Hej John T,
Tack för feedback.
Du skrev "Min tanke är att det inte fanns några direkta kroppar att begrava". Jag antar att det fanns det. Annars hade man väl inte kunnat upprätta en
grav över
en person utan istället måst upprätta ett minnesmärke över
de sju som var från Karlskrona. Eller?
Däremot håller jag 100% med om:
Och man reste inte så långt och ofta då, så att ha en minnseplats nära för de efterlevande var en rimlig konpromiss.
(Jag ser sinnesbilden av "Fiskarhustrun från Tjurkö", modern till en av de förolyckade)
Alltså, att upprätta ett minnesmärke var nog mkt viktigt för mindre bemedlade släktingar som i princip aldrig skulle få råd/tid att annat än någon enstaka gång besöka ett minnesmärke i Stockholm.
Men kunde inte detta ha lösts på ett annat sätt funderar jag på...
Ett minnesmärke över de sju som var från Karlskrona placerat vid kyrkogårdens ingång eller på annat ställe på gränsen av kyrkogården.
För det blev ju ett "etiskt" pris att betala för det förfaringssätt som valdes = en av de förolyckades lämningar skildes från kamraternas och anonymiserades. Sedan blev det väl också billigare med en liten grav än att upprätta ett minnesmärke. Otrevligt att skriva, men... så är det väl. Kostnadsbiten är nog, tyvärr, inte irrelevant...
Sedan skrev du:
Men just efterlevandes åsikter är ju oftast olika, det var en grej jag gillade med din film om Nordkalotten som gick på svensk TV för några år sedan. Just vad som är "gravplundring" eller slagfältarkeologi och den respekt som filmen och de Ryssar som var med i filmen visade för kvarlevorna efter stupade.
Ja vore intressant om ngn släkting kunde yttra sig - deras åsikt borde väga tyngst. Ang. ryssarna i filmen "Under en rostig stjärna" (som jag var rådgivare till, ej regissör) så tog åtminstone två svenska tittare mkt illa vid sig av den - eftersom de ansåg att ryssarna tog upp resterna alltför hafsigt. Att ryssarna verkligen såg till att spåra släktingar o begrava lämningarna med ceremonier spelade ingen rolll för dessa personer, varav den ena var arkeolog. Hafsigheten förstörde alltså syftet enligt dessa tittare.
Bästa hälsningar,
Lars