en representant från det ockuperade landet! Jag vill inte påstå att det är unikt men säkert ytterst ovanligt...
Dessutom låg fältflygplatsen ett flygtuppfjät från den svenska gränsen, och söker man renar, som "von Natur aus" har nedsatt förmåga att läsa kartor och upptäcka gränsstenar...ja, det kan nog tänkas att Storken även besökte svenskt område - så, hur var det svenska gränsskyddet i detta område under krigets slutskydde?
Hans skrev:Tack för intressant läsning han med det treviga namnet. Flygetyget i fråga brukades inte speciellt hårt våren 1945. Var har du hittat boken?
MVH
Hans
Tack för de vänliga orden, "han med det trevliga namnet"

.Och ja, "Flugbücher" tillhör sveahks samlar- och forskningsområde Luftwaffe...
Hans K