Niklas Zetterlings böcker

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Leopold
Utsparkad

Re: Niklas Zetterlings böcker

Inlägg av Leopold » 31 december 2008, 11:04

Niklas Zetterling skrev: Man kan vinna utan att vara kvalitativt jämfördig med motståndaren. Inget av det jag skrivit motsäger en sovjetisk seger.
Jaha, och vad berodde den sovjetiska segern på då?
Niklas Zetterling skrev: Jag skulle gärna se något belägg för att amerikanerna tvingades begära hjälp.
Det framgår av korrespondensen i början av januari 1945 mellan Churchill och Stalin.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 31 december 2008, 11:12

Leopold skrev:
Niklas Zetterling skrev: Man kan vinna utan att vara kvalitativt jämfördig med motståndaren. Inget av det jag skrivit motsäger en sovjetisk seger.
Överlägsna militära resurser att sätta in på östfronten. Det är en mer än tillräcklig förklaring.

Leopold skrev:
Niklas Zetterling skrev: Jag skulle gärna se något belägg för att amerikanerna tvingades begära hjälp.
Det framgår av korrespondensen i början av januari 1945 mellan Churchill och Stalin.
Nej, det gör det inte. Notera att vad vi diskuterar här är om amerikanerna kunde hantera situationen som uppstod i samband med Wacht am Rhein, eller om de inte kunde hantera denna situation utan stöd från öster. Det är inget som besvaras av en framställan av Churchill.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 december 2008, 11:18

Har du den tillgänglig?

Dessutom, amerikanerna fick väl grepp om situationen redan i slutet av december.
Att ibland är kvantitet en kvalité kanske...

Niklas Zetterling är, enligt min ödmjuka uppfattning, en av nutidens främsta militärhistorikerna och hans forskarinsats är alltid mycket, mycket gedigen. Därtill präglas hans böcker alltid av objektivitet och slutsatserna han drar har alltid grund i källmaterial.

För att den här diskussionen inte ska bli en "jag tycker så" och "jag tycker si"-tråd så föreslår jag att de som anser att Zetterling har fel i sina analyser tar och motbevisar honom men inte utifrån hypotetiska resonemang utan med hjälp av källunderlag.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 31 december 2008, 11:19

Niklas Zetterling skrev: Nej, det gör det inte. Notera att vad vi diskuterar här är om amerikanerna kunde hantera situationen som uppstod i samband med Wacht am Rhein, eller om de inte kunde hantera denna situation utan stöd från öster. Det är inget som besvaras av en framställan av Churchill.
Jaså, jag trodde vi diskuterade Ardenneroffensiven.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 31 december 2008, 11:25

Förstår du inte att en aktörs bedömning då händelserna pågick inte är ett svar på en fråga av detta slag? Det enda som denna korresponens visar är om Churchill har gjort en framställan till Stalin eller ej. Vilka skäl Churchill hade är en annan sak. Dessutom är det avhängigt den bedömning Churchill gjorde, vilket inte är samma sak som de faktiska förhållandena: Vi gör alltså klokt i att inte lita på Churchills bedömning, eftersom vi sitter i en mycket fördelaktigare position i dag när det gäller att besvara frågan.
Vi kan t ex se att när den sovjetiska offensiven i januari inleddes 1945 hade amerikanerna redan återerövrat större delen av den terräng som tyskarna tog under Wacht am Rhein. Det är en mycket bättre grund för att besvara den fråga som här diskuterades, än vad Churchill sade till Stalin.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 31 december 2008, 11:26

Leopold skrev:
Niklas Zetterling skrev: Nej, det gör det inte. Notera att vad vi diskuterar här är om amerikanerna kunde hantera situationen som uppstod i samband med Wacht am Rhein, eller om de inte kunde hantera denna situation utan stöd från öster. Det är inget som besvaras av en framställan av Churchill.
Jaså, jag trodde vi diskuterade Ardenneroffensiven.
:lol: "Wacht am Rhein" var det tyska namnet på den operation som i allmänt tal kallas för Ardenneroffensiven. Grundläggande kunskap för alla som har studerat den delen av kriget på ett seriöst sätt.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 31 december 2008, 11:33

Artur Szulc skrev:
Har du den tillgänglig? Dessutom, amerikanerna fick väl grepp om situationen redan i slutet av december.
Jodå, jag har den tillgänglig. Vad vill du veta? Amerikanerna hade inte mer grepp om det hela än att Churchill tvingades be om hjälp den 6 januari 1945.
Artur Szulc skrev:
Niklas Zetterling är, enligt min ödmjuka uppfattning, en av nutidens främsta militärhistorikerna och hans forskarinsats är alltid mycket, mycket gedigen. Därtill präglas hans böcker alltid av objektivitet och slutsatserna han drar har alltid grund i källmaterial.
Jag har en motsatt uppfattning som torde framgå mellan raderna. Nog om detta.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 december 2008, 11:36

Jodå, jag har den tillgänglig. Vad vill du veta? Amerikanerna hade inte mer grepp om det hela än att Churchill tvingades be om hjälp den 6 januari 1945.
Om du har den tillgänglig, vänligen då citera Churchill.

Läste du inte alls Zetterlings inlägg?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 31 december 2008, 11:43

Artur Szulc skrev: Läste du inte alls Zetterlings inlägg?
Vad menas?

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 december 2008, 11:52

Vad menas?
Detta skrev Zetterling om Churchill:
Förstår du inte att en aktörs bedömning då händelserna pågick inte är ett svar på en fråga av detta slag? Det enda som denna korresponens visar är om Churchill har gjort en framställan till Stalin eller ej. Vilka skäl Churchill hade är en annan sak. Dessutom är det avhängigt den bedömning Churchill gjorde, vilket inte är samma sak som de faktiska förhållandena: Vi gör alltså klokt i att inte lita på Churchills bedömning, eftersom vi sitter i en mycket fördelaktigare position i dag när det gäller att besvara frågan.
Vi kan t ex se att när den sovjetiska offensiven i januari inleddes 1945 hade amerikanerna redan återerövrat större delen av den terräng som tyskarna tog under Wacht am Rhein. Det är en mycket bättre grund för att besvara den fråga som här diskuterades, än vad Churchill sade till Stalin.
Själv vill jag gärna läsa vad britten Churchill skrev beträffande amerikanska behov?
Leopold, vänligen citera honom här, du som har korrespondensen tillgänglig.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 31 december 2008, 12:01

PERSONLIGT OCH STRIKT KONFIDENTIELLT MEDDELANDE FRÅN MR. CHURCHILL TILL MARSKALK STALIN

Slaget i väster är mycket hårt, och varje ögonblick ställs överkommandot inför viktiga avgöranden. Ni vet av egen erfarenhet hur ömtålig ställningen är, när en mycket bred front skall försvaras efter en tillfällig förlust av initiativet. Det är general Eisenhowers ivrigaste önskan att i stora drag få veta vad Ni planerar att göra, eftersom det givetvis påverkar alla de stora beslut han och och vi måste fatta. Vår utsände, flygmarskalk Tedder, rapporteras i går kväll ha blivit sittande fast i Kairo på grund av vädret. Hans resa har blivit mycket fördröjd, men det är inte Ert fel. För den händelse att han ännu inte har kommit fram, vore jag tacksam om Ni ville meddela huruvida vi kan räkna med någon större rysk offensiv på Weichselfronten eller någon annanstans under januari, jämte övriga upplysningar som Ni finner lämpligt att lämna. Jag skall inte vidarebefordra dessa ytterst hemliga informationer till någon utom fältmarskalk Brooke och general Eisenhower, och då endast under största sekretess. Jag anser ärendet vara brådskande.

6 januari 1945

PERSONLIGT OCH STRIKT KONFIDENTIELLT FRÅN PREMIÄRMINISTER J V STALIN TILL PREMIÄRMINISTER CHURCHILL

På kvällen den 7 januari mottog jag Ert telegram av den 6 januari 1945.
Tyvärr har flygmarskalk Tedder ännu inte anlänt till Moskva.
Det är av största vikt att vi utnyttjar vår överlägsenhet över tyskarna i fråga om artilleri och flyg. För detta krävs klart flygväder och frånvaro av markdimmor, som minskar artilleriets träffsäkerhet. Vi förbereder en offensiv, men vädret är för närvarande ogynnsamt. Men med hänsyn till våra allierades läge på västfronten har överkommandots högkvarter beslutat att forcera förberedelserna och oberoende av vädret inleda omfattande offensiva operationer mot tyskarna längs hela centralfronten senast i andra hälften av januari. Ni kan vara övertygad om att vi skall göra allt som står i vår makt för att understödja våra bundsförvanters ärorika arméer.

7 januari 1945

PERSONLIGT OCH STRIKT KONFIDENTIELLT FRÅN MR CHURCHILL TILL MARSKALK STALIN

1. Jag är mycket tacksam för Ert uppmuntrande meddelande. Jag har vidarebefordrat det till general Eisenhower enbart för hans personliga information. Må lyckan följa Ert ädla företag.
2. Slaget i väster går inte alltför dåligt. Det finns goda utsikter att hunnerna skall drivas ut ur sin utbuktning med mycket svåra förluster. Det är till övervägande delen ett amerikanskt slag, och deras trupper har kämpat strålande trots stora förluster. Både de och vi sätter in allt vad vi kan. Nyheten som Ni meddelar mig kommer att bli till stor uppmuntran för general Eisenhower, eftersom det ger honom en försäkran om att de tyska förstärkningarna måste delas upp på båda våra brinnande fronter. Slaget i väster kommer att vidmakthållas enligt vad som försäkras oss av de generaler som leder det.

9 januari 1945
Tydligare än så kan det inte åskådliggöras!

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 31 december 2008, 12:05

Att utifrån en sådan text dra slutsatsen att amerikanerna inte kunde hantera Ardenneroffensiven på egen hand är historieskrivning på David Irving nivå.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 31 december 2008, 12:06

Niklas Zetterling skrev:Att utifrån en sådan text dra slutsatsen att amerikanerna inte kunde hantera Ardenneroffensiven på egen hand är historieskrivning på David Irving nivå.
Ett svar på en nivå som var helt väntad från din sida.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 31 december 2008, 12:09

Men seriöst talat Leopold, du kan väl inte mena att du utifrån den text du klistrade in drar långtgående slutsatser om den miitära situationen i Ardennerna?

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 december 2008, 12:12

Tack Leopold, men vad är det som blir så tydligt?

Ingenting i korrespondensen tyder på att jänkarna inte hade grepp om situationen.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Skriv svar