Pluton Svea
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
Niedzwiadek skrev:Om du vill veta mer om svenskarna som stred för Hitler i SS Viking eller Nordland så kan du låna boken som heter just "Svenskarna som stred för Hitler" av Bosse Schön.
Vad du än gör så låna inte den boken. Det är allmänt kännt att Schöns böcker är skit som inte håller för granskning. Satsa istället på att få tag i Svenska i krig av Westberg/Gyllenhaal, eller om du enbart ska satsa på de svenskar som stred i 3./SS-Pz.AA11 "Nordland" den relativt nyutkomna boken om just den enheten, skriven av Martin Månsson, Lennart Westberg och Herbert Poller. (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197589454&s=1)
Förövrigt kan jag säga att detta är första gången jag stött på påståendet om någon "Pluton Svea" och det samma om att det skulle ha varit någon livvaktsstyrka sänd av svenska regeringen i hemlighet för att skydda Hitler. Tror nog att du kan avfärda det som skitsnack. Kan inte heller förstå logiken i att sverige skulle hållas utanför kriget för att några svenskar skulle skydda Hitler?
- Niedzwiadek
- Medlem
-
Nils Larsson
- Medlem
Antagligen har missförståndet om "Pluton svea" uppstått som en följd av dom rubriker som förekom i sensationspressen för några år sedan i samband med Bosse Schöns sk "avslöjanden" om att svenskar stred i Waffen SS. Jag har för mig att rubrikerna löd nåt i stil med "SVENSKAR VAKTADE HITLERS BUNKER" vilket borde syfta till att några svenskar deltog i striderna kring bunkern och riksdagshuset under slaget om Berlin utan att för den skull ingå i Hitlers vaktstyrka, något som nämndes i ett tidigare inlägg. Det blir nog lätt sådana missförstånd bland allmänheten när okunniga journalister får förmedla historien. Man bör nog också ha i åtanke att dom här skriverierna ägde rum när nazisthysterin rasade som värst och media såg brunskjortor i varje hörn.
Men hallå -
Den här ploton sveamyten och alla liknande ploton sveamyter uppstår i gäng av 16-åringar som med blossande kinder och urkuggade associationskedjor försöker överträffa varandra i häftiga kunskapet om den fräcka nazisttiden. Det här har med mänsklig omognad att göra - inte med Bosse Schön.
Den här ploton sveamyten och alla liknande ploton sveamyter uppstår i gäng av 16-åringar som med blossande kinder och urkuggade associationskedjor försöker överträffa varandra i häftiga kunskapet om den fräcka nazisttiden. Det här har med mänsklig omognad att göra - inte med Bosse Schön.
- Niedzwiadek
- Medlem
-
Nils Larsson
- Medlem
Det kan jag hålla med om, men jag tror ändå att dessa 16-åringars inspiration till stor del går att spåra till sensationsmedias bedrövliga försök att förmedla historia om vk2. När väl media har gjort sitt genom att rycka lös olika företeelser ur sitt sammanhang och vässat upp det till riktigt smaskigt naziskvaller så dröjer det inte länge förrän myterna är i rullning.
Nej Schöns böcker är inte bättre än ingenting. Min åsikt är det mer eller mindre bara samma, möjligtvis att lär man ut fel kommer man i sin tur att lära ut fel till flera personer framöver. Svenskar i krig ger en perfekt överblick, sedan kan detta utökas med annan litteratur och artiklar. Tex har Erik Norling bla skrivit en ganska bra artikel om svenskarna i division Wiking till tidningen Siegrunen, tidigare nämnda bok om SS-Pz.AA11 "Nordland", annars om man inte orkar läsa igenom hela den har Lennart Westberg skrivit en artikel om AA11 till tidningen Der Freiwillige.
Vart EDC vill komma med sitt inlägg kan jag inte heller förstå, 16 åringar kan mkt väl ha god kunskap på området.
Föresten börjar jag nu inse att detta börjar bli ännu en Schön bra/dåligt tråd, men om trådskaparen har behov av literaturtips så kan du höra av dig.
Vart EDC vill komma med sitt inlägg kan jag inte heller förstå, 16 åringar kan mkt väl ha god kunskap på området.
Föresten börjar jag nu inse att detta börjar bli ännu en Schön bra/dåligt tråd, men om trådskaparen har behov av literaturtips så kan du höra av dig.
Trådskaparen tillhör kanske denna kategori?Niedzwiadek skrev:Håller med EDC, tycker det är ruskligt kul att se när dessa försöker ge sig in på historia.
Då är det väl bättre att undervisa och försöka visa på alternativ att hitta fakta som har gjorts här än att associera till "16-åringar med blossande kinder".
Det skrämmer ju bara bort dem från att fråga.