Halifax bombflygplan hittat vid Skanör-Falsterbo

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Erik Ljungberg
Medlem

Re: Halifax bombflygplan hittat vid Skanör-Falsterbo

Inlägg av Erik Ljungberg » 1 februari 2012, 12:28

Vanlig: Blykärna och kopparmantel
Spårljus: Som vanlig med en lite klump brännbart material längst bak, t ex magnesium, som antänds vid avfyrandet
Pansarbrytande: Någon form av hårdmetallspets, t ex wolfram, och i övrigt tung.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 februari 2012, 12:38

tommyjonason skrev:(...) Inte helt ointressant och självklart
Är det något jag själv tycker illa om så är det att bli nedvärderad och spydigt bemött. Det var inte alls meningen att du skulle uppfatta min kommentar som att jag ser ned på dig eller dina kunskaper. Det som var klart som en sommarhimmel för mig var okänt för dig. Ber om ursäkt för detta.

Hur som helst åter till din fråga. Jag är en av dem som gärna skjuter med vapnet i fråga men som inte är särskilt duktig på konstruktionen av ammunitionen. Men i princip så ser det ut så här:

Spårljus:
Projektilen har en tändsats i bakre delen av konstruktionen. När projektilen avlossas tänds denna tändsats. Den separerar ofta vid anslag i målet varvid man kan få intrycket av att projektilerna far omkring kors och tvärs i målområdet.

Pansarbrytande:
Projektilen har ofta en blykärna och en kopparmantel men spetsen är täckt av en tungmetall. Jag vet inte vilken man använder.

Standard:
Oftast en blykärna med kopparmantel som sagt.

Edit:
Puck-tvåa...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Lasse i gatan
Medlem

Inlägg av Lasse i gatan » 3 februari 2012, 15:48

I det här fallet är själva projektilen helmantlad ,koppar, under koppar finns en bly omgärdad stålkon,
kan vara rostfritt stål. Den är iallafall sylvass. utvändigt ser den ut som vilken gevärs ammo som helst.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 3 februari 2012, 20:55

No problem Fredrik, jag uppfattade det inte så!

Tack för all er information. Jag är rätt flygintresserad och ar alltid undrat över de där Browning .303 jmf med 20 mm kanoner. Tydligen gick det göra en hel del med 7,7 mm kulorna. Men det fanns väl ingen som exploderade? Som väl en 20 mm projektil gjorde, och därför mycket mer effektivt vid en träff. Men man hade ju inte så många kanonkulor att röra sig med jmf med ksp ammunitionen.
Jag har alltid undrat hur man kunde skada motorn med .303 ksp, trodde att om man lyckades skjuta ner ett flyg var det för träffar lite här och där och varför inte piloten. Men med pansarbrytande projektiler kunde alltså motorn skadas rejält i vitala delar.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 3 februari 2012, 21:29

I Sverige hade vi både 6,5 mm och 8 mm. Det fanns betydligt fler amunitionssorter i 8 mm, bla brand, som hade en kärna som var pilformad med en brandsats som var som en överdimensionerat spårljus, med hela bakdelen av projektilen fylld med brandämne i stället för bly.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2012, 14:22

Uran lär visst användas i pansarsammanhang.
Är det för att man får en hårdare projektil med bättre penetrans?
Jag vet inte hur Uran är beskaffat som grundämne, det kanske är mjukt som guld, men ger hårda legeringar?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 februari 2012, 14:24

tommyjonason skrev: Är det för att man får en hårdare projektil med bättre penetrans?
Hög densitet vilket gör en tung projektil till liten "yta/volym".
:)

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2012, 17:31

Aha!
Då kan vi läsa oss till på nätet att bly har specifik vikt på drygt 11 och uran 19 (vatten är 1, som vi kommer ihåg från skolan). Uran är alltså nästan dubbelt så tungt som bly.
Men vi ser att det finns tyngre grundämnen som Osmium och Indium

Skriv svar