Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Inte Gehlen
Nej, denne Oberstbrigadiär hette något annat. Minns jag rätt hade han i det civila en hög befattning inom Societé Anonyme Brown-Boveri.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det närmar sig
Tysken på den sista bilden är Walter Schellenberg, som från 1942 hade informationsutbyte med den omfrågade mannen.Graf Zeppelin skrev:Walter Schellenberg?
Den omfrågade arbetade för general Henri Guisan.
-
Ola Häggström
- Medlem
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Roger Masson
Vid sökning på internet finner jag att Roger Masson verkar vara tämligen bortglömd. Hösten 1938 bestod underrättelsetjänsten i Schweiz av blott fem (5) personer. Roger Masson byggde snabbt upp en effektiv organisation.Ola Häggström skrev:Roger Masson, chef för Schweiz´ underrättelsetjänst?
Masson samarbetade bl a med fältmarskalk Mannerheim och OSS-agenten Allen W. Dulles.
Din fråga!
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Roger Masson
Jag fick nyttja mina skrala tyskakunskaper samt hade turen att träffa på ett fotomontage med bilden ovan.Stellan Bojerud skrev:Vid sökning på internet finner jag att Roger Masson verkar vara tämligen bortglömd.Ola Häggström skrev:Roger Masson, chef för Schweiz´ underrättelsetjänst?
Jag vill också passa på att be om ursäkt att jag inte lärt mig klistra bilder.
Till frågan!
Generalmajor Matthew Ridgway (82nd AB) hade (åtminstone under 1944) en mer eller mindre känd kärleksaffär med en gift kvinna. Vem var kvinnans make och vilken uppgift hade denne 1944-45?
-
Ola Häggström
- Medlem
Jag upptäcker att kärleksaffären inte är känd på Internet. Den efterfrågade bedragne har av vissa utpekats som orsak till att Tyskland inte föll "före jul" 1944. Ur ett annat perspektiv är hans skrivelse från annandag jul 1944 betraktad som banbrytande:
HEADQUARTERS COMMUNICATIONS ZONE EUROPEAN THEATER OF OPERATIONS skrev:”1.The Supreme Commander desires to destroy the enemy forces and end hostilities in this theater without delay. Every available weapon at our disposal must be brought to bear upon the enemy. To this end the Theater Commander has directed the Communications Zone Commander to make the greatest possible use of limited service men within service unitsand to survey our entire organization in an effort to produce able bodied men for front line service, may be able to point out methods in which they can be replaced in their present jobs. Consequently, Commanders of all grades will receive voluntary applications for transfer to the Infantry and forward them to higher authority with recommendations for appropriate type of replacement.
This opportunity to volunteer will be extended to all soldiers without regard to color or race, but preference will normally be given to individuals who have had some basic training in Infantry. Normally, also, transfers will be limited to grade of Private and Private First Class unless a noncomissioned officer requests a reduction.
2. In the event that the number of suitable Negro volunteers exceeds the replacement needs of Negro combat units, these men will be suitable incorporated in other organizations so that their service and their fighting spirit may be effectively utilized.
3. This letter may be read confidentially to the troops and made available in Orderly Rooms. Every assistance must be promptly given qualified men who volunteer for this service.”
My guess; John C. H. Lee.
Han undertecknade dokumentet vi ser i frågan.
Han var högste ansvarig kvartersmästare/indentent för ETO; European Theater of Operations.
Han missade, själv sittande i gott kvarter i Paris, att utrusta soldaterna som stred i Hürtgen skogen i blandad iskyla o väta, med vinterutrustning och tillgång till filtar, torra fotbeklädnader m.m.
September -44 till februari -45.
Han var högste ansvarig kvartersmästare/indentent för ETO; European Theater of Operations.
Han missade, själv sittande i gott kvarter i Paris, att utrusta soldaterna som stred i Hürtgen skogen i blandad iskyla o väta, med vinterutrustning och tillgång till filtar, torra fotbeklädnader m.m.
-
Ola Häggström
- Medlem
Alldeles rätt!Bagheera skrev:My guess; John C. H. Lee.
Generallöjtnant John "Christ Himself" Lee skrev under dokumentet som i Truman library sorteras under rubriken "desegregation of the military"; som gav svarta soldater rätt att tjäntgöra i stridande enheter.
-
svartekaptenen
- Medlem
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Dansk underrättelsetjänst
Hade inte Danmark två undchefer? Generalstabens Nordentoft och marinstabens Mörch?