Kan inte låta bli att än en gång använda uppgifter ur ovannämnda bok "Finland i krig 1940-1944": Antalet rikssvenskar i finländsk militärtjänst minskade, allteftersom krigsåren gick, från drygt 700 i december 1941 till 60, som deltog i de hårda slutstriderna sommaren 1944. Av dessa 60 stupade 15 och sårades 27. Av den lilla skara svenska soldater som utsattes för de sovjetiska bombardemangen sommaren 44 omkom alltså 25%.
Mina uppgifter om svenska sjömän är hämtade ur Lennart Lundbergs bok "Krigsmalmens offer" (Åkeriförlaget 1993). Lundberg menar att det är omöjligt att ge några exakta siffror eftersom svenska sjömän tjänstgjorde inte bara ombord på svenska utan också på norska, brittiska och amerikanska fartyg. Siffran 900 omkomna sjömän på Wikipedia hänför sig förmodligen endast till sjömän på svenska fartyg. Till detta kommer också, enligt Lundberg, minst lika många som tjänstgjorde ombord på utländska fartyg. Man kan konstatera att riskerna för sjömännen på Atlanten under andra världskriget var minst lika stora som för de soldater som deltog i de hårdaste striderna i Finland sommaren 44.
Håll med om att det både är överraskande och intressant! Man vågar kanske gissa att även många av de sjömän som överlevde kriget led av posttraumatisk stress?
Svenskarna som stred MOT Hitler?
-
järnbäraren
- Medlem
Re: Svenskarna som stred MOT Hitler?
Från 1940 till sensommaren 1943 stämmer det nog. Därefter minskade riskerna för krigsförlisning radikalt då de allierade s.a.s. hade knäckt ryggen på det tyska ubåtsvapnet.Man kan konstatera att riskerna för sjömännen på Atlanten under andra världskriget var minst lika stora som för de soldater som deltog i de hårdaste striderna i Finland sommaren 44.
My tuppence, Varjag
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag har ett minne av att det har avhandlats tidigare, kunde bara hitta detta viewtopic.php?f=6&t=22460
Även om man räknar bort sjömännen så var det då fler på den allierade sidan än den tyska.
/Martin
Även om man räknar bort sjömännen så var det då fler på den allierade sidan än den tyska.
/Martin
http://chefsingenjoren.blogspot.se/2010 ... ation.html
Här finns lite om svenska sjömännens situation vid hemkomsten från Sverige. Jag har som antytt ovan, sett andra berätta om samma sak, så fastän en blogg inget vetenskapligt belägg, så jag ser det som trovärdigt.
Här finns lite om svenska sjömännens situation vid hemkomsten från Sverige. Jag har som antytt ovan, sett andra berätta om samma sak, så fastän en blogg inget vetenskapligt belägg, så jag ser det som trovärdigt.
Mycket läsvärd länk! Just konfiskeringen av sjömännens ''krigstillägg'' - alltså de riskpengar de betalts, men aldrig fickStefan skrev:http://chefsingenjoren.blogspot.se/2010 ... ation.html
- var en svår grej att svälja.
Som barn lärde jag känna en man - Rolf S. - som seglat fem år ''utanför spärren'' med innehållet krigstillägg från Rederi AB Transatlantic. När han kom hem föråret 1946, borde han varit en smått förmögen sjöman. Icke.....han hade föga mer än sjösäckens innehåll och paltorna han stod och gick i -
Varjag