Om man googlar så verkar den här siffran 84 stycken som huggen i sten men det är flera som undrar vilka de egentligen var.
https://www.quora.com/Why-did-Hitler-ex ... 4-generals
Håller med dig Sonderling att det är förbaskat vad lite man egentligen vet om en del saker. Just detta med siffran 84 gör att jag misstänker att siffran är felaktig, och nu är det ju så att om den är felaktig så finns det ingen som har intresse av att justera en historisk siffra som bevisar Hitlers grymhet.
sonderling skrev: ↑11 juli 2019, 14:27
Vad jag förstått så filmades avrättningarna så Hitler kunde se det. Köttkrokar och pianotråd verkar varit avrättnings metoden.
Sonderling
Förövrigt gillar jag den poetiska rättvisan i Domare Freislers död.
Det där med köttkrokar och pianotråd och att Hitler tittade på filmen redan samma kväll har jag på några ställen läst om är helt felaktig, Hitler ska inte alls ha varit road av att se människor plågas som något självändamål men samma sak här; vem har intresse av att framställa H som lite blödig? Tittade just efter i Joachim Fests mastodontbiografi och där bekräftar han att H gottade sig i avrättningsfilmerna så... Men Fest har ju kritiserats hårt för den boken.
Återigen, 84 generaler eller inte - jag är åtminstone tveksam till att Hitler framställs som att personligen ha dömt alla 84 till döden på det sätt som framställs. Åtminstone tills någon bevisar motsatsen.