Det kom mellan 30 och 35 000 balter som flyktingar till Sverige, de flesta under hösten 1944. Bland dem strax under 150 ester och letter som tjänstgjort i SS.
Som påpekats tidigare i tråden var c:a 80% av de som flytt i uniform inte frivilliga. Men ska man vara lite krss var de ändå på sätt och vis frivilliga. Våren 1944 la tyskarna värnplikt på ester, letter och litauer. Litauern vägrade dyka upp till sin tjänstgöring, som enligt folkrätten även på den tiden var illegal - en ockuperande makt hade inte rätt att lägga värnplikt på den ockuperade befolkningen. Exemplet Litauen visade tydligt att tyskara saknade verklig makt att tvinga in ester och letter i sina väpnade styrkor.
Många av esterna och letterna valde dock att lyda orden och dyka upp, och dessa och tidigare frivilliga, både i SS och lokala skyddskårorganisationer av kollaboratörer, huvudsakligen folktyskar från början men med tiden mer och mer estniska inlemmades kollektivt i SS-enheter och skickades till fronten. En hel del av dem hamnade i Kurlandsfickan och flydde i krigets slutskede till Sverige på vad som helst som flöt.
Sverige försökte faktiskt utlämna balterna i SS-uniform till de västallierade, som vägrade ta emot dem. Enligt avtalet med Sovjet skulle de som tagits till fånga utlämnas till det land de stridit emot. På så vis hamnade kroaterna (som slagits upp till Österrike för att kapitulera till britterna) i Titos händer, och många tyskar som slagit sig till de västallierade utlämnades till Sovjet.
Sverige stod därmed inför två alternativ - antingen göra Sverige till en fristad för alla, inklusive krigsförbrytare inom SS, eller utlämna balterna till Sovjet.
Man kan notera att Sovjet krävde att Sverige skulle utlämna de 30-35 000 civila balterna också, men Sverige tvärvägrade det.
I min mening gjorde regeringen rätt. Sverige skulle inte vara fristad för SS-frivilliga.
Vad som hände med balterna sedan är dåligt efterforskat. Det brukar hävdas att 1-3 avrättades för krigsbrott, men några källor eller bevis för det har jag aldrig sett. När Enquist skrev "Legionärerna" om baltutlämningen (gavs ut 1968) kunde han intervjua flera av de utlämnade, och ingen av dem talade om massavrättningar. Bara samma behandling som krigsfångarna fick - dålig mat och sjukvård och hårt tvångsarbete, men inte mer än det.
Balt/Tyskutlämningen
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Balt/Tyskutlämningen
Håller med om analysen. Boken som nämns kan jag rekomendera. Har den som "En bok för alla" pocket versionen.I min mening gjorde regeringen rätt. Sverige skulle inte vara fristad för SS-frivilliga.
Vad som hände med balterna sedan är dåligt efterforskat. Det brukar hävdas att 1-3 avrättades för krigsbrott, men några källor eller bevis för det har jag aldrig sett. När Enquist skrev "Legionärerna" om baltutlämningen (gavs ut 1968) kunde han intervjua flera av de utlämnade, och ingen av dem talade om massavrättningar. Bara samma behandling som krigsfångarna fick - dålig mat och sjukvård och hårt tvångsarbete, men inte mer än det.
Sonderling