Vilken soldat är den största krigshjälten?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Inlägg av svarta gardet » 10 oktober 2006, 15:02

Belisarius skrev:Lite läsning: http://www.army.mil/cmh-pg/mohiia2.htm
Slänger också in en länk http://www.ww2awards.com/ där finns det många hjältar.
Tänkte på att ni trackar ned vissa personer som t.e.x Wittmann varken ni eller jag sitter med FACIT men frågan var ju vilken man tyckte var den största hjälten vilket är väldigt svårt att svara på.Men för mig personligen är det Michael Wittmann och hans bravader hur det nu än är med flest segrar.Wittmann har fått erkännande från dom allierade ang striderna i Villers-Bocage.Gör ett besök vid hans grav om du har vägarna förbi så ska ni se att den graven är utsmyckad av blommor o ljus från hela världen.För oss som gillar pansar är han nr 1 och vad jag vet har väl han aldrig varit anklagad för något fel?.Trots att han tillhörde SS . Glöm inte att alla inom SS blev dömda för att ha tillhört en krigs förbrytare organsisation trots att en majoritet inte hade något med vissa saker att göra.Eller har jag helt fel?. Men sen om han eller den är den störste vem kan svara på det egentligen.Det är den du tycker själv .Så sluta tracka ned på dom det finns säckert nån som tycker Hitler eller Stalin eller Höss mfl var den störste då får man väl tycka det då eller?...
Ha det Svarta Gardet.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Knispel etc

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 10 oktober 2006, 21:11

Hej SG!

1986 stod jag i MW:s eldställning vid Villers-Bocage o sedan spanade jag in hans sista slagfält o besökte graven, som även hade en hälsning från brittiska soldater. Kort sagt, det råder ingen tvekan hos mig att MW var ett stort pansaress.

Men, jag kan samtidigt inte låta bli att anse att det är märkligt att en hel del sajter och böcker ännu påstår att MW var det mest framgångsrika pansaresset genom tiderna etc. Det finns helt enkelt för mycket som tyder på att tre eller fyra andra pansarsoldater (tre av dem ur Heer och en från Waffen-SS) slog ut fler vagnar. Skall inte de få den respekt de förtjänar?

Det skiljer enl vad jag kan förstå av samtliga relevanta källor drygt trettio vagnar mellan Kurt Knispel och Michael Wittmann. Så. även med bred felmarginal torde det kunna fastslås att MW inte kan benämnas som den mest framgångsrike. Kalla fakta helt enkelt - like it or not.

KÄLLOR:
Panzer Aces II av Franz Kurowski
http://www.alanhamby.com/aces.html
http://perso.orange.fr/did.panzer/Les_As.html
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=70558
http://forum.panzer-archiv.de/viewtopic.php?t=3406
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_I
+ Googla själv på Knispel, Schroif, Carius och Bolter.

Hur är det, finns det någon nyare bok i ämnet än PAII? Som sagt efterlyser jag boken som tar helhetsgreppet och synar även de sovjetiska, amerikanska o brittiska essen och jämför dem med tyskarnas. Inget tyder på att någon allierad kan slå tyskarnas resultat - men intressant läsning vore det ändå!

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Re: Knispel etc

Inlägg av Olof Larsson » 10 oktober 2006, 22:41

Lars Gyllenhaal skrev:Hur är det, finns det någon nyare bok i ämnet än PAII? Som sagt efterlyser jag boken som tar helhetsgreppet och synar även de sovjetiska, amerikanska o brittiska essen och jämför dem med tyskarnas. Inget tyder på att någon allierad kan slå tyskarnas resultat - men intressant läsning vore det ändå!

Mvh,

Lars
Det skulle vara Lafayette Pool isåfall.
Jag vill minnas att vi talar om c:a 500 fordon på 3 månader under sensommaren och hösten 1944,
då han sköts ut för den tredje och sista gången, vilket kostade honom benen.
Graden av "over-claim" borde i.o.f.s. vara hög och hur stor andel av dessa fordon
som var t.ex. stridsvagnar, StuG/Jagdpanzer etc. är ytterligare ett frågetecken.

Sedan ska vi inte glömma att stridsvagnsbekämpning är inte stridsvagnens huvuduppgift.
Att skatta stridsvagnschefer efter hur många stridsvagnar de slog ut är lite som att bedöma
jaktpiloter enbart efter hur många jaktplan de sköt ner, eller prickskyttat efter hur många
prickskyttar de lyckades nedkämpa.

Sedan så skiljer sig självfallet även materielen åt.
Det torde vara bra mycket enklare att slå ut stridsvagnar (och överleva)
i en Tiger än i en Sherman med 75mm kanon och utan skyddad ammunitionsförvaring.

Tigern torde vara mera förlåtande om man sjabblar bort sig eller har otur,
vilket jag vill minnas att Wittmann gjorde/drabbades av i Villers-Bocage,
d.v.s. att han fick sin vagn utslagen och tvingades nesligen dra sig ur striden till fots.
En Sherman hade kanske inte varit lika förlåtande i samma situation.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Inlägg av svarta gardet » 11 oktober 2006, 19:08

Lars Gyllenhaal skrev:Hej SG!

1986 stod jag i MW:s eldställning vid Villers-Bocage o sedan spanade jag in hans sista slagfält o besökte graven, som även hade en hälsning från brittiska soldater. Kort sagt, det råder ingen tvekan hos mig att MW var ett stort pansaress.

Men, jag kan samtidigt inte låta bli att anse att det är märkligt att en hel del sajter och böcker ännu påstår att MW var det mest framgångsrika pansaresset genom tiderna etc. Det finns helt enkelt för mycket som tyder på att tre eller fyra andra pansarsoldater (tre av dem ur Heer och en från Waffen-SS) slog ut fler vagnar. Skall inte de få den respekt de förtjänar?

Det skiljer enl vad jag kan förstå av samtliga relevanta källor drygt trettio vagnar mellan Kurt Knispel och Michael Wittmann. Så. även med bred felmarginal torde det kunna fastslås att MW inte kan benämnas som den mest framgångsrike. Kalla fakta helt enkelt - like it or not.

KÄLLOR:
Panzer Aces II av Franz Kurowski
http://www.alanhamby.com/aces.html
http://perso.orange.fr/did.panzer/Les_As.html
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=70558
http://forum.panzer-archiv.de/viewtopic.php?t=3406
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_I
+ Googla själv på Knispel, Schroif, Carius och Bolter.

Hur är det, finns det någon nyare bok i ämnet än PAII? Som sagt efterlyser jag boken som tar helhetsgreppet och synar även de sovjetiska, amerikanska o brittiska essen och jämför dem med tyskarnas. Inget tyder på att någon allierad kan slå tyskarnas resultat - men intressant läsning vore det ändå!

Mvh,

Lars
Hej Lars och tack.kände allt till detta.Men vad det handlade om var att så många här är så dj fördömande mot andra personers menningar.Personlig tycker jag att dom får tycka vad dom vill så länge det inte totalt spårar ut.Du Lars självklart ska dom också ha den respekt dom förtjänar.Det är nog många hjältar som glöms bort i det hela .Där tror jag också att det ligger ett svar till frågan en hjälte ska väl vara en person som övriga ska beundra respektera se upp till vilja vara som m,m om jag inte har fel.Sen att M Wittmann fick sin hjälte status(inte helt oförtjänt) det har väl med propagandan att göra vad för typ av person han var m,m fattar du vad jag menar?.dU KAN MAILA MIG HÄR OM DU VILL SÅ KAN VI DISSKUTERA DETTA VIDARE ÄR NYFIKEN ÄVEN OM DU FICK SVAR FRÅN TIDNINGARNA?.(ursäkta stora bokstäver nytt tangentbord och orkar inte sudda :P )

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 oktober 2006, 23:56

Olof Larsson skrev:Det skulle vara Lafayette Pool isåfall.
Jag vill minnas att vi talar om c:a 500 fordon på 3 månader under sensommaren och hösten 1944,
då han sköts ut för den tredje och sista gången, vilket kostade honom benen.
Graden av "over-claim" borde i.o.f.s. vara hög och hur stor andel av dessa fordon
som var t.ex. stridsvagnar, StuG/Jagdpanzer etc. är ytterligare ett frågetecken.
500 (pansar)fordon? Hade tyskarna så många pansarfordon på västfronten överhuvudtaget? :o :D Låter lätt överdrivet i vilket fall som helst, med tanke på vilken tid det tog för Tigeress som t.ex. Otto Carius att komma upp i 150 strv på östfronten, där det ju inte var någon brist på mål.

Googlade "Lafayette Pool", och fann att det rörde sig om 258 tyska fordon (12 stridsvagnar, ett antal StuG, pvkan-vagnar, Sdkfz:or och troligen en del lastbilar). En iofs imponerande totalsiffra, men med knappt 5% av killsen i form av stridsvagnar så står han sig slätt mot de tyska essen. Med fyra Shermans förlorade så kan man i varje fall inte betvivla hans mod, när hans kollegor fegade ur och strök med för att de inte vågade avancera inom skotthåll.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Carius

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 12 oktober 2006, 09:03

Hej,

Eftersom alla tydligen inte känner till detta med de främsta pansaressen har jag startat en separat tråd om pansaresset nr 3, den av dem som jag har närmare koll på. Här är en länk till denna tråd: viewtopic.php?t=27116

Visst, "hjälte" är något högst subjektivt. Det står inte "HJÄLTE" stämplat i pannan på någon. Det är, som jag ser det, något som en eller flera människor anser om en annan människa. Personligen respekterar jag dessa högsta pansaress, men betecknar dem inte som mina hjältar eftersom regimen de stred för var rutten.

Mvh,

Lars

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 oktober 2006, 13:42

Som Lars skrev - är ju 'hjältar' något mycket subjektivt. Tyskland tycktes räkna 'hjältar' i grader av 'produktion' av nedlagda fiender/flygplan/stridsvagnar - och - givetvis medaljer. Att pliktuppfyllelse intill döden - INTE enbart kan räknas i 'kvantitet', som uppenbarligen i Tyskland, men i kvalitét - som i England, vill jag anmäla några engelska 'hjältar';

James Nicholson - som under Battle of Britain, i sin brinnande Hurricane, med brinnande kläder, cockpit i flammor och förblindad av rök & eld - skjöt ned en Me 110.

Fogarty Fegan, fartygschef på HMS JERVIS BAY - som dödligt sårad, fortfarande dirigerade elden från fartygets sista fungerande kanon mot ADMIRAL SCHEER's förkrossande övermakt, innan han och hans fartyg slöks av Atlantens iskalla vatten.

Kenneth Campbell, som i en ensam Bristol Beaufort, svepte in lågt över pirerna i Brest, mot en orkan av luftvärnseld - lyckades fälla sin torped - och allvarligt skada det tyska slagskeppet GNEISENAU - innan han, hans flygplan och hans tre kamrater ombord - förvandlades till metallskrot och köttfärs.....

Alla tre tilldelades - välförtjänt - Victoriakorset på vilket det står de enkla orden;

For Valour

Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 12 oktober 2006, 18:15

varjag skrev:----------------------------------------------------
Kenneth Campbell, som i en ensam Bristol Beaufort, svepte in lågt över pirerna i Brest, mot en orkan av luftvärnseld - lyckades fälla sin torped - och allvarligt skada det tyska slagskeppet GNEISENAU - innan han, hans flygplan och hans tre kamrater ombord - förvandlades till metallskrot och köttfärs.....

-----Victoriakorset på vilket det står de enkla orden;

For Valour

Varjag
Kenneth Campell erhöll alltså (postumt) Victoriakorset. Jag har läst i boken "Gatloppet" (av John Deane Potter), som handlar om de tyska slagskeppens utbrytning från Brest genom Engelska Kanalen i januari 1942, att tyskarna som erkänsla för hans tapperhet tog upp kroppen efter honom och ställde upp den engelskflaggade kistan med en hedersvakt på Gneisenau.

P.S.En förteckning över Storbritanniens 181 Victoriakorsbelönade under WW 2 med detaljer om var och en finns på http://www.answers.com/topic/list-of-se ... recipients

myom
Medlem

Inlägg av myom » 13 oktober 2006, 11:13

Av de som fått publicitet skulle jag säga Simo Häyhä, Otto Skorzeny och Audie Murphy, men sen kan det finnas okända hjältar som blomstrade upp men trampades ner i myllan okänd för eftervärlden. Pansar- och flygäss ger jag inte så mycket för då det saknar man-mot-man-strid, och ofta utspelades i taktiskt överläge.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 13 oktober 2006, 12:03

Hjälte= högsta kill rate= Paul Tibbets med besättning

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 oktober 2006, 13:26

Dalmas skrev:Hjälte= högsta kill rate= Paul Tibbets med besättning
Bra måttstock - och Onekligen!, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 13 oktober 2006, 14:11

varjag skrev:
Dalmas skrev:Hjälte= högsta kill rate= Paul Tibbets med besättning
Bra måttstock - och Onekligen!, Varjag
Alltså den som släppte atombomben, den första, över Hiroshima.

Högsta kill ratio!!!!

Ja, ni skämtar alltså!!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 13 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 oktober 2006, 14:13

Tydligen inte - här gäller 'kvantitetshjältar' :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 13 oktober 2006, 14:27

Kallar man Wittman hjälte är det utifrån ett kvantitetsperspektiv. Alltså måste Tibbets vara en större hjälte.

Annars tycker jag att sådana som gör sådant som inte förväntas av dem t ex Wilm Hosenfeld eller Kurt Gerstein är större hjältar.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Inlägg av svarta gardet » 13 oktober 2006, 18:46

Dalmas skrev:Kallar man Wittman hjälte är det utifrån ett kvantitetsperspektiv. Alltså måste Tibbets vara en större hjälte.

Annars tycker jag att sådana som gör sådant som inte förväntas av dem t ex Wilm Hosenfeld eller Kurt Gerstein är större hjältar.
Jaha då blev det pajas nivå åter igen på skalman så jag drar till med Stalin och hans utresningar... Hörru dalmas Wittmann hjälte .KansKe det kanske inte med det han uträttade under striden i Villers Bocage är det få som har gjort.Där med inte sagt att man delar deras värderingar ang Nasizm

Skriv svar