IQ-test i Nürnberg

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 26 oktober 2005, 23:04

Hexmaster skrev:Naturligtvis är det flygturen till England som blivit måttstocken i Hessens fall. Hur j-a korkad får man vara? Liksom.
Är det verkligen någon som VERKLIGEN vet varför han tog den "flygturen" ? ,

varjag
Saknad medlem †

Re: IQ-test i Nürnberg

Inlägg av varjag » 27 oktober 2005, 13:52

KP-31 skrev:Enligt wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Schacht) tog de anklagade i Nurenberg ett intelligens test. Schacht hade det högsta resultatet. Vet någon hurdana resultat de andra fick?
Oavsett hur man nu 'laborerar' dessa IQ-tester, så visade de i Nürnberg - att på de anklagades bänk satt inte den samling 'femfemmor' man hoppats på utan män - väl över genomsnittet. En liknande - men oigenomförd - test i Moskva, Washington eller London, hade troligen gett liknande resultat. 'Män som Leder Världen' - bär inte bara Rolex-klockor, dom är inte idioter....Varjag

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 27 oktober 2005, 14:54

När blev de här resultaten offentliga? Eftersom de nu hade så hög iq så kanske man inte ville visa resultaten på en gång för världen...

/Johan

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 27 oktober 2005, 16:16

Skulle man kunna säga att de anklagade eller åtminstone en del av dom hade incentiv att inte klarar sig bra av testet? Jag syftar till det att om man är dum så kan man lättare åberopa till det att man inte förstod vad man gjorde. Dessutom är det kanske lättare att demonisera jätte intelligenta människor

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 oktober 2005, 16:42

Är resultaten så märkvärdiga då?
Min bästa kompis har 140 i iq- jag upplever honom inte som ett geni för det, även om han naturligtvis inte är dum.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 oktober 2005, 16:51

Keitel får 129 i iq.
Om honom lär Hitler ha sagt:
"Jag har föga nytta av en man som har intelligens som en biografvaktmästare"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 oktober 2005, 17:12

Per-Erik Larsson skrev:Är resultaten så märkvärdiga då?
Det vore intressant att veta varför herrarna fick utföra testerna, men som varjag nämner så kan det mycket väl har varit så, att man ville demonstrera för världen vilka efterblivna typer man haft att göra med - vilket alltså inte bekräftades av resultatet. (Vet inte hurpass levande begreppet "femfemma" är nuförtiden, varjag :wink: )
Per-Erik Larsson skrev:Min bästa kompis har 140 i iq - jag upplever honom inte som ett geni för det, även om han naturligtvis inte är dum.
:) Om man vant sig vid att betrakta Hitler & co som "galningar" så kan man bli förvånad över hurpass höga resultat de faktiskt fick. Relationen högt IQ / genialitet avhandlades i den där andra tråden, vill jag minnas...

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem

Inlägg av Panaka » 27 oktober 2005, 18:51

en tanke som flög i mig, när det ändå disskuteras iq, tillämpade de tyska läkarna iq för att finna den "ariska" människan och gemnföra denne mot andra?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 oktober 2005, 19:36

Panaka skrev:en tanke som flög i mig, när det ändå disskuteras iq, tillämpade de tyska läkarna iq för att finna den "ariska" människan och gemnföra denne mot andra?
Det jag har hört, som kan diskuteras, så ansågs inte den ariska rasen som särskilt intelligent, utan paradoxalt nog ansågs judar och japaner som intelligenta folkslag....
Senast redigerad av 1 Schwalbe, redigerad totalt 28 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 oktober 2005, 03:49

Königstiger skrev:När blev de här resultaten offentliga? Eftersom de nu hade så hög iq så kanske man inte ville visa resultaten på en gång för världen...

/Johan
Ganska säker på resultaten av IQ-testerna offentliggjordes redan under rättegången. Vad jag minns gjordes inte testerna i Nürnberg utan före - på det hotell där de anklagade förvarades i Luxemburg (?) och som gick under kodnamnet 'Ashcan' (Slaggburken).
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 28 oktober 2005, 11:59

Det man kan misstänka är väl att några kanske fuskade med testet för att verka dumare än de var, för att på så sätt klara sej undan.
Jag har en kompis som skrev dåligt med flit på iq-testet på mönstringen för han ville ha frisedel.
Mot slutet så bättrade han på det lite, för han ville inte verka helt dum, vilket resulterade i att han blev skytteslusk! :D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 oktober 2005, 13:14

Per-Erik Larsson skrev:Det man kan misstänka är väl att några kanske fuskade med testet för att verka dumare än de var, för att på så sätt klara sej undan.
Skulle nasse-topparna skyllt på otillräknelighet?? Ingen hade gått på det, och ingen skillnad skulle det gjort ändå. Det behöver man inte vara särskilt skärpt för att inse.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 oktober 2005, 14:42

Per-Erik Larsson skrev:Det man kan misstänka är väl att några kanske fuskade med testet för att verka dumare än de var, för att på så sätt klara sej undan.
Jag har en kompis som skrev dåligt med flit på iq-testet på mönstringen för han ville ha frisedel.
Mot slutet så bättrade han på det lite, för han ville inte verka helt dum, vilket resulterade i att han blev skytteslusk! :D
Enligt överste Brutus Andrus - som var chefen över 'Slaggpytsen' - var alla nazist-koryféerna hjärtligt roade av de allierades pejlingar av deras intellekt - och gjorde sitta allra bästa i testerna - för att bevisa att de inte var 'vilka som helst' (och tack Hexmaster - jag undvek här Femfemmor....) - utan intelligenta tänkande varelser.
Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 28 oktober 2005, 18:23

Hexmaster skrev:
Skulle nasse-topparna skyllt på otillräknelighet?? Ingen hade gått på det, och ingen skillnad skulle det gjort ändå. Det behöver man inte vara särskilt skärpt för att inse.
Anledningen till att jag funderade över det var Julius Streichers låga resultat.
Men mycket kan ju ha spelat in, han kan ju ha mått dåligt och enligt wikipedia så var han sinnessjuk.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 28 oktober 2005, 21:27

Att överhuvudtaget få lägre resultat än Hess (som väl var sinnessjuk?) är misstänkt :P Fast Hess kanske bara fejkade hela tiden, förutom på provet hehe

Skriv svar