16 December - Ardenneroffensiven
Borde det då inte ha stått: "...Hitlers sista desperata chansning att vända kriget i VÄST till sin fördel."?Det är västfronten som diskuteras i denna tråd!
Kan tänkas vara ordmärkning och viktig-petter fasoner men många verkar tro att Ardenneroffensiven var den sista stora tyska offensiven.
Något som gärna underblåses av de västallierades arvtagare.
-
Karl Bruno
- Medlem
http://www.army.mil/cmh-pg/books/wwii/7-8/7-8_CONT.HTMLoleth skrev:Hej!
Jag ska skriva ett arbete om Ardenneroffensiven i skolan. Jag behöver er hjälp. Jag behöver er hjälp. Jag vill ha tips om bra internetsidor som handlar om offensiven.
Några år tidigare hade inte Hitler haft någon motstånd i och med att Overlord inte hade kunnat eller hunnit att genomföras.Loleth skrev: Men vad tror ni: Hade en liknande offensiv lyckats om den kommit något år tidigare?
Tänker du på ifall man skulle låtsas att offensiven var under de tidigare åren av kriget? I så fall skulle Tredje Riket ha en betydligt större chans med bättre vapen och betydligt fler män.
separatfred
Jag tror att även Hitler ville ha separatfred, och aldrig egentligen ville slåss med västmakterna.volgar skrev:ROmmel kämpade för separat freden.. och alla vet vad som hände honom. Fast det var tidigare än ardenne offensiven
- Han var rädd (så nervös att han kröp omkring och bet i mattan när det var som värst, enligt utsago) att Frankrike och Storbritannien skulle intervenera vid ockupationen av Tjeckoslovakien.
- När Tyskland invaderade Polen trodde han inte England och Frankrike skulle förklara krig.
- Under Sitzkrieg tror jag att han hade i tankarna att sluta fred. Och var det inte under denna tid som Hess gjorde sin vansinnesfärd till England för att förhandla fred?
- Under invasionen av Frankrike lät man bli att förinta Britterna vid Dunkerque. Efteråt överlät man en del av styret av Vichy-Frankrike åt fransmännen. De var nog inte intresserade av att styra över Frankrike, annat än godbitarna i norr.
- Under Slaget om Storbritannien, innan Blitzen var det uteslutande ett krig mellan militära enheter, och man gjorde aldrig större planer inför Seelöwe, vilket skulle kunna tyda på att man hoppades på en separatfred.
- Under Ardenneroffensiven har jag uppfattat detsom att målet var en fred, inte att kasta ut de allierade från Frankrike.
Förresten, Rommel tvingades begå självmord pga hans inblandning i attentatet mot Hitler, inte för hans önskan om fred med västmakterna.
Kuppmakarnas plan var väl att efter mordet sluta fred (har jag rätt här?) med väst men kriga i öst?
Gränserna är väl hårfina? Han var väl i den inre kretsen och visste om attentatsplanen men gjorde inget operativt?D. Löwenhamn skrev:Rommel var inte inblandad i attentatet, han var medveten om det men valde att hålla tyst. Det är skillnad.
mvh/ Daniel
Har någon bra källor till vem som gjorde vad? Strök några oskyldiga med i utrensningarna efter attentatet?
Jo, kanske kan man kalla gränsen för hårfin. Ett tips är nog att göra en sökning på http://forum.axishistory.com/index.php ty där borde du kunna hitta en hel del.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel