Hårsfjärden-katastrofen 1941

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Bangalore
Ny medlem

Re: Varför spekulera?

Inlägg av Bangalore » 14 januari 2008, 22:44

Stellan Bojerud skrev:1941 hade tyskarna ingen som helst önskan om att decimera svenska flottan, som skyddade tyskarnas järnmalmsimport från sovjetiska ubåtar. Men de som gillar konspirationer finner alltid en liten nazist även om de måste själva fabricera denna.
OM inte tyskarna hade planer på att ta en sväng in i Sverige. Tex för att helt säkra den omtalade järnmalmen.

Jag säger inte att det var brunskjortor som gjorde det. Bara att det kanske är lite väl naivt att tro att de ville oss väl.

Mane
Medlem

Inlägg av Mane » 16 januari 2008, 12:11

För att spinna vidare på konspirationsteorierna så har jag för mig att den enda officeren i tjänst var av jude. Vilket kan leda till spekulationer...

annars så finns det väl en del "teorier", som tex. sabotage, olycka under torpedövning, fällning av bomb ifrån överflygande flygplan etc.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: varför okänd?

Inlägg av Stilleben » 19 januari 2008, 14:00

Stilleben skrev:
Lars Gyllenhaal skrev:Hej!

Utan att alls leta efter följande grav så fann jag den vid ett besök i Karlskrona. Graven måste med tanke på fartyget och datumet ha samband katastrofen/sabotaget.

Min fråga är "bara" om någon här vet varför denne sjömän är okänd???

OK, de som dödades kanske blev svårt brända etc - men det var ju flera och i Karlskrona vilar bara en av dem, så vitt jag kunde se.

Bästa, Lars
Ja, det är verkligen mystiskt. Men om du tar del av http://www.jr4it.com/minnen/html/lista.htm#19 som beskriver den minnessten som sattes upp över offren, så kanske det ger en viss vägledning eller i varje fall en grund att forska vidare på.

Stryker under det som jag fattar som väsentligt!:
"Monumentalkorset på Hårsfjärdsgraven invigdes av ärkebiskop Erling Eidem vid den stora minneshögtiden på kyrkogården 1942-09-06. Monumentalkorset är rest över en gemensamhetsgrav, som rymmer flertalet av de vid Hårsfjärdskatastrofen 1941-09-17 omkomna. (Namnen på alla omkomna finns upptagna på en minnesplatta i Skeppsholmskyrkans vapenhus). Text på stenen: "IHS" och "Hårsfjärden 17 september 1941" med en relief av förskeppen på tre jagare. Monumentalkorset har utförts av skulptören Anders Jönsson i samråd med arkitekten på Kungl. Byggnadsstyrelsen, K Martin Westerberg. (Litteratur Galärvarvets kyrkogård i Stockholm, 2 ed 9g, av Gustaf Brandt). Monumentet är renoverat år 1991".

Identifieringssvårgheter fanns troligen beträffande många av de omkomna, varav alltså en odentifierad begravdes i Karlskrona som namnlös. Dock bör det ha varit ytterligare omkomna från Karlskrona, men de som kunde identifieras begravdes väl där under sina namn.
Redovisar här litet uppgifter som jag inhämtat, bl.a. genom en god vän i Karlskrona, som gör att vi i varje fall kan avsluta debatten om den okände sjömannens grav.

Vid Hårsfjärdenkatastrofen omkom 33 män från besättningarna på de tre berörda fartygen. Därav var 12 från Karlskrona.

7 av de 11 omkomna på Jagaren Göteborg var från Karlskrona. På denna jagare inträffade den explosion av torpederna som ju utlöste hela katastrofen, Det blev därmed så att det var omöjligt att identifiera några enskilda offer därifrån.

Med denna vetskap anordnades redan c:a 10 dagar efter katastrofen en stor begravningsceremoni i Karlskrona där ett oidentifierat offer från jagaren Göteborg nedsattes i den grav som iordningsställts på Wämö kyrkogård i Karlskrona. Anslutningen av sörjande, från marinen m.m. var mycket stor och många vackra tal hölls.

Graven vårdas av Karlskrona kommun. Den har fortfarande många besökare och hålls, som framgår av fotot ovan, i ett mycket vackert och vårdat skick.

Namnen på alla de omkomna finns som ovan nämnts upptagna på en minnesplatta i Skeppsholmskyrkans vapenhus i Stockholm, men det finns även en minnestavla med alla omkomna på Märsgarn vid Hårsfjärden. Beträffande det sistnämnda, se http://www.marinen.mil.se/index.php?lan ... ws&id=4348

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

därför okänd?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 19 januari 2008, 14:58

Stilleben, gratulerar till att nu ha löst detta delmysterium!

Jag hade en gissning år det hållet men tänkte samtidigt att det skulle vara lite konstigt.

Så här tänker jag: OK, vi har ett antal svårt brända och oidentifierbara som alla är från Karlskrona. Vilke de var vet vi genom att man vet vilka som saknas. Genom att begrava dem i en gemensam grav under gemensam sten så begravs de ändå inte som okända. Man kan stå vid graven och tänka "OK, här bland de x lämningarna finns resterna av x".

Genom att ta bort en av kropparna och begrava den separat blev det dock inte möjligt att säga exakt vems lämningar det är.

OK, man kan motivera detta med alla anhöriga i Karlskrona - att genom detta blev närmare för dem att besöka denna grav. Men jag undrar om (samtliga av de) anhöriga resonerade så?

Vad säger ni andra - kanske tänker jag fel på nåt sätt?

Bästa,

L

JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: därför okänd?

Inlägg av JohnT » 19 januari 2008, 16:28

Lars Gyllenhaal skrev:Stilleben, gratulerar till att nu ha löst detta delmysterium!

Jag hade en gissning år det hållet men tänkte samtidigt att det skulle vara lite konstigt.

Så här tänker jag: OK, vi har ett antal svårt brända och oidentifierbara som alla är från Karlskrona. Vilke de var vet vi genom att man vet vilka som saknas. Genom att begrava dem i en gemensam grav under gemensam sten så begravs de ändå inte som okända. Man kan stå vid graven och tänka "OK, här bland de x lämningarna finns resterna av x".

Genom att ta bort en av kropparna och begrava den separat blev det dock inte möjligt att säga exakt vems lämningar det är.

OK, man kan motivera detta med alla anhöriga i Karlskrona - att genom detta blev närmare för dem att besöka denna grav. Men jag undrar om (samtliga av de) anhöriga resonerade så?

Vad säger ni andra - kanske tänker jag fel på nåt sätt?

Bästa,

L
Min tanke är att det inte fanns några direkta kroppar att begrava.
Man kan ju uppfatta följande lite olika:
Stilleben skrev: 7 av de 11 omkomna på Jagaren Göteborg var från Karlskrona. På denna jagare inträffade den explosion av torpederna som ju utlöste hela katastrofen, Det blev därmed så att det var omöjligt att identifiera några enskilda offer därifrån.
Sex torpeder är minst 3 ton sprängämne och sedan en oljebrand efteråt,
det är inte mycket kvar av de jordiska kvarlevorna då.

Och man reste inte så långt och ofta då, så att ha en minnseplats nära för de efterlevande var en rimlig konpromiss.
(Jag ser sinnesbilden av "Fiskarhustrun från Tjurkö", modern till en av de förolyckade)

Men just efterlevandes åsikter är ju oftast olika, det var en grej jag gillade med din film om Nordkalotten som gick på svensk TV för några år sedan. Just vad som är "gravplundring" eller slagfältarkeologi och den respekt som filmen och de Ryssar som var med i filmen visade för kvarlevorna efter stupade.

Cheers
/John T

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 20 januari 2008, 12:15

Hej John T,

Tack för feedback.

Du skrev "Min tanke är att det inte fanns några direkta kroppar att begrava". Jag antar att det fanns det. Annars hade man väl inte kunnat upprätta en grav över en person utan istället måst upprätta ett minnesmärke över de sju som var från Karlskrona. Eller?

Däremot håller jag 100% med om:
Och man reste inte så långt och ofta då, så att ha en minnseplats nära för de efterlevande var en rimlig konpromiss.
(Jag ser sinnesbilden av "Fiskarhustrun från Tjurkö", modern till en av de förolyckade)
Alltså, att upprätta ett minnesmärke var nog mkt viktigt för mindre bemedlade släktingar som i princip aldrig skulle få råd/tid att annat än någon enstaka gång besöka ett minnesmärke i Stockholm.

Men kunde inte detta ha lösts på ett annat sätt funderar jag på... Ett minnesmärke över de sju som var från Karlskrona placerat vid kyrkogårdens ingång eller på annat ställe på gränsen av kyrkogården.

För det blev ju ett "etiskt" pris att betala för det förfaringssätt som valdes = en av de förolyckades lämningar skildes från kamraternas och anonymiserades. Sedan blev det väl också billigare med en liten grav än att upprätta ett minnesmärke. Otrevligt att skriva, men... så är det väl. Kostnadsbiten är nog, tyvärr, inte irrelevant...

Sedan skrev du:
Men just efterlevandes åsikter är ju oftast olika, det var en grej jag gillade med din film om Nordkalotten som gick på svensk TV för några år sedan. Just vad som är "gravplundring" eller slagfältarkeologi och den respekt som filmen och de Ryssar som var med i filmen visade för kvarlevorna efter stupade.
Ja vore intressant om ngn släkting kunde yttra sig - deras åsikt borde väga tyngst. Ang. ryssarna i filmen "Under en rostig stjärna" (som jag var rådgivare till, ej regissör) så tog åtminstone två svenska tittare mkt illa vid sig av den - eftersom de ansåg att ryssarna tog upp resterna alltför hafsigt. Att ryssarna verkligen såg till att spåra släktingar o begrava lämningarna med ceremonier spelade ingen rolll för dessa personer, varav den ena var arkeolog. Hafsigheten förstörde alltså syftet enligt dessa tittare.

Bästa hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 20 januari 2008, 14:31

Lars Gyllenhaal skrev:Hej John T,

Tack för feedback.

Du skrev "Min tanke är att det inte fanns några direkta kroppar att begrava". Jag antar att det fanns det. Annars hade man väl inte kunnat upprätta en grav över en person utan istället måst upprätta ett minnesmärke över de sju som var från Karlskrona. Eller?

Däremot håller jag 100% med om:
Alltså, att upprätta ett minnesmärke var nog mkt viktigt för mindre bemedlade släktingar som i princip aldrig skulle få råd/tid att annat än någon enstaka gång besöka ett minnesmärke i Stockholm.

Men kunde inte detta ha lösts på ett annat sätt funderar jag på... Ett minnesmärke över de sju som var från Karlskrona placerat vid kyrkogårdens ingång eller på annat ställe på gränsen av kyrkogården.

För det blev ju ett "etiskt" pris att betala för det förfaringssätt som valdes = en av de förolyckades lämningar skildes från kamraternas och anonymiserades. Sedan blev det väl också billigare med en liten grav än att upprätta ett minnesmärke. Otrevligt att skriva, men... så är det väl. Kostnadsbiten är nog, tyvärr, inte irrelevant...

Sedan skrev du:
Ja vore intressant om ngn släkting kunde yttra sig - deras åsikt borde väga tyngst. Ang. ryssarna i filmen "Under en rostig stjärna" (som jag var rådgivare till, ej regissör) så tog åtminstone två svenska tittare mkt illa vid sig av den - eftersom de ansåg att ryssarna tog upp resterna alltför hafsigt. Att ryssarna verkligen såg till att spåra släktingar o begrava lämningarna med ceremonier spelade ingen rolll för dessa personer, varav den ena var arkeolog. Hafsigheten förstörde alltså syftet enligt dessa tittare.

Bästa hälsningar, Lars
Du har inte förbisett det här i ett av inläggen ovan ?

"Monumentalkorset (på Galärvarvets kyrkogård i Stockholm alltså) är rest över en gemensamhetsgrav, som rymmer flertalet av de vid Hårsfjärdskatastrofen 1941-09-17 omkomna. (Namnen på alla omkomna finns upptagna på en minnesplatta i Skeppsholmskyrkans vapenhus)"

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med enskilda gravar över identifierade, vare sig i Karlskrona eller annanstans. Det har däremot framkommit att man i Karlskrona i all hast beslutade sig för en "okänd sjömans grav" och tydligen enbart för offer från Jagaren Göteborg, eller att man kanske kom fram till denna begränsning på gravstenen först senare. Begravningen av det stoft som nedsattes var bara 10 dagar efter katastrofen med en mycket stor och allmän anslutning .Därför blev det som det kanske blev och kanske inte helt välövervägt.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 20 januari 2008, 21:44

Hej Stilleben,

Jag tycker mig inte ha förbisett korset på Galärvarvets kyrkogård i Stockholm (över den gemensamma graven) eller minnesplattan i Skeppsholmskyrkans vapenhus. Jag menar att den optimala lösningen hade varit att låta alla omkomna vila tillsammans eftersom deras namn inte alls var okända, bara vems kvarlevor som tillhörde vem. Men genom gemensam grav och gemensam gravsten så begravs ju ingen som okänd. Tar man däremot ifrån en från resten så blir ju den personen med automatik okänd.

Behovet av närhet för anhöriga hade enligt mitt synsätt kunnat tillfredställas genom ett minnesmärke med namnen på alla omkomna från Karlskrona, på en hedersam plats i anslutning till kyrkogården eller annan vacker/fridfull plats i Karlskrona. Ett minnesmärke sätter man inte ihop så snabbt, varför ett sådant inte gärna hade kunnat stå klart inom någon vecka efter katastrofen. Men kanske hade man kunnat hålla en minneshögtid utan vare sig grav eller minnesmärke varefter man i sinom tid satt upp ett minnesmärke i Karlskrona, för det mer långsiktiga sorgearbetet och hedrandet.

Vänliga hälsningar,

Lars

barbarella13
Provmedlem

Re: Hårsfjärden-katastrofen 1941

Inlägg av barbarella13 » 20 mars 2009, 07:19

ANG Hårsfjärden!
Min morfar är i dagsläget den ende som lever. Han var vid tillfället för explosionen kommenderad til vapenrummet för genomgång men blev flyttad upp till köket för att hjälpa kocken att steka sill! Denna sill räddade hans liv!
Det är än idag lika fascinerande att höra honom berätta om sina tankar och teorier. Han blev intervjuad av radion för många är sedan, kanske man kan få tag på den intervjun via något arkiv?
Då det hemligstämplade materialet släpptes hade han intentioner att verkligen gå igenom det men som han sa: "Däka,, det skulle ta mig åravis att bara läsa igenom hälften"
Mvh barb

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 20 mars 2009, 13:59

Man kan ju alltid lägga in en förfrågan om dom kan hitta det. Om du har radiokanal Fullt namn vad och årtal så ska det nog gå. Om inte radio kanalen är nerlagd.

Välkomen till skalman barbarella13
Senast redigerad av 1 predator, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 20 mars 2009, 14:20

barbarella13 skrev:ANG Hårsfjärden!
Min morfar är i dagsläget den ende som lever. Han var vid tillfället för explosionen kommenderad til vapenrummet för genomgång men blev flyttad upp till köket för att hjälpa kocken att steka sill! Denna sill räddade hans liv!
Det är än idag lika fascinerande att höra honom berätta om sina tankar och teorier. Han blev intervjuad av radion för många är sedan, kanske man kan få tag på den intervjun via något arkiv?
Då det hemligstämplade materialet släpptes hade han intentioner att verkligen gå igenom det men som han sa: "Däka,, det skulle ta mig åravis att bara läsa igenom hälften"
Mvh barb
Välkommen till forumet barb!

Vad tror han? Sabbotage eller olycka?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 september 2011, 10:07

Idag är det 70år sedan den svåra "olyckan". Sänd en tanke till de tappra besättningarna på HMS Claes Horn, HMS Claes Uggla och HMS Göteborg som deltog i räddningsarbetet och förlorade 33 kamrater.

Det är bara beklaga att Försvarsmakten inte deltar i någon minnescermoni i större utsträckning.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 17 september 2011, 10:28

Förlåt, INGET deltagande av någon från Försvarsmakten eller? Vad menar du med inte i större utsträckning? Någon representant är väl med eller???

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 17 september 2011, 10:59

Ceremoni vid minnesstenen börjar idag 11:00

Mer information finns på http://www.flottansman.se/Goteborg/ordforande.htm

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 september 2011, 11:55

Såg att Mi var där och förbanden fått inbjudan, tror inte var nån större delegation deltog dvs ingen arbetstid pga lördag. Dessutom var det på Flottans Mäns initiativ, inte FMs vilket kanske är sådär. Sedan borde ju FM har haft iaf en notis på sin hemsida. Ingenting i dagstidningarna heller, men Dag Hammarskjöld fick 10 sidor i svenskan idag.

Skriv svar