Bröt Warszawaupproret ut.
Bra dokumentär:
https://www.youtube.com/watch?v=_Wtu6VI ... re=related
Och warszawaborna hedrar de som dog i kampen för frihet. Så här har de gjort de senaste åren och jag hoppas att traditionen fortlever. Klockan 17:00, tiden då upproret bröt ut på allvar, tjuter sirener i staden och människor och trafik stannar....patriotisk demonstration, ja visst. Men värdig och respektfull.
https://www.youtube.com/watch?v=SzRZngx ... re=related
För 68 år sedan...
-
Artur Szulc
- Medlem
För 68 år sedan...
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Re: För 68 år sedan...
Jag kan nog inte direkt säga att jag följt denna tradition förrän igår. Detta kan det bero på att under kommunist tiden ,då jag växte upp i Polen, så var detta en del av Polens historia som inte officielt beivrades, detta kanske med takne på den röda armens passivitet i upproret, men även för att jag inte var född i Warszawa utan i Szczecin. Jag tycker dock att denna dag på något sätt är en Polsk dag då det inte bara var Warszawaborna som slogs och dog i just detta uppror. Det är en dag att komma ihåg och att minnas i ett annars så på många sätt splittrat land.
Warszawas Borgmästare innan kriget sa några vackra ord medan staden invaderades 1939 av tyskarna, jag tycker att dessa ord även är på sin plats när det gäller Warszawaupporet 1944. Jag ska försöka överrsätta efter bästa förmåga:
"Jag ville att Warszawa skulle vara stor.
Jag trodde på hennes storhet. Jag och mina kollegor gjorde upp planer, vi gjorde skisser för dess storartade framtid.
Och Warszawa är stor. Det hände tidigare än vi förmodade. Det tog varken femtio eller hundra år, utan det är idag, jag ser hennes storhet framför mig.
Nu när jag talar till er så ser jag henne genom fönstret i all sin storhet och ära, omgiven av rökmoln, badandes i flammor och eld, underbar, oförstörbar, stor, stridande Warszawa.
Där det skulle vara vackra barnhem, där ligger idag ruiner, där det skulle finnas parker, där finns idag barrikader tätt täckta med lik, trots att våra bibliotek brinner, trots att våra sjukhus brinner - inte om femtio, eller hundra år, utan det är idag som Warszawa försvarar Polens ära på höjden av sin storhet och heder." - Stefan Starzyński
Stefan Starzyński mördades 1943, ett år innan Warszawaupporet, i Dachau. Jag hoppas dock att han skulle vara nöjd över det polackerna lyckats att åstakomma med efter denna svåra tid, parker, barnhem och sjukhus inräknat.
Warszawas Borgmästare innan kriget sa några vackra ord medan staden invaderades 1939 av tyskarna, jag tycker att dessa ord även är på sin plats när det gäller Warszawaupporet 1944. Jag ska försöka överrsätta efter bästa förmåga:
"Jag ville att Warszawa skulle vara stor.
Jag trodde på hennes storhet. Jag och mina kollegor gjorde upp planer, vi gjorde skisser för dess storartade framtid.
Och Warszawa är stor. Det hände tidigare än vi förmodade. Det tog varken femtio eller hundra år, utan det är idag, jag ser hennes storhet framför mig.
Nu när jag talar till er så ser jag henne genom fönstret i all sin storhet och ära, omgiven av rökmoln, badandes i flammor och eld, underbar, oförstörbar, stor, stridande Warszawa.
Där det skulle vara vackra barnhem, där ligger idag ruiner, där det skulle finnas parker, där finns idag barrikader tätt täckta med lik, trots att våra bibliotek brinner, trots att våra sjukhus brinner - inte om femtio, eller hundra år, utan det är idag som Warszawa försvarar Polens ära på höjden av sin storhet och heder." - Stefan Starzyński
Stefan Starzyński mördades 1943, ett år innan Warszawaupporet, i Dachau. Jag hoppas dock att han skulle vara nöjd över det polackerna lyckats att åstakomma med efter denna svåra tid, parker, barnhem och sjukhus inräknat.