Segregerade amerikanska förband

Tillägnad vår saknade medlem varjag
LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 26 maj 2004, 11:33

Marcus Wendel skrev:Att betrakta den typen av svar som "näst intill ohövligt", är ett i mina ögon mycket underligt sätt att tacka för hjälpen.
Tacka för hjälpen, varför skall jag tacka för en hjälp som jag inte bett om? När jag startar en diskussion om ett ämne jag tycker är intressant så anser jag inte att jag behöver uttrycka tacksamhet över att andra är intresserade av samma ämne och vill skriva i tråden. Det är i allra högsta grad frivilligt att skriva i tråden och jag har på inget sätt avkrävt några svar av någon utan bara velat dra igång en diskussion om ett intressant ämne.

Sedan ställer jag frågan om någon vet hur det officiellt motiverades att förbanden var segregerade, till min förvåning kommer följande:
Tycker du inte det förklaras i länken jag angav? Varsågod förresten.
Han är förbannad på att jag inte läst länken han givit under diskussionen, men varför är han det? Måste jag när jag startar en tråd läsa alla länkar som ges under denna? Är det ett krav på något vis och hur skall jag kunna veta att just hans länk ger svar på min fråga?

Sedan till på köpet så kommer ett krav på tack? [/quote]

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 26 maj 2004, 11:44

Kai Robert skrev:Är det inte lite mycket att begära att någon annan ska göra jobbet åt dig, leta efter relevant information, läsa igenom den och sammanfatta den på ett överskådligt sätt?
Göra jobbet? Jag har aldrig någonsin krävt av någon att göra något jobb åt mig, vad har du fått det ifrån?

Det enda jag gjort är att starta en tråd i ett intressant ämne och när andra intresserade deltar i diskussionen så förväntas jag vara tacksam?

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 26 maj 2004, 14:13

LasseMaja skrev:
Kai Robert skrev:Är det inte lite mycket att begära att någon annan ska göra jobbet åt dig, leta efter relevant information, läsa igenom den och sammanfatta den på ett överskådligt sätt?
Göra jobbet? Jag har aldrig någonsin krävt av någon att göra något jobb åt mig, vad har du fått det ifrån?
Genom att inte orka läsa igenom sidor du får tips om.

Kai

Mumin (Alpha Version)
Ny medlem

Inlägg av Mumin (Alpha Version) » 26 maj 2004, 14:27

Pearl Harbor är den ända andra världskriget film jag sett som det finnns någon svart person med i, i filmer som savning privat ryan och serien band of brothers fanns det inga med heller, därför antog jag med att de svarta måste haft speciella förband, eller helt enkelt fått göra "skit jobb".. Antagligen vill man inte visa på tv att svarta behandlades så här i armeen.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 26 maj 2004, 18:33

LasseMaja,

För att undvika förvirring i fortsättningen bör du lämpligen klart och tydligt framföra i dina frågor här att alla eventuella tips om länkar och böcker kommer att betraktas som såväl ohyfsade och ovälkommna, då vet de andra medlemmarna att de inte behöver lägga ner någon tid på att försöka hjälpa dig.
Om du väljer att inte göra detta är det att betrakta som normalt hyfs i ett diskussionsforum som detta att ta en titt på de länkar som erbjuds innan man ställer följdfrågor.

I och med detta klargörande betraktar jag den diskussionen som avslutat.

/Marcus

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 26 maj 2004, 19:11

D. Löwenhamn skrev:
John skrev:Som jag kommer ihåg boken hade man långt in i kriget även speciella judiska förband. Då dessa likt svarta ansågs underlägsna.
Det tror jag inte på.

mvh/ Daniel
Det var synd. Jag får försöka läsa om boken och komma med en exakt sidhänvisning. Men det får bli till hösten. Hoppas du orkar vänta.

Antisemitisme var (är?) stark i USA på 30-talet. Det fanns antisemitisk lagstiftning i USA, liksom i många andra länder, som reglerade var judar fick bo och studera. Denna försvann först i slutet på 40-talet, dvs efter kriget. Källa: Mattias Gardell, docent i religionshistoria, Stockholms universitet, artikel GP 2001-11-11, del3 sid 46.

washingtonpost har i dagarna artiklar i ämnet.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/ar ... May25.html
även
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/ar ... 4May1.html

Den visar på både positiva och negativa erfarenheter från en svart soldat.
Notera att det är 3 sidor. Lätt och snabbläst så jag tar bara några få citat:

"For James Strawder, one of more than 2,000 black soldiers who answered Gen. Dwight D. Eisenhower's call for black volunteers to replace white soldiers killed during the Battle of Bulge, the final indignity came after Germany's surrender, when the volunteers were immediately transferred back to all-black labor units as their white comrades in arms were being sent home or given more dignified assignments."

"The Army relented and allowed the men to return home on a ship bearing other combat troops. But President Harry S. Truman did not issue his order desegregating the military for three more years."

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 26 maj 2004, 20:10

Kai Robert skrev:Genom att inte orka läsa igenom sidor du får tips om.
Det handlar inte om att orka, det finns en ettåring som håller på att lära sig att gå brevid mig om dagarna, det ger inte så långa stunder över, det finns helt enkelt inte tid.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 maj 2004, 20:57

John skrev:Det var synd. Jag får försöka läsa om boken och komma med en exakt sidhänvisning. Men det får bli till hösten. Hoppas du orkar vänta.
En förtydling, det var påståendet om de särskilda judiska förbanden som jag inte trodde på. :)

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 26 maj 2004, 20:58

LasseMaja skrev:
Kai Robert skrev:Genom att inte orka läsa igenom sidor du får tips om.
Det handlar inte om att orka, det finns en ettåring som håller på att lära sig att gå brevid mig om dagarna, det ger inte så långa stunder över, det finns helt enkelt inte tid.
OK, då förstår jag bättre vad som tar upp din tid, jag har själv varit i den sitsen ett par gånger. Men hav förtröstan, din tid kommer (om ca 10-12 år) :)

MVH Kai

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 26 maj 2004, 21:17

D. Löwenhamn skrev:En förtydling, det var påståendet om de särskilda judiska förbanden som jag inte trodde på.
Jag erinrar mig om att jag också har hört talas om ett judiskt förband i de allierades armé. Jag har för mig att det nämndes i ett program som gick på Discovery. De utmärkte sig under striderna i Italien.
När jag såg programet fick jag snarare den uppfattningen att de förbanden sattes upp eftersom man trodde att judarna skulle kämpa extra hårt på grund av judeförföljelsen i Tyskland.

Edit: Har nu hittat lite info om dessa judiska förband.
Of great importance to the development of armed Jewish defense in Israel were the more than 30,000 Israeli Jews who enlisted in the British army in the course of World War II. In the last stages of the war, the Jewish Brigade Group was established and saw action against the germans in northern Italy. The Israeli Jews in the British army and air force learned a broad range of military subjects--combat, administration, technology, and logistics of a modern army--and transferred this knowledge to the Jewish defense forces in Israel. This was to be of great use to the Israel Defence Forces, offspring of the Haganah, to be established during the War of Independence.
källa: Israels utrikesdepartement

Hela artikeln: http://amichai.com/war/process/brigades.html

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 maj 2004, 21:23

Den judiska brigaden är allmänt känd och sattes precis som du skriver upp av Storbritannien, inte Förenta staterna.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 26 maj 2004, 21:26

D. Löwenhamn skrev:Den judiska brigaden är allmänt känd och sattes precis som du skriver upp av Storbritannien, inte Förenta staterna.

mvh/ Daniel
Jag trodde att vi pratade om segregerade förband i allmänhet. Inte enbart i USA.

Nedal
Medlem

Inlägg av Nedal » 26 maj 2004, 21:37

Mumin (Alpha Version) skrev:Pearl Harbor är den ända andra världskriget film jag sett som det finnns någon svart person med i, i filmer som savning privat ryan och serien band of brothers fanns det inga med heller, därför antog jag med att de svarta måste haft speciella förband, eller helt enkelt fått göra "skit jobb".. Antagligen vill man inte visa på tv att svarta behandlades så här i armeen.
Inte för att det hör till ämnet men det gick en film på fyran härom helgen som hette "Krigets färgen" den var väldigt bra om du vill se en amerikans skildring på armeen och hur de svarta behandlades...

För att följa den röda tråden, visade de många segrande förband, mest amerikanska. :D

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 maj 2004, 21:51

Anton Severin skrev:Jag trodde att vi pratade om segregerade förband i allmänhet. Inte enbart i USA.
Titta på diskussionsrubriken. :wink:

Det var ett påstående om segregering av judar inom den amerikanska krigsmakten som diskuterades.

mvh/ Daniel

Nedal
Medlem

Inlägg av Nedal » 26 maj 2004, 21:54

Trodde alla judiska förband tillhörde den engelska armeen.
Där de jobbade som infiltrörer i den tyska armeen :idea:
De tillhörde förbandet SIG

Rätta mig om jag har fel :D

Skriv svar