Talade Hitler som en bonddräng?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Re: Talade Hitler som en bonddräng?

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 december 2013, 16:14

Glöm inte att Hitler gasskadades, vilket påverkade talet, under VK 1, vilket gjorde att han hade en helt egen dialekt. Den har beskrivits som "raspig".

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 10 december 2013, 16:35

CvD skrev:
KoteGaeshi skrev:

Riktigt, så även i Sverige. I Uppsala talar ingen uppländska, utan "rikssvenska".

.
Nu måste jag dock kraftigt protestera!
Att säga att upplänningar inte talar dialekt är helt absurd, särskilt om man jämför en person från Djursholm med någon från till exempel Tierp. Skillnaden är markant.

/CvD
Jag vet. Det var en kommentar till Jens Ydes inlägg om att folk från mer urbana områden anser sig inte prata dialekt. Såsom icke-upplänning i Uppland tycker jag det är väldigt tydligt att det finns en uppländsk dialekt - man gör korta ö:n till korta u:n, gör inte skillnad på ä och e osv. "Steng durren!"
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 december 2013, 16:38

KoteGaeshi skrev:
CvD skrev:
KoteGaeshi skrev:

Riktigt, så även i Sverige. I Uppsala talar ingen uppländska, utan "rikssvenska".

.
Nu måste jag dock kraftigt protestera!
Att säga att upplänningar inte talar dialekt är helt absurd, särskilt om man jämför en person från Djursholm med någon från till exempel Tierp. Skillnaden är markant.

/CvD

Jag vet. Det var en kommentar till Jens Ydes inlägg om att folk från mer urbana områden anser sig inte prata dialekt. Såsom icke-upplänning i Uppland tycker jag det är väldigt tydligt att det finns en uppländsk dialekt - man gör korta ö:n till korta u:n, gör inte skillnad på ä och e osv. "Steng durren!"
Aha, då är jag med.
/CvD

Edit: Svaret hade hamnat i citatet. :oops:
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 10 december 2013, 20:25

sveahk skrev:I det intressanta samtalet med Mannerheim som Dalmas satte in, hör vi en Hitler som i mina öron absolut inte talar som en bonddräng. Allt är klart och tydligt, grammatikaliskt riktigt, få satser som slutar innan punkt. Hans accent, om man nu kan kalla det så, är obetydligt bayersk färgad, ligger annars nära standardtyskan. Den österrikiska melodin som vi känner från exempelvis Wien och Graz saknas nästan helt. Samtidigt hör vi naturligtvis att han inte är vare sig från Hamburg eller Berlin...

Schweizertyskan är för övrigt en talad dialekt som i mångt och mycket är grammatikaliskt fristående. Därtill kommer att ordfamilj och ordföljd plus uttal är ett stort stycke annorlunda än tyskan som talas i grannländerna.

Min språkkompetens i denna fråga är att jag sedan över fyrtio år bor i Treländerhörnet Schweiz/Tyskland/Östterike...

Vänligen

Hans K
Dialekten har pratar är hyfsat lik den som min kompis pappa pratade och han var från Oberösterreich inte jättelångt från Braunau am Inn, men jag har inte hört nog med bayerska för att kunna uttala mig egentligen, så jag köper det du säger. :)

Med stabila rötter i Nyköping blir jag väldigt förvånad varje gång nån drar fram orten som där rikssvenskan talas, tycker det är hyfsat grov sörmländska som talas där.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 december 2013, 21:07

sveahk skrev:
I främmande, ska vi säga utomtyska, öron, låter schwyzerdüütsch säkert som ett helt självständigt språk, högst med vissa tyska ord inblandade i rotvälskan. Men i alla fall grannarna i Sydtyskland och österrikiska Vorarlberg har där mindre svårigheter att förstå schweizaren.
Har en kamrat i Stuttgart, han blir bortkollrad direkt om någon talar någon av de grövre schweizertyska dialekterna.
Hade en tyskalärare som var från Österrike , han brukade säga att vi kallar schweizertyska tyska bara för att vara artiga. :D

/CvD

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 10 december 2013, 22:08

CvD skrev: Hade en tyskalärare som var från Österrike , han brukade säga att vi kallar schweizertyska tyska bara för att vara artiga. :D

/CvD
Även om det bara lätt tangerar trådens tema...men du känner säkert till uttrycket "no love lost" - något som i mångt och mycket (inte bara i sportens underbara värld) kännetecknar förhållandet mellan exempelvis Norge och Sverige. Så är det även här...Österrike och Schweiz pikar gärna varandra på bäst möjliga sätt - vitsarna är legio...och omvändbara :P !

Vänligen

Hans K

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 22 januari 2014, 18:51

Jens Yde skrev:Hitler var kun dygtig til gymnastik og frihåndstegning ifølge lærerbedømmelse i realskolen i Linz, Østrigs tredjestørste by. I samme skole gik en dreng, der var seks dage yngre end Hitler, den senere kendte filosof Ludwig Wittgenstein. Hitler kom sent i skole og måtte gå et år om i realen, så den dygtige jøde Wittgenstein blev færdig med realskolen to år før den seks dage ældre Hitler, som aldrig lærte sig andet end tysk.
Enligt det här inlägget på systerforumet för länge sedan, så hade H hyfsad kännedom om franskan och engelskan, åtminstone så att han kunde läsa böcker på dessa språk, och därtill kommer att han kanske kunde någon liten italienska, men det är ytterst osäkert.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 55#p139954

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem

Inlägg av Magnum12 » 22 januari 2014, 21:39

Hej!
Alla språk har sina dialekter och om Hitler pratade som en "bonddräng" ... vad skulle det vara något för speciellt med det?
Hans sätt att prata (när han inte gapade och skrek) lär då inte ha varit till något större hinder för hans framgångar :)
Om han nu pratade som en bonddräng så lyssnade tyvärr allt för många på honom trots det :(
/Magnum

Jens Yde
Medlem

Re: Danske statsministre talte som bondedrenge

Inlägg av Jens Yde » 26 januari 2014, 13:18

Jurgen Wullenwever skrev:
Jens Yde skrev:Hitler var kun dygtig til gymnastik og frihåndstegning ifølge lærerbedømmelse i realskolen i Linz . . . Hitler, som aldrig lærte sig andet end tysk.
Enligt det här inlägget på systerforumet för länge sedan, så hade H hyfsad kännedom om franskan och engelskan, åtminstone så att han kunde läsa böcker på dessa språk, och därtill kommer att han kanske kunde någon liten italienska, men det är ytterst osäkert.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 55#p139954
Har jeg virkeligt skrevet, at han aldrig lærte sig andet end tysk? Det er jo helt vildt. Jeg må ufrivilligt have løbet rundt med den bølge af løgn, der spredes om Hitler. Han gik i realskole omkring år 1900, og det var meget usædvanligt. Ingen af mine egne forfædre gik i realskole dengang, så vidt jeg ved. Hitler lærte blandt andet fransk, men drejer det sig om to eller tre år?

Han fik topkarakter i et fag, der kræver fysisk udfoldelse:
Gymnastics: Excellent, skrives det på engelsk

Men hvorfor blev han så kasseret til militærtjeneste? Så vidt jeg husker har Bonnier's Historie skrevet, at han var en lille svag mand, så skrøbelig, at da han absolut ville i krig, kun kom til at fungere som post bag linjerne. Hvad skal man tro?

Hitler var altså i virkeligheden ret dygtig til fransk? Muligvis ikke så dygtig som den danske statsminister Poul Nyrup Rasmussen, men lige så dygtig som statsministrene Anders Fogh Rasmussen og Poul Schlüter. Disse tre er af herkomst Jylland, og jeg er sikker på, at de dengang, da de kom til København, alle er blevet kaldet bondedreng - på grund af deres sprog. (Nato's generalsekretær, tidl. statsminister Anders Fogh Rasmussen, er faktisk vokset op på landet, på en gård, hvor hans far var gårdejer/landmand/bonde).

Skriv svar