Kroatiche369 skrev:Invasionen av Sovjet som var ett stort underskattande och var den direkta anledningen till tysklands nederlag enligt min mening. Hitler underskattde slaverna kraftigt som visade sig vara bra mycket starkare än hans "germaner".
Är det inte kanske så att den sovjetiska armén från början till slut helt enkelt var astronomiskt mycket större än den tyska. De sovjetsika förlusterna var också de giganstiskt mycket högre. Jag vet till exempel att under operation "Zitadelle" (Kursk) så förlorade ryssarna tre gånger så mycket av både män och maskiner, trots att slaget alltid setts som en sovjetisk "seger". Så, kan man säga att det var den ryska överlägsna skickligheten och disciplinen som avgjorde kriget, eller var det deras förkrossande överlägsenhet i män, materiell och amerikanska dollar som till slut mosade allt som stod upp mot dem. Fakta talar enligt min mening för det sistnämnda. Tyskarna var överlägsna både vad gäller utbildning, ledarskap och stridsmoral i allmänhet.
Hitlers underskattande av de sovjetiska styrkornas kvalité var nog inte missvisande, och de grundades till stor del på de massrensningar bland officersrankerna som Stalin iscensatte på 30-talet, och på deras gammalmodiga flygvapen och vapen i allmänhet. Däremot så misstog han sig på de grövsta vad gäller storleken, vilket till blev hans fall.
För att återgå till ämnet så får man inte underskatta betydelsen av att Hitler i vredesmod och sinnessjukdom skickade halva armén till Jugoslavien i Maj 1941, därmed uppskutande operation Barbarossa i flera veckor. Hädanefter skyllde de tyska generalerna alla sina nederlag vintern 41-42 detta vansinniga beslut, som med stor säkerhet kostade Wehrmacht erövringen av Moskva och dessutom våldsamma förluster när tyskarna inte var redo för den sort av vinterkrigföring som ryssarna obönhörligen bragte på dem.