Thailändska motståndsrörelsens jaktplan?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Thailändska motståndsrörelsens jaktplan?

Inlägg av Blixten » 9 mars 2012, 00:21

Enligt wikipedia hade den Thailändska motståndsrörelsen egna jaktplan.
Seri Thai were an important source of military intelligence for the Allies in the region, and were notable for being the only World War II resistance movement to use fighter aircraft of its own.
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Thai_Movement

Google kände dock inte till mer om detta. Gör någon på forumet?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Thailändska motståndsrörelsens jaktplan?

Inlägg av von Adler » 9 mars 2012, 09:55

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 mars 2012, 10:34

Blixten skrev:Seri Thai
Kanske det finns något i länkarna här?

http://thailandaviation.blogspot.com/20 ... war-2.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 9 mars 2012, 20:59

@von Adler: Jag minns på sjuttitalet när tvtablån mest bestod av prisbelönta animerad tjeckisk dockteater och dylik skit (som man tyckte) så dök det upp en östeuropeisk ljusglimt: filmen Partisandivisionen som glorifierade denna del av den jugoslaviska historien. Jag härmade partisankillarnas sätt att hålla kpisten när jag var med och lekte krig på skolgården efter det.

@Hans: hittar inget om jaktplan där heller...

Free Thai Forces beskrivs lite olika i olika källlor. Ibland verkar det som att det var 50 Thailändska utbytesstudenter i USA under ledning av den Thailändske ambassadören (som vägrat lämna USA en krigsförklaring). Kanske en av dessa thailändare var flygare i USAs flygstyrkor? Jaja, jag har egentligen ingen aning...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 mars 2012, 11:40

Secret training camps were set up, the majority by the populist politician Tiang Sirikhanth in the northeast region of the country. There were a dozen camps alone in Sakhon Nakhon Province. Secret airfields also appeared in the northeast, where Royal Air Force and United States Army Air Force planes brought in supplies, as well as Special Operations Executive, Office of Strategic Services, and Seri Thai agents, while at the same time evacuating out prisoners of war. By early 1945, Thai air force officers were performing liaison duties with South East Asia Command in Kandy and Calcutta.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... rld_War_II

Jag mistänker att det inte har funnits något riktigt flygvapen för Seri Thai - annars skulle det nog nämnts här t.ex.
http://www.gt-rider.com/thailand-motorc ... m-in-Phrae

Mina 2 € cent

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 mars 2012, 13:00

Det behöver väl inte vara jakt plan nödvändigtvis fast den Engelska texten talade om fighter aircraft.
Kan ju vara olika former av skol- eller sambands -plan.
Det är inte nått som erövrats från Japan? Tänkte på denna från AZ models som jag funderat bygga men vet inte så mycket om beteckningarna eller så. 1940 verkar de haft en elefant och senare en "roundel" som de har nu. (Gillar att bygga plan med udda beteckningar och flagg.)
http://www.azmodel.cz/Plastic72/Ki-30/7 ... 20camo.jpg

Vad var förresten Thailandsroll i VK2. I början verkar de ha varit mer på Japans sida än de allierade?
Innan Pearl så hade de gränsstrider med Vichy Frankrike i Vietnam (Indochina) och senare när Japsen landsteg så motsatte de det Engelska försöket att möta Japanerna på Thailändsk mark med vapen.

När "bytte" de sida i så fall? (Läste tidigare att Japanerna ofta möttes som befriare i sin framfart i kolonierna men likt Tyskland på Östrfronten så betedde de sig så illa att sympatierna ganska snart gick till de allierade. Ännu en liknelse med östfronten som jag fann intressant. Ja med tanke på liknelse mellan PTO och östfronten som vi diskuterat här, i en tidigare tråd.)

Förresten som modellbyggare som gillar udda byggen, så vet jag att det finns skol flygplan som användes under det slovakiska upproret 1944.

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 mars 2012, 13:06

sonderling skrev:Det behöver väl inte vara jakt plan nödvändigtvis fast den Engelska texten talade om fighter aircraft.
Kan ju vara olika former av skol- eller sambands -plan.
Jag fick intrycket att det var just sambands och transportkärror.

Thailands historia på wiki med förhoppningsvis numer korrekt länk.

History
Officers of the Siamese Army went to France for flying training in 1911 and, in March 1914, the Royal Siamese Flying Corps was formed. Siamese officers took part on the Allied side in the First World War. This resulted, in 1917, in the adoption of the current red, white and blue national flag. Aircraft based in Siam were marked with a roundel version of the flag and rudders were striped according to its proportions. The air arm became the Royal Siamese Air Force in 1937. In 1939 the country changed its name to Thailand and the force to the Royal Thai Air Force. In January 1941 war broke out between Thailand and the French in Indo-China, Because of the similarity of the markings the wings of Thai aircraft were marked with the actual national flag.
Japan invaded in December 1941. After a two-day war the country became, in effect, an unwilling satellite of Japan. Aircraft of this period were marked with a combination of Japanese roundels and the pre-1917 flag of a running white elephant on a red field. This was marked on the fin and often below the Wings. After the Japanese defeat a return was made to the pre-1941 roundel. Rudder striping, and later a fin flash, was used, During the 1950s some Thai Navy aircraft had a black anchor marked on the fuselage sides. Modern naval aircraft have a red disc bearing a white elephant superimposed on the national flag fin marking,
As with many other countries low-visibility, very small insignia is used currently on combat aircraft.

http://www.aircraft-insignia.com/page24.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 13 mars 2012, 17:56

sonderling skrev: När "bytte" de sida i så fall? (Läste tidigare att Japanerna ofta möttes som befriare i sin framfart i kolonierna men likt Tyskland på Östrfronten så betedde de sig så illa att sympatierna ganska snart gick till de allierade. Ännu en liknelse med östfronten som jag fann intressant. Ja med tanke på liknelse mellan PTO och östfronten som vi diskuterat här.)
Thailand var motvilliga allierade med Japan (delvis hade man sammanfallande intressen också) men under kriget fick Thailand en allierad-vänlig regering. Mountbatten, brittisk OB i regionen, kommenterade visst efter kriget det märkliga att de allierades indienhögkvarter delade topphemlig information med en formellt fiendeallierad premiärminister. (ska se om jag hittar källa på det.)

Thailand var aldrig någon koloni så japanerna var definitivt inte sedda som befriare i det landet!

Jag har surfat runt på Thailands 2vk-historia men jag har inte fått en entydig bild av vad som hände, ssm tex anledningen till denhär tråden. En annan grej som jag läst på något ställe är att Thailändska flygvapnet skjöt ner någon B-29 som var med och bombade Bangkok. Någon som vet hur det ligger till med den saken?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 mars 2012, 18:07

Tack för svaren och tack Hans för canon sajten, äntligen fick jag svar på varför Holland haft så olika märkningar på sina flygplan under en relativt kort tid(Orange trekant, flagga och rundel, väldigt förvirrande när man byggt sina fokkers.) :)

Sonderling

Skriv svar