Desertörer

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 mars 2005, 17:56

Gudbjorn skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag hoppar också på "tåget" som tycker att 100 000 är liten för hög siffra. :)

Stefan
Men det finnes vel noen årsaker til dette høye tallet?? Noen som vet??
Jo, jag tycker nog fortfarande det, 100 000 är lite för hög, men överraskningar har förekommit förr i historien.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 8 november 2006, 18:29

John skrev:Hörde i ett TV program för några år sedan att tyskarna avrättade 40,000 av egna trupper för fanflykt, feghet mm under de 3 sista månaderna av krig.
Bakgrunden till inslaget var att en del tyckte att dessa skulle repatrieras, änkor och barn kunde då få pension.
Andra motsatte sig detta då man ansåg att dessa män skulle gjort sin plikt även om man var övertygad om att kriget snart var förlorat.
Hur många var det då totalt under hela kriget?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 november 2006, 21:24

John skrev:Hörde i ett TV program för några år sedan att tyskarna avrättade 40,000 av egna trupper för fanflykt, feghet mm under de 3 sista månaderna av krig.
Jag har för mig läst en liknande siffra i Stephen Fritz bok Frontsoldaten - att tyskarna avrättade 40 000 av de egna soldaterna - dock inte bara för desertioner utan totalt för alla tänkbara brott. Minns inte tidsperioden, men den innefattade de tre sista månaderna. I jämförelse avrättade de västallierade något hundratal totalt.

Tyvärr har jag inte kvar boken så jag kan återge de korrekta siffrorna.

Skriv svar