Hur dog Hitler?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Re: Hur dog Hitler?

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 3 april 2009, 21:03

Mer om Hitlers kranie och tänder av läkaren och rättsbiologen Mark Benecke:
http://wiki.benecke.com/index.php?title ... _and_Teeth

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 3 april 2009, 21:16

Martin Lundvall skrev:Jodå. Finns till och med i Göteborg. Trevlig läsning, berätta gärna vad du tycker. Har själv funderat på att läsa den men ej hunnit.
http://www.gotlib.goteborg.se/search~S6 ... D&3%2C3%2C

/Martin
OO vad bra. Finns ju ett runt hörnet så då kan man ju gå dit. Jo det ska du få. Ska se om man kan ta sig till och lägga upp redogöresen här med om markus tilllåter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 april 2009, 23:59

Problemet är väl just att de gömt benbitarna i 50 år. Varför? En av de största propagandavinsterna för Sovjet skulle ju varit att just kunna visa upp en död Hitler, eller i alla fall bitar av honom
Jag tror mera glömt än gömt. Vad ryssarna påstås ha, är käkben med tänder och övre delen av ett kranium. Som lär (?) ha ett kulhål, något som inte passar in i den ryska versionen av Hitlers död. Om man får tro de rännilar av detaljer som med glaciär hastighet emanerat från Moskva under årtiondena.
Stalin delgavs nyheten om Hitlers självmord redan den 1:a maj 1945, alltså innan ens hans efterträdare - Amiral Dönitz kände till saken. Det var marskalk Sjukov som per telefon berättade det för Stalin - han hade fått det via general Chuikov som informerades av general Krebs, natten till den 1:a maj. Stalin hade föredragit en levande Hitler - av polititiska skäl och lyckades 'hålla führern vid liv' i många år genom att vägra offentliggöra de ryska fynden i Berlin.
Sjukov gav en presskonferens den 9:e juni i Berlin vari han talade om 'Hitlers död eller försvinnande...'
Pisksnärten från Stalin kom bums! Dagen därpå mötte han Eisenhower i Frankfurt där han i förtroende berättade för den amerikanske generalen att 'det fanns inga bevis på att Hitler var död...' Ryssarna ljög som vanligt...Stalin själv i juli i Potsdam påstod att ryssarna inte hade något Hitlerlik. Dom hade haft det sedan den 4:e eller 5:e maj!

Det är svårt att följa alla turerna som liket gjort sedan dess - men Hitlers lik tycks vara ett av de mest begravda/uppgrävda/återbegravda historien. Innan det tydligen kremerades 1970 och askan blandades med träkol och kastades i en flod vid Magdeburg.
The operation for the final destruction of the remains was dubbed Archive. A special team of the KGB operatives followed the instructions with great care and did everything as planned. They dug out the remains in the wee hours of the morning on April 5th, 1970. Then they put the bones into the boxes and later that morning conducted “physical destruction” of the remains.
Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 4 april 2009, 12:03

Martin Lundvall skrev:Jodå. Finns till och med i Göteborg. Trevlig läsning, berätta gärna vad du tycker. Har själv funderat på att läsa den men ej hunnit.
http://www.gotlib.goteborg.se/search~S6 ... D&3%2C3%2C

/Martin
Nu är boken lånad. ska bara ta mig igenom den. bara 450 sidor.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 5 april 2009, 19:48

Under en kort tid i maj 1945 förevisade ryssarna detta lik som Hitlers kropp...

Liket hade hittats på Rikskansliets område. Snacka om att vara på fel plats vid fel tid... :roll:

Från: Joachim Fest "Undergången. Hitler och slutet på Tredje riket".
Bilagor
Hitler.jpg
Hitler.jpg (115.67 KiB) Visad 663 gånger

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 16 april 2009, 21:39

Den bilden tycker jag har ett konstigt kul hål om man ska skjuta sig skälv. Enligt boken jag nytt läste så sköt han sig i högra tinning efter bitgit i någon typ av gift.

Och det ser inte så ut i den bilden.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 april 2009, 00:08

predator skrev:Den bilden tycker jag har ett konstigt kul hål om man ska skjuta sig skälv. Enligt boken jag nytt läste så sköt han sig i högra tinning efter bitgit i någon typ av gift.

Och det ser inte så ut i den bilden.
I upphetsningen över att 'ha hittat Hitlers lik' brydde sig ryssarna knappast om en sådan detalj. Det finns ett par andra bilder av detta dubbelgångarlik - lagt på en dörr (?) eller ngt liknande - och omgivet av sovjetsoldater, fast jag inte kan hitta den på nätet. Hitlers marine 'sambandsofficer', vice-amiral Voss som fallit i sovjetisk hand och kände Hitler väl, förevisades detta lik omkring den 4:e maj. Han förklarade kategoriskt att 'det inte var Hitler'. Den välkända historien om 'stoppade strumpor' relaterar också till detta fall - ryssarna själva konstaterade att liket bar 'stoppade strumpor' - och att Tysklands führer knappast behövde gå omkring i sådana.

Liket återfanns flytande i en branddamm/vattencistern (Löschbächen) i Rikskansliets trädgård och hade ett kulhål i pannan.
Vem - denne man var, och hur han kommit att befinna sig i denna omgivning just då - har aldrig fastställts.
Hans namn har rapporterats varit Gustav Weber - eller Weler men inga bevis föreligger för det.
Liket hade hittats på Rikskansliets område. Snacka om att vara på fel plats vid fel tid...
Om man tror att detta var en tillfällighet - tror man på Jultomten. Någon, hade förutsett eventuellt 'behov' av en dubbelgångare och denne stackars man hölls i beredskap som slaktdjur. Vem? Det luktar Gestapo och/eller Goebbels lång väg, men alla som kunde givit besked dog kort efteråt eller försvann (Gestapochefen Heinrich Müller)

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 april 2009, 09:50

Tänk jag trodde denna fråga avgjorts för länge sedan i och med öppnadet av sovjet arkiven men men. Själv väntar jag på att nån ska klona fram en ny Hitler av den där skallsvålen..... :)

Dock blev jag nyfiken på Varjags teori om dubbelgångaren som hittades. Jag har själv funderat på oddsen över att någon under denna tid (våren 45) ska ha "hitler" mustach och liknande utseende. Varjag, Du vet inte om fler efterforskningar gjorts angående denna "doppelganger" teori?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 april 2009, 12:03

Varjag, Du vet inte om fler efterforskningar gjorts angående denna "doppelganger" teori?
Många har känt sig kallade - ingen har varit 'utvald' hittils. Helt enkelt för att dubbelgångarens namn, ursprung och öden före 'brandtanken' är okända. Den ende överlevande från bunkerdramat som kanske visste mera, bör ha varit Johann Rattenhuber - chefen för Führerns 'personliga livvakt' som sorterade under Gestapos Rechhssicherheitsdienst (RSD - alltså inte SD) och var fri-och-överstående från de andra 'formationer' som också vaktade över Hitlers liv. Rattenhuber togs av ryssarna redan den 1:a maj och manglades i många år av NKVD och dömdes till 25 års fängelse.
Men han tycks inte ha avslöjat någonting om 'denna falske Hitler' :roll: , Varjag

Skriv svar