De tre viktigaste händelserna under kriget.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
johanarnia
Medlem

Inlägg av johanarnia » 9 mars 2004, 15:24

Löwe skrev:
Jocke. skrev:Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.
Flintapilar är ju ett bra medel mot fienden, kan man jaga isbjörnar kan väl jaga tyskar? :lol:
hade det varit ovanstående hade nog de tyska stridsvagnarna krossat allt

och så till topicen:

Finnarnas val att inte anfalla Leningrad
Uppskjutandet av Operation Seelöw
Operation Barbarossa

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 9 mars 2004, 17:51

Kroatiche369 skrev:Invasionen av Sovjet som var ett stort underskattande och var den direkta anledningen till tysklands nederlag enligt min mening. Hitler underskattde slaverna kraftigt som visade sig vara bra mycket starkare än hans "germaner".
Är det inte kanske så att den sovjetiska armén från början till slut helt enkelt var astronomiskt mycket större än den tyska. De sovjetsika förlusterna var också de giganstiskt mycket högre. Jag vet till exempel att under operation "Zitadelle" (Kursk) så förlorade ryssarna tre gånger så mycket av både män och maskiner, trots att slaget alltid setts som en sovjetisk "seger". Så, kan man säga att det var den ryska överlägsna skickligheten och disciplinen som avgjorde kriget, eller var det deras förkrossande överlägsenhet i män, materiell och amerikanska dollar som till slut mosade allt som stod upp mot dem. Fakta talar enligt min mening för det sistnämnda. Tyskarna var överlägsna både vad gäller utbildning, ledarskap och stridsmoral i allmänhet.

Hitlers underskattande av de sovjetiska styrkornas kvalité var nog inte missvisande, och de grundades till stor del på de massrensningar bland officersrankerna som Stalin iscensatte på 30-talet, och på deras gammalmodiga flygvapen och vapen i allmänhet. Däremot så misstog han sig på de grövsta vad gäller storleken, vilket till blev hans fall.

För att återgå till ämnet så får man inte underskatta betydelsen av att Hitler i vredesmod och sinnessjukdom skickade halva armén till Jugoslavien i Maj 1941, därmed uppskutande operation Barbarossa i flera veckor. Hädanefter skyllde de tyska generalerna alla sina nederlag vintern 41-42 detta vansinniga beslut, som med stor säkerhet kostade Wehrmacht erövringen av Moskva och dessutom våldsamma förluster när tyskarna inte var redo för den sort av vinterkrigföring som ryssarna obönhörligen bragte på dem.

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 9 mars 2004, 18:05

1 Slaget vid el-Alemaein (staving)
2 Operation Barbarossa
3 Slaget om Storbritanien

/Marcus

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 mars 2004, 18:05

1) Invasionen av Polen
2) Krossandet av Frankrike
3) Invasionen av Sovjet

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 mars 2004, 19:31

1. Invansionen av Polen.
2. Invansionen av Sovjetunionen.
3. Angreppet mot Pearl Harbor.

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 10 mars 2004, 11:05

När man läser liknande frågor där man bett folk räkna upp viktiga händelser under kriget så får man nästan intryck av att kriget enbart utspelade sig i Europa och Afrika. Det känns som att vanliga svar är just Slaget vid El Alamein, Slaget vid Stalingard och Landstigningen i Normandie. Händelserna i Stilla Havet och Asien i övrigt verkar nästan helt bortglömt. De enda händelserna som nämns här i denna tråden angående denna del av kriget är Slaget om Midway och Attacken på Pearl Harbour, nu har jag själv ingen jättekoll på denna del av kriget, men det känns som om det borde finnas fler händelser i denna delen av världen än dessa två som haft inverkan på krigets utgång eller är jag helt ute och cyklar...

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 mars 2004, 11:48

Necros skrev:När man läser liknande frågor där man bett folk räkna upp viktiga händelser under kriget så får man nästan intryck av att kriget enbart utspelade sig i Europa och Afrika. Det känns som att vanliga svar är just Slaget vid El Alamein, Slaget vid Stalingard och Landstigningen i Normandie. Händelserna i Stilla Havet och Asien i övrigt verkar nästan helt bortglömt. De enda händelserna som nämns här i denna tråden angående denna del av kriget är Slaget om Midway och Attacken på Pearl Harbour, nu har jag själv ingen jättekoll på denna del av kriget, men det känns som om det borde finnas fler händelser i denna delen av världen än dessa två som haft inverkan på krigets utgång eller är jag helt ute och cyklar...

/Mikael Sundholm
Nej för f*n, du är inte ute och cyklar...

1. 20 juli-attentatet misslyckades
2. Utgången av slaget storbrittanien
3. Allting annat :wink:

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 10 mars 2004, 12:00

Det beror på vad man ska definera som "händelse", är invasionen av Sovjet en händelse? Jaja, här är min lista:

1. Tyskarna misslyckas med att ta Moskva
2. Pearl Harbor/USAs indragande i kriget
Jag tycker att ovanstående händelser är i en klass för sig men tar med en tredje också.
3. Churchill tar över efter Chamberlain. Alt. Dunkerque.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 mars 2004, 12:23

Limpan skrev:Har precis skrivit klart ett skolarbete om andra världskriget. En uppgift vi fick var att välja ut de tre viktigaste händelserna från krigets förlopp, en i början en i mitten och en i slutet.
1. 1 sep 1939, krigsutbrottet; nu är det vapnen som talar, diplomati räcker ej längre.
2. December 1941, USA:s inträde i kriget. Citerar Winston Churchill "Efter USA:s inträde i kriget, var resten bara en fråga om ändamålsenligt användande av överlägsen styrka".
3. 2 sep 1945, ombord på det amerikanska slagskeppet Missouri som ligger för ankar i Tokyobukten, undertecknar strax efter kl 8 den nye japanske utrikesministern Mamoru Shigemitzu och genralstabschefen Yoshijiro Umezo kapitulationsdokumenten. I och med undertecknandet, slutar världshistoriens största konflikt, den har varat i 5 år och kostat 55 miljoner människor livet och ytterligare 3 miljoner saknas.

MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 mars 2004, 12:42

Gutekrigaren skrev:Som Jocke skriver, att SSSR visade sig starkare har inte med folkets egenskaper att göra. Det hade kunnat bo västsamoaner, eskimåer, koruboindianer eller dalmasar där, resultatet hade blivt detsamma.

Mvh Petter
Tänk jag tror - att det ryska folkets egenskaper, hade mycket (men långtifrån allt..) att göra med den ryska segern. När Hitlers arméer hejdades framför Moskva - låg i stort sett Hitlers politik i ruiner. Men min tro är att - utan Stalin's järnregim under 10-12 år, före det tyska anfallet - hade även det ryska folket gått under för Hitlers anfall. Stalins person och hans obarmhärtiga slavdrift av det ryska folket skapade de industriella förutsättningarna för att hejda tyskarna - men troligen inte nog för att driva dem tillbaka till Berlin, där var Lend-Lease leveranserna avgörande. Det ryska folkets otroliga förmåga att genomgå och överleva lidanden och umbäranden, saknar - som jag ser det - motstycke i modern historia. Men - som Mannerheim skrev, ryssarnas hårdhet, är ytterst att söka i det ryska folkets hårda kamp mot naturen.

Skriv svar