Det behöver väl inte vara jakt plan nödvändigtvis fast den Engelska texten talade om fighter aircraft.
Kan ju vara olika former av skol- eller sambands -plan.
Det är inte nått som erövrats från Japan? Tänkte på denna från AZ models som jag funderat bygga men vet inte så mycket om beteckningarna eller så. 1940 verkar de haft en elefant och senare en "roundel" som de har nu. (Gillar att bygga plan med udda beteckningar och flagg.)
http://www.azmodel.cz/Plastic72/Ki-30/7 ... 20camo.jpg
Vad var förresten Thailandsroll i VK2. I början verkar de ha varit mer på Japans sida än de allierade?
Innan Pearl så hade de gränsstrider med Vichy Frankrike i Vietnam (Indochina) och senare när Japsen landsteg så motsatte de det Engelska försöket att möta Japanerna på Thailändsk mark med vapen.
När "bytte" de sida i så fall? (Läste tidigare att Japanerna ofta möttes som befriare i sin framfart i kolonierna men likt Tyskland på Östrfronten så betedde de sig så illa att sympatierna ganska snart gick till de allierade. Ännu en liknelse med östfronten som jag fann intressant. Ja med tanke på liknelse mellan PTO och östfronten som vi diskuterat här, i en tidigare tråd.)
Förresten som modellbyggare som gillar udda byggen, så vet jag att det finns skol flygplan som användes under det slovakiska upproret 1944.
Sonderling