Geopolitiken bakom den finska krisen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
pandersson2
Medlem

Re: Geopolitiken bakom den finska krisen

Inlägg av pandersson2 » 1 december 2014, 12:39

Amund,

det stämmer helt med Sovjetisk försvarsdoktrin. Den utgick från att anfallet skulle hindras och kriget skulle utspelas utanför sovjetiskt territorium. Man var därför inställd på offensiv.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 1 december 2014, 17:47

Amund skrev: Frågan jag ställer mig är hur man kan fastslå det syftet så säkert, kan tanken inte lika gärna ha varit att skaffa ett uppmarschområde mot ett Tyskland
I grunden är detta ju också en förberedelse för en förväntad framtida kamp mot Tyskland. Själv har jag aldrig tänkt i de banorna att det också skulle vara att skapa en bättre utgångspunkt för ett Sovjetiskt angrepp. Samtidigt så är det ju helt klart att "bufferten" kunde tänkas användas bägge vägar. Det var ju inte lätt ens för de centrala ledarna att veta vad som skulle ske i framtiden.

Själv är jag helt övertygad om att Stalin förväntade sig ett framtida krig mot Tyskland och försökte positionera sig så bra som möjligt inför detta.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 1 december 2014, 21:56

Hörde Marskens tal till de svenska frivilliga på radion idag. Ett tacktal några dagar efter att vinterkriget upphört. Han avslutade med att de kämpat mot det österländska. Trevlig stämma och som man knappt uppfattade var finlandssvensk. Kanske ansträngde han sig att vara extra tydlig?

Vet att det blir spekulationer och att det inte passar i denna tråd men kan inte låta bli att fundera på vad som hänt om Finland accepterat villkoren. Kanske hade det kommit ännu mer krav efter tid.

Undrar om inte Sovjet vunnit på att lämna Finland i fred? En liten demokrati i utsatt läge hade nog hållit en låg profil ungefär som Sverige gjorde.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 december 2014, 22:02

Grille skrev:Undrar om inte Sovjet vunnit på att lämna Finland i fred? En liten demokrati i utsatt läge hade nog hållit en låg profil ungefär som Sverige gjorde.
Ungefär så tänker jag också.

Men med geopolitikens stämpel kan man ursäkta vilka övergrepp som helst. Därav min trådstart.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 2 december 2014, 17:07

Grille skrev:Trevlig stämma och som man knappt uppfattade var finlandssvensk. Kanske ansträngde han sig att vara extra tydlig?
Jag skulle vilja påstå att Mannerheim i officiella sammanhang talade "skillnadska". Det var kutym i radion också på den tiden. :)

"...blev de svenska modersmålslärarna i Finland mycket noga med att i Bergroths anda utrota både fennicismer och dialektala finlandismer. Den svenska som Bergroth beskrev är dock en historisk språknorm som inte längre är aktuell. Kanske fick den sitt tydligaste uttryck i scenspråket på Svenska Teatern i Helsingfors, som länge ansågs behöva ge den talade högsvenskan en norm. Eftersom teatern ligger vid Skillnaden och språket inte liknade något annat talat språk kallades det "skillnadska"."

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gsvenska

Skriv svar