Dr. Hummel?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
MegaMange
Ny medlem

Dr. Hummel?

Inlägg av MegaMange » 14 december 2003, 18:47

Hejsan alla! Precis hittat denna trevliga sida! Har en fråga till er experter. Har börjat samla lite på tyska krigsprylar, absolut inget avancerat men ändå. Har kommit över ett dokument skrivet 11/8 1942 av en viss Dr. Hummel. Har sökt lite på nätet efter denna man men det verkar vara svårt att hitta nåt. Allt jag vet är att han verkade vara någon slags byråchef. Någon som kan ge mig lite tips eller ännu bättre, någon som vet nåt om honom?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 14 december 2003, 18:58

Jag har ingen aning om vem det är, men jag är lite nyfiken på dokumentet.
Vad står det i det?

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 14 december 2003, 20:44

Det fanns en Dr. David Hummel, flyttade från Tyskland till Frostviken 1932, förblev där till 1956. Han var emot Hilter och nazistpartiet, han hjälpte även flyktingar att fly från Norge till Sverige..

Har även funnit någon Dr. Karl-Joseph Hummel. Dock är all information på tyska..

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 15 december 2003, 08:45

BMP-trekker2 skrev:Det fanns en Dr. David Hummel, flyttade från Tyskland till Frostviken 1932, förblev där till 1956. Han var emot Hilter och nazistpartiet, han hjälpte även flyktingar att fly från Norge till Sverige..
http://www.utsikt.ostersund.se/~frostviken/krig2.htm (för den som inte hittat det!)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 december 2003, 12:12

Hm, var det inte en amerikan som hette så också? kanske inte i VK2 men ändå. Men det kanske bara är jag.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 december 2003, 12:16

Korsriddaren skrev:Hm, var det inte en amerikan som hette så också? kanske inte i VK2 men ändå. Men det kanske bara är jag.
Är det så att du blandar in Ed Harris rollperson från filmen the Rock? :)

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 december 2003, 12:26

JO! Det gör jag ju! Föräåt mig! Han var ju inte ens doktor, ´han var väl general? Hm... Har mycket att göra med teaterprojektet (mitt första och sista f.ö. Organisatiopnen är ta mig fan den värstas jag sett. Jag tror de värnpliktiga -39 visste saker bättre än vad vi gör.

Vi sätter f.ö upp En julsaga. Mr. Scrooge och så. Men tillbaka till ämnet.)

Hm, förutom det så vet jag inte om någon Dr. Hummel, ledsen.

MegaMange
Ny medlem

Inlägg av MegaMange » 15 december 2003, 18:04

Tror det är den där Karl-Joseph eller vad ni sa, inget förnamn förekommer dock. Dokumentet är skrivet i Nurnberg och längst upp till höger står: "Kassenärztliche Vereinigung Deutsclands Bezirksstelle Nurnberg u. Umgebung (Abrechnende Bezirkstelle fur Mittel-franken einschliesslich Nurnberg-Stadt) Nurnberg 0 Kasslerplatz 5." Överskriften lyder: "An alle Lagerärtze fur russische Zivilarbeiter!" Min tyska är fenomenalt dålig så det enda jag kommit fram till är att dokumentet rör behandlandet av de ryska fångarna. Att snubben skulle vara emot Hitler tror jag inte, det är undertecknat med "Heil Hitler! gez. Dr. Hummel"

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 15 december 2003, 21:54

Förnamnet på den som författat skrivelsen du funnit är tydligen okänt, men det tycks inte heller röra sig om Karl Joseph Hummel. Denne är en tysk författare, som under 1990-talet och fram till 1998 utgivit några böcker, bl.a. om tysk historia 1933-1945. Men det framgår också att han är yrkesverksam och föreståndare för ett institut, så det är inte troligt att han deltagit i kriget.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 15 december 2003, 22:58

"An alle Lagerärtze fur russische Zivilarbeiter!" = Till alla lägerläkare för ryska civilarbetare.

Kan mycket väl vara ett dokument som riktar sig till läkare i fångläger för ryska fångar. Om det inte rör sig om ryska krigsfångar så kan det faktiskt röra sig om mer eller mindre frivilliga ryska civila arbetare som befann sig i Tyskland.

Att läkaren skrev "Heil Hitler" är inget speciellt, man skrev det i alla brev/dokument från olika myndigheter.

Rör sig antagligen om en civil och okänd person, Hummel är inget speciellt ovanligt tyskt efternamn.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re:

Inlägg av Stilleben » 28 januari 2012, 09:01

Stilleben skrev:
BMP-trekker2 skrev:Det fanns en Dr. David Hummel, flyttade från Tyskland till Frostviken 1932, förblev där till 1956. Han var emot Hilter och nazistpartiet, han hjälpte även flyktingar att fly från Norge till Sverige..
http://www.utsikt.ostersund.se/~frostviken/krig2.htm (för den som inte hittat det!)
Länken här finns inte längre. Här en ny länk som bl.a handlar om Dr Hummel, http://www.svefor.se/1_0_1.php?id=3036 och som alltså gjorde värdefulla insatser för den norska motståndsrörelsen.

tommyjonason
Medlem

Re: Dr. Hummel?

Inlägg av tommyjonason » 28 januari 2012, 16:45

Dr David Hummel i Gäddede har jag länge väntat att någon skulle skriva en bok om!

Där finns mycket spännande. Hade kontakt med nån journalist i Östersund som visste att en hel del skrivits i lokaltidningarna om honom, men det var för mycket jobb att leta reda på.

tommyjonason
Medlem

Re: Dr. Hummel?

Inlägg av tommyjonason » 30 januari 2012, 17:40

Undrar förresten hur mycket material om honom som finns i Hjemmefrontens arkiv på museet. Jag inbillar mej att de är något mer öppna än Norska Riksarkivet där allt är hemligstämplat till 2098 eller nåt liknande.

Skriv svar