Noop.MD650 skrev:
Verdun?????
Quiz: Andra världskriget
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Göring alt Hitler, slaget om Storbritannien?Bagheera skrev:Jag ville ju inte ta nästa fråga, men det blir en enkel gåta i alla fall, så att ngn annan kan fortsätta:
Enligt "någon" i hög position, semicitat: så förlorade tyskarna i detta slag för att de inte begrep att de hade vunnit medan motståndarna vann för att de inte begrep att de hade förlorat.
Var är vi, och vem är "någon" ?
/Johan
Du har fel och rätt. BoB är rätt.Johan Elisson skrev: Göring alt Hitler, slaget om Storbritannien?
/Johan
Enligt Churchill "förlorade tyskarna för att de inte begrep att de hade vunnit och britterna vann för att de inte begrep att de hade förlorat"
(Inte hade väl Hitler eller Göring någonsin kunnat vidgå att de gjort ett misstag vid den tiden?)
Nästa fråga...
Tar utan tillåtelse ordet då det verkar vara svårt att trycka fram en fråga.
Under projektet med att konstruera en atombomb kom det fram andra uppfinningar som fick stora genombrott, men inte lika kända omtalade och just relaterade till atombombstillverkning. Exempelvis var man tvungen att ta fram konstruerat fett eftersom organiskt fett bröts ner av Uran. Det konstruerade fettet har vi stor användning av idag och är känt som ......?
(vill någon med ta frågan ifrån mig som anser ha större rätt till den, så varsågod. Vet inte heller om det organiska fettet som jag tänker på var känt sedan tidigare, men enligt mina källor så fick det i alla fall sitt genombrott då.)
Under projektet med att konstruera en atombomb kom det fram andra uppfinningar som fick stora genombrott, men inte lika kända omtalade och just relaterade till atombombstillverkning. Exempelvis var man tvungen att ta fram konstruerat fett eftersom organiskt fett bröts ner av Uran. Det konstruerade fettet har vi stor användning av idag och är känt som ......?
(vill någon med ta frågan ifrån mig som anser ha större rätt till den, så varsågod. Vet inte heller om det organiska fettet som jag tänker på var känt sedan tidigare, men enligt mina källor så fick det i alla fall sitt genombrott då.)
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt: