Targul frumos - det bortglömda slaget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
theFrody
Medlem

Inlägg av theFrody » 29 december 2004, 02:02

Kapten_Gars skrev:Targul ligger i Rumänien och man bör ta de påstådda sovjetiska förlusterna med en stor nypa salt. Stridsvagnsbesättningar överdriver i allmänhet sina "segrar", det ligger i stridens natur. I öknen så gjorde DAK ofta anspråk på att ha slagit ut mer stridsvagnar än vad britter hade haft på plats under en strid. En bra utmregel är att halvera all förlust siffror som inte bekräftas av källor och dokument från andra sidan.

Mvh
Daniel
Vad jag har förstått, bland annat genom att läsa till exmpel Zetterling och Tamlanders Normandiebok att de numerär som tyskarna angav för förstörda stridsvagnar ofta låg nära eller till och med under den verkliga. Detta genom att de var noga med att fientliga utslagna stridsvagnar skulle rapporteras korrekt och att man själva räknade med att vissa utslagna stridsvagnar rapporterades vara förstörda av flera stridsvagnsbesättningar. På grund av detta själva gjorde avdrag i statistiken för att få fram en mera korrekt siffra.
Man hade också ofta, vad jag har förstått, en noga kontroll på sina egna utslagna stridsvagnar och att statistiken här oftra stämde överens med verkligheten. Om något så brukar vell militärer ibland överdriva sina förluster för att på så sätt få mera ersättningsmatriell.

Men jag kan ha fel och förmodligen varierade den tyska förlust och förstörelsesiffrorna genom kriget och man bör ju anta att de sjunk respektive steg ju längre kriget led och det kan ju ha varierad från olika fronter, stabers tillvägagångssätt och nogrannhet och tidpunkter under kriget.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 december 2004, 12:26

Sviker mitt minne mig om jag påstår att chefen för de sovjetiska styrkorna var samma man som förde befälet över 5:e gardesstridsvagnsarméen? Kommer ej ihåg vad han hette.

/Martin

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 december 2004, 21:43

Feldwebel Otto skrev:och 4 av fem förlorade tyska stridsvagnar slogs i sin tur ut av allierat flyg.
Vilket å andra sidan är helt taget ur luften av britterna. Det är en gammal myt att det västallierade flyget var effektiva på att bekämpa pansar. Senare forskning och kontroll av tyska källor visar att så inte alls är fallet. Ett exempel jag brukar dra upp när detta kommer på tal är det som forumets Mathias Forsberg skriver om i sin universitetsuppsats. Brittiska analytiker undersökte under Normandiekampanjen 176 tyska Panther-vagnar som hamnat bakom de brittiska linjerna av olika anledningar. Av dessa 176 vagnar var sammanlagt elva utslagna av flygplan (åtta med akan, tre med raket). Majoriteten var förstörda av tyskarna själva (50 st), av pansarbrytande projektiler (47) eller övergivna intakta av tyskarna (33). Resterande var utslagna med rsv-projektiler (8), spränggranater (8) eller utslagna av okänd orsak (19). Eftersom vagnar med skador från flygplansanfall tydligen var lätta att hitta är det troligt att väldigt få av de okända anledningarna härrör från flygplan. En siffra närmare sanningen än 4 av 5 torde vara 1 av 10 eller 1 av 15. Därmed inte sagt att flyget inte gjorde ett bra jobb med att begränsa förbandens rörlighet eller att tvinga tyskarna att överge vagnar då bränsletransporter inte kommit fram tack vare flyget.

/Johan

Skriv svar