Quiz: Andra världskriget
- Erik van der Heeg
- Medlem
- Kontakt:
Herregud, vad snabba alla är...
Det är Orde Wingate. De moderna specialförbandens fader - med sina Special Night Squads i Palestina under mellankrigstiden, vilka i sin tur blev till Chindits i Burma, vilket dc nogsamt har påpekat. Bra gjort!...
Kolla upp honom på nätet, mina herrar. Det är en fascinerande person, om inte annat (passa på att kolla upp min blogg också, om ni ändå är igång).
Jag överlämnar stafettpinnen...
Det är Orde Wingate. De moderna specialförbandens fader - med sina Special Night Squads i Palestina under mellankrigstiden, vilka i sin tur blev till Chindits i Burma, vilket dc nogsamt har påpekat. Bra gjort!...
Kolla upp honom på nätet, mina herrar. Det är en fascinerande person, om inte annat (passa på att kolla upp min blogg också, om ni ändå är igång).
Jag överlämnar stafettpinnen...
- Bilagor
-
- Wingate som något yngre:
- orde.jpg (14.15 KiB) Visad 2125 gånger
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Man ska heller inte förglömma Wingates insats i Etiopien, där han 1940-1941 utbildade och ledde Gideon Force av exiletiopier som ställde till mycket förtret för Italienarna i Östafrika och länkade upp med många Abernyotch-förband (ordagrant 'patrioter', d.v.s. etiopisk motståndsrörelse) vilket i praktiken isolerade Italienarna till ett antal befästa ställningar utan möjlighet att stödja varandra.
Inte quiz, men något Wingate gjorde innan Burma.
Inte quiz, men något Wingate gjorde innan Burma.
då kommer en till av den arten....Det var den enklaste frågan på länge
Men min otäcka ovana att koppla teknisk kunskap till historiska data - söker vi här två datum - när kameraslutarna (och havet) slog igen över dessa bägge hangarfartyg, vars specifika konstruktion gör dem bägge ganska unika. Vilka datum knäpptes bilderna?....../Varjag
- Bilagor
-
- going going.......jpg (38.32 KiB) Visad 807 gånger
-
- orig.jpg (17.06 KiB) Visad 807 gånger
- Erik van der Heeg
- Medlem
- Kontakt:
Nu blir jag väl utskrattad - men jag tror att det översta fartyget inte är något mindre än det aldrig färdigställda tyska hangarfartyget Graf Zeppelin ("FlzTr A"). Hon sänktes av ryssarna under sitt nya namn PO-101 ("flytande operationsbas 101") i Östersjön inom ramen för en övning den 16 augusti, 1947.
Skälet till att jag tror att det är hon beror på den halvfärdiga överbyggnaden. Vad gäller dess "specifika konstruktion" tyckar jag nästan att det räcker med att påpeka att hon är tysk
- men vad gäller specifika konstruktionsdetaljer kan man kanske påpeka att fartyget är utrustat med både "hängslen och livrem", så tillvida att hon skulle ha varit bestyckad med hela 16 stycken 150 mm kanoner, vilket man annars bara ser på kryssare (tanken var väl att hon skulle kunna försvara sig själv utan eskort...)
Om det andra fartyget har jag ingen teori (ännu....)
Skälet till att jag tror att det är hon beror på den halvfärdiga överbyggnaden. Vad gäller dess "specifika konstruktion" tyckar jag nästan att det räcker med att påpeka att hon är tysk
Om det andra fartyget har jag ingen teori (ännu....)
- Bilagor
-
- Modell av Flugzeugträger A:
- flztra.jpg (28.97 KiB) Visad 784 gånger
Inte alls - friskt vågat är hälften vunnet sägs det ju....Nu blir jag väl utskrattad
Men inte är det 'Zeppelin'.Eller några 'eskorthangarfartyg' heller......
Fartyget på den övre bilden - borde vara det lättaste av ALLA att känna igen i denna vinkel
Kommandobryggan på fel sida, har det inte med att göra om motorernas rotationsrikktning? ( på flygplanen) De skulle s.a.s vrida sig bort från överbyggnaden?varjag skrev:Det gostap - är det 'bästa budet' hittills....men nej. Det fanns en annan som ockå hade en 'fågelholk' på toppen av en ännu större tripodmast....om den första bilden... så sitter ju kommandobryggan på 'fel sida'...../Varjag