Det finns säkert ett stort antal "slagfält" kvar från ww2 som ingen undersökt.
The tanks that didn't land on D-Day
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Förluster? Att inte ta tillvara de stupade?
Tja, det var ju så många som dog där i vattenbrynet, de kan knappast ha tagit tillvara alla kropparna ens om de försökt - och jag antar att de försökte.
Men annars jag är inte alls säker på att de flesta dog, det är ju inget som säger att besättningarna satt instängda i stridsvagnarna med luckorna hermetiskt fastskruvade; jag tippar att de flesta av dem satt utanför med flytvästar på, och enbart förarna var inne - men med luckan öppen.
Jag gissar att de allra flesta klarade sig, och de som dog drunkande inte utan stupade av tyskt eld.
Tja, det var ju så många som dog där i vattenbrynet, de kan knappast ha tagit tillvara alla kropparna ens om de försökt - och jag antar att de försökte.
Men annars jag är inte alls säker på att de flesta dog, det är ju inget som säger att besättningarna satt instängda i stridsvagnarna med luckorna hermetiskt fastskruvade; jag tippar att de flesta av dem satt utanför med flytvästar på, och enbart förarna var inne - men med luckan öppen.
Jag gissar att de allra flesta klarade sig, och de som dog drunkande inte utan stupade av tyskt eld.
- SuperPalle
- Medlem
-
EnSvenskTiger
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- Kai Robert
- Medlem
http://www.6june44.freeserve.co.uk/index.htmlStefan skrev:
På den här sidan i avsnittet om Omaha beach så sägs det att besättningen vart fångade i tanksen och drunknade.
Det sägs också att en av anledningarna till att de mötte så hårt motstånd vid Omaha beach var att större delen av de förberedande bombningarna hade missat och att de tyska försvarsverken var i stort sett intakta.
I avsnittet om Utah beach nämns det att deras DD-tanks landsattes med framgång vilket innebar att de fick ett övertag.
Inte visste jag att det var Rommel som myntade uttrycket "it will be the longest day"
Kai