Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Marcus
- Medlem
Varje måltid kunde vara hennes sista, men Adolf Hitlers provsmakerska Margot Wölk överlevde. Nu berättar hon - för första gången - om hur hon överlevde kriget och de drygt två åren hon spenderade i Varglyan, Hitlers högkvarter vid östfronten.
”Något kött fanns inte, eftersom Hitler var vegetarian. Maten var god, väldigt god, men vi kunde aldrig njuta av den,” säger 95-åringen till tyska Der Spiegel.
När Röda armén närmade sig Varglyan räddades Wölk av en officer som satte henne på ett tåg till Berlin.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/smaka ... 058736.svd
Mer på
http://www.spiegel.de/international/ger ... 92097.html
/Marcus
-
Grille
- Medlem
De med egna minnen av den högre ledningen börjar bli väldigt få. 15 flickor som alla hade till uppgift att proväta maten? Då var det nog inte bara "Ledarens" mat utan stora delar av staben man ville skydda. Att resterande 14 skulle ha skjutits har nog lite skrönvarning. De satt ju knappast på vital information och även de såg väl till att fly.
Visst är WWII intressant men hur länge skall mediaintresset fortsätta att vara så här starkt? Igår hade tex Aftonbladet minst två nyheter relaterade till det. Provsmakningshistorien och att gamla lägervakter skall komma att åtalas. Och så rullar det på snart 70 år efter freden. Dag efter dag. Alltid finns det något att ta upp. Jag skulle vilja säga att man i princip dagligen hittar något om man läser flera tidningar.
Fast just detta tycker jag hade visst nyhetsvärde. Inget jag hört eller läst tidigare. På Skalman är förstås det mesta intressant som berör denna avdelning. Jag spekulerar bara i det till synes stora allmänintresset
-
Marcus
- Medlem
Grille skrev:Visst är WWII intressant men hur länge skall mediaintresset fortsätta att vara så här starkt? Igår hade tex Aftonbladet minst två nyheter relaterade till det. Provsmakningshistorien och att gamla lägervakter skall komma att åtalas. Och så rullar det på snart 70 år efter freden. Dag efter dag. Alltid finns det något att ta upp. Jag skulle vilja säga att man i princip dagligen hittar något om man läser flera tidningar.
En intressant fråga som förtjänar en egen tråd:
viewtopic.php?f=6&t=42655
/Marcus
-
tommyjonason
- Medlem
Hitler hade en egen dietkokerska vid namn Constanze Manzialy från Wien.
Åtminstone under sista tiden i bunkern.
Gissningsvis hade hon dock varit i tjänst längre än så.