Vad jag har förstått, bland annat genom att läsa till exmpel Zetterling och Tamlanders Normandiebok att de numerär som tyskarna angav för förstörda stridsvagnar ofta låg nära eller till och med under den verkliga. Detta genom att de var noga med att fientliga utslagna stridsvagnar skulle rapporteras korrekt och att man själva räknade med att vissa utslagna stridsvagnar rapporterades vara förstörda av flera stridsvagnsbesättningar. På grund av detta själva gjorde avdrag i statistiken för att få fram en mera korrekt siffra.Kapten_Gars skrev:Targul ligger i Rumänien och man bör ta de påstådda sovjetiska förlusterna med en stor nypa salt. Stridsvagnsbesättningar överdriver i allmänhet sina "segrar", det ligger i stridens natur. I öknen så gjorde DAK ofta anspråk på att ha slagit ut mer stridsvagnar än vad britter hade haft på plats under en strid. En bra utmregel är att halvera all förlust siffror som inte bekräftas av källor och dokument från andra sidan.
Mvh
Daniel
Man hade också ofta, vad jag har förstått, en noga kontroll på sina egna utslagna stridsvagnar och att statistiken här oftra stämde överens med verkligheten. Om något så brukar vell militärer ibland överdriva sina förluster för att på så sätt få mera ersättningsmatriell.
Men jag kan ha fel och förmodligen varierade den tyska förlust och förstörelsesiffrorna genom kriget och man bör ju anta att de sjunk respektive steg ju längre kriget led och det kan ju ha varierad från olika fronter, stabers tillvägagångssätt och nogrannhet och tidpunkter under kriget.