Rökning?
Fast om man inte har någon press på sig att sluta röka, så får man ju aldrig veta vad man hade kunnat klara av om man varit rökfri. Varför sluta när det känns bra och alla andra också röker? Dessutom finns det inget som säger att det är skadligt.*
*) För att inte missuppfattas så menar jag självklart att det var så på 40-talet.
*) För att inte missuppfattas så menar jag självklart att det var så på 40-talet.
Växelhoj så klartSchwalbe skrev:När jag cyklar hem från jobbet.....uppförsbackarna känns inte lika tunga....varjag skrev:HUR?, VarjagSchwalbe skrev:Jag har ju rökt och har ett tungt arbete som ger mycket motion.
Jag upplever såklart ändå att min kondition förbättrats sedan jag slutade röka.
rökarna är en skandal - jämförbar med nassarnas utrökning av judar! Varjag
Jo, det var väl inte förrän långt senare som det slog igenom hos gemene man, det har du rätt i.Marco skrev:
Fast blev inte västvärlden först fullt medveten om dessa risker först efter andra världskriget? Om jag minns rätt så var det någon undersökning i slutet av 40talet som skapade stor diskusion?
Dock, jag drar mig till minnes något jag har läst om mönstringar av svenska värnpliktiga i värnpliktens barndom. Där klagas det från regementshåll på att en del värnpliktigas hälsa är dålig p g s "öfverdrivet cigarettrökande". Hmmm, undrar var jag läste detta? Frågan är ju också vad man menade med det.
- Belisarius
- Medlem
Haha, nä ur det perspektivet är det ju ganska lätt...ingen idé att bekymra sig när man kan få en envägsbiljett till evigheten när som helst.Marco skrev:Såsom någon sade tidigare, så tror jag inte många soldater tänkte på rökningens skador under WW2 eller något annat krig. Det fanns ju ganska många andra större faror, så som bomber, kulor, svält och flygplan.
Bra fråga. Det ansågs väl i alla fall vara acceptabelt, eller rentav smått elegant, om de rökte ciggaretter med munstycke? Jag tycker att det verkar som att det var ganska accepterat med kvinnor som rökte, i alla fall i filmens värld. Jag vet inte hur många gamla filmer jag sett där "hjälten" tänder "den vackra damens" ciggarett. Inte en aning faktiskt. Det var väl väldigt många kvinnor som rökte på den tiden annars?Ansågs det inte slampigt att kvinnor rökte under 40-talet? Figurerar i filmer ibland även om det är outalat?
Re:
På 1940-talet var det väl fortfarande rätt ovanligt att kvinnor rökte. Jag skulle gissa att det var 1960-talet och åren däromkring som kvinnor började röka i stor omfattning.Andreas K skrev:Bra fråga. Det ansågs väl i alla fall vara acceptabelt, eller rentav smått elegant, om de rökte ciggaretter med munstycke? Jag tycker att det verkar som att det var ganska accepterat med kvinnor som rökte, i alla fall i filmens värld. Jag vet inte hur många gamla filmer jag sett där "hjälten" tänder "den vackra damens" ciggarett. Inte en aning faktiskt. Det var väl väldigt många kvinnor som rökte på den tiden annars?Ansågs det inte slampigt att kvinnor rökte under 40-talet? Figurerar i filmer ibland även om det är outalat?
Re:
Man visste väl att rökning var onyttigt, men man insåg väl inte hur negativt det var för hälsan. Att en "normal rökare" som röker 20 cigaretter om dagen statistiskt sett förkortar livet ungefär med lika mycket (åtta-tio år) som en person som har ett BMI på över 40 (t ex minst 150 kg om man är 190 cm lång) tror jag skulle har varit chockerande för folk på 1940-talet. För att ta ett annat exempel, så skulle jag gissa att det är mindre skadligt för hälsan att dricka en 70 cl-flaska starksprit om dagen än att röka 20 cigaretter om dagen.Marco skrev:Såsom någon sade tidigare, så tror jag inte många soldater tänkte på rökningens skador under WW2 eller något annat krig. Det fanns ju ganska många andra större faror, så som bomber, kulor, svält och flygplan.
Sedan är det väl i och för sig så att samhällsgrupp/yrke av någon anledning verkar ha mycket stor inverkan på hälsan och livslängden. Rökning är en ganska tydlig "klassmarkör" i Sverige, så frågan är om rökningen skulle verka fullt lika skadligt om den var jämnt fördelad i samhället.
Skriver om det här lite, onödigt att nämna för många namn och avvika för mycket från ämnet rökning:
Ibland blir man dock lite tveksam till sambandet mellan hälsosamt leverne och långt liv när många tidigare elitidrottare knappt uppnår medellivslängden och många mycket hälsomedvetna människor dör tidigt, samtidigt som kan se Tysklands förra förbundskansler Helmut Schimdt (1918-) kedjeröka i TV-intervjuer (http://www.youtube.com/watch?v=d76EIzgs ... re=related) som 92-åring. Och tänk på Winston Churchill (1874-1965), som blev över 90 år gammal trots rejäl övervikt, rökning, ett (påstått) stort alkoholintag och en väsentligt sämre sjukvård än i dag. (Churchill rökande cigarr som 90-åring: http://www.worcesternews.co.uk/uk_natio ... und_4_500/.)
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 8 gånger.
-
frejs väpnare
- Medlem
Re: Rökning?
Dessutom kommer rökningens skador så småningom. Unga, friska soldater får varken KOL eller cancer, det drabbar senare i livet. (Själv har jag rökt i 40 år, innan jag faktiskt började inse att "hälsoprofeterna" "nog, kanske" hade rätt
- men är ändå förbannad över att jag inte får röka inom arbetsplatsens gränser.)
- men är ändå förbannad över att jag inte får röka inom arbetsplatsens gränser.)