Jag har ibland undrat hur långt österut Föreren Adolf H. reste.
I den utmärkta boken Bunkern av Bahnsen & O'Donnell berättar Hitlers pilot Baur att H. flög till Zaporozje i Ukraina för överläggningar med von Manstein angående Stalingrad. Men kanske Vinnitsa ligger ännu längre österut.
Baur berättar att man fick väldigt bråttom från Zaporozje, en rysk pansargrupp hade gjort ett genombrott från Dnejpropetrovsk och trängde framlängs vägen mot Zaporozje, som gick invid flygplatsen. Efter att Baur meddelat von Mansteins stab dök sent omsider H. äntligen upp och man kunde lyfta. Då stod 22 ryska stridsvagnar vid östra änden av flygfältet.
Visst ljuger väl pilot Baur?
Som anställdes vid polisen (!!) för man visste inte var man skulle placera den civile Lufthansapiloten, och nådde där graden Generallöjtnant.
Dessutom påstår han att han en gång flög Rudof Hess till Sverige. Det var Baur som lärde honom instrumentflygning och dessutom försåg honom med kartor med markerade spärrzoner, så att han kunde undvika tyskt luftvärn på sin utflykt till Skottland.
Fler lögner??
Hitler mot 22 ryska stridsvagnar
-
tommyjonason
- Medlem
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Hitler mot 22 ryska stridsvagnar
I Baurs biografi, "Mit Mächtigen zwischen Himmel und Erde" från 1984 - översatt till svenska? - är allt med. Hitler och Manstein i Saporoschje, 22 ryska Panzer, i sista stunden utflugen, utförligt beskriven.
Också flygningen med Hess till Sverige ägde rum, 13 maj 1935, Stockholm, sedan besök hos Greve von Rosen i Norrköping, tillbaka till Stockholm för att träffa Sven Hedin - två dagar i svensk luft och på svensk mark.
Så vi kan nog anta att allt hände som skrivet - i alla fall jag har inte hört något annat...
Hans K
Också flygningen med Hess till Sverige ägde rum, 13 maj 1935, Stockholm, sedan besök hos Greve von Rosen i Norrköping, tillbaka till Stockholm för att träffa Sven Hedin - två dagar i svensk luft och på svensk mark.
Så vi kan nog anta att allt hände som skrivet - i alla fall jag har inte hört något annat...
Hans K