Nu får du allt ta och lugna ner dig. Jag blandade ihop händelserna. Jag hade för mig att eldstormen inträffade år 1941.Johan Elisson skrev: Det är helt otroligt att du inte kan erkänna att ditt argument inte hade någon betydelse! Hamburg bombades naturligtvis innan eldstormen 1943, men det har vi aldrig diskuterat, och det hör knappast hemma här då de bombningarna inriktade sig på att förstöra industrier.
Jag skrev ett inlägg om eldstormen i Hamburg 1943 där jag undrande frågar varför man mördar civila, varpå du svarar att när man bombade Hamburg 1941 så var det för att visa att man fortfarande gjorde motstånd. Vad fasen har det med saken att göra?
Förvisso men kriget var långt ifrån vunnet år 1942 och sånt här ingav hopp och folket i de ockuperade områdena. De allierade överskattade tyskarna styrka långt in i kriget.Men dessa "area bombings" började ju inte på allvar förrän tyskarna redan var på väg ner på knä.
Japp. Den här sidan kanske är intressant för vissa här: http://www.earth-lights.net/dresden/Dre ... cument.htmNej, förstå mig rätt. Som jag tidigare skrivit så hade naturligtvis alla städer en viss betydelse för krigsproduktionen, det förnekar jag inte. Men, visst, ja uttryckte mig kanske lite felaktigt, men läs det istället på det här sättet; det fanns inga militära eller industriella anläggningar i Dresden som var speciellt viktiga i jämförelse med vad som fanns i övriga städer. Så har vi klarat ut det missförståndet.
Här lägger de fram betydelsfulla grejer i staden tex så arbetade 50.000 invånare i krigsindustrin, men jag håller med er det största målet för Sir Harris var inte att slå ut viktiga byggnander i staden utan att förstöra den.
Det var ren otur för de allierade. Tyskarna drog sig ur staden och sen efter bombningarna så var de där igen, men det var ju heller inte poängen inte heller att de handlade om just den staden.[/url]Och har jag klagat på bombningarna av Caen? Nej, så varför drar du in mig i diskussionen? Dessutom är det en jävligt stor skillnad på att bomba en stad som gör hårt motstånd (Warszawa) och att bomba en stad som inte har några förband (Caen). Du kanske ska läsa hela Björns inlägg och inse att det "lustiga/tragiska", " i det hela är inte att 5 000 fransmän dog, utan att inga tyska förband befann sig i staden.
/Johan