Sherman M4

Tillägnad vår saknade medlem varjag
RK
Medlem

Inlägg av RK » 2 maj 2004, 14:19

Tack för era svar.

Luno tanken för den första bilden har ett helgjutet torn vilket inte tanken på din bild har som visar en Firefly därför tror jag mer på M4A6 eller M4E6 men jag har inte lyckats finna vad skillnaderna på dessa två är. Någon som kan hjälpa mig med det ?

MvH Erik

Dom gjorde för många versioner av Sherman tanken svårt att hålla reda för en nybörjare :).

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 2 maj 2004, 14:19

Luno, stridsvagnen på bilden i ditt senaste inlägg är inte en M4E6. Som jag tidigare skrev hade M4E6 en gjuten front, vilket inte stämmer in på den på din bild. Dessutom är den utrustad med HVSS-fjädring, men ingen M4E6 utrustades såvitt jag vet med den.

Det kan som sagt omöjligt vara en Firefly, eftersom mynningsbroms saknas.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 2 maj 2004, 14:27

Björn E skrev:Luno, stridsvagnen på bilden i ditt senaste inlägg är inte en M4E6. Som jag tidigare skrev hade M4E6 en gjuten front, vilket inte stämmer in på den på din bild. Dessutom är den utrustad med HVSS-fjädring, men ingen M4E6 utrustades såvitt jag vet med den.

Det kan som sagt omöjligt vara en Firefly, eftersom mynningsbroms saknas.
Jag kan självklart ha fell :) jag är ingen expart på sherman ska jag ju säga

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 2 maj 2004, 14:32

Skillnaden mellan M4A6 och M4E6 ligger, som jag förstått det, bl a i att A6:an har den vanliga 75mm-kanonen och ett förlängt chassi, medan M4E6:an har den längre 76mm-kanonen samt det korta chassit.

Bilden på http://www.wwiivehicles.com skulle jag tro visar en M4A3(76)HVSS.

/Johan

Skriv svar