Stalin mordförsök?
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Stalin mordförsök?
Försökte man någon gång mörda Josef Stalin, på liknande manér som Stauffenberg och hans kollegor försökte röja Hitler ur världen? Jag vill minnas att någon har skrivit på skalman någon gång att Stalin "KUNDE" ha blivit giftmördad.
Om nu någon försökte mörda honom vid någon tidpunkt, var det någon speciell oppositionsgrupp som vågade göra "uppror" mot Stalin.
/Robert Sköld
Om nu någon försökte mörda honom vid någon tidpunkt, var det någon speciell oppositionsgrupp som vågade göra "uppror" mot Stalin.
/Robert Sköld
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jag har läst att Berija inom vissa kretsar är anklagad för att att dödat Stalin. Jag kan inte hänvisa vidare till något. Jag har bara läst det och inte reflekterat över det. Jag har en bok hemma som just heter det. Problemet är att boken är på ryska och så bra är inte min ryska... än. När jag kommer hemma ska jag se om jag kan hitta en översatt bok. Du tänker inte på läkarkomplotten?
/Martin
/Martin
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
En teori var att många höga militärer efter 2a VK ville peta bort monstret från sin tron. De hade ju nu starkt förtroende från folket, eftersom de lett Sovjet till seger i det fosterländska kriget.
Den store hjälten Zjukov t ex blev ju fråntagen all sin makt, men han var så populär att Stalin aldrig vågade mörda honom. Har för mig att en del mindre kända generaler "försvann", men för tillfället har jag ingen källa för detta påstående.
Den store hjälten Zjukov t ex blev ju fråntagen all sin makt, men han var så populär att Stalin aldrig vågade mörda honom. Har för mig att en del mindre kända generaler "försvann", men för tillfället har jag ingen källa för detta påstående.
- Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg
Det har nyligen kommit en del teorier om att Stalin mördades 1953 pga att han var på väg att start en ny serie utrensningar och/eller ett krig med "väst". Denna gången skulle inte NKVD/KGB slippa undan vilket innebar att Beria skall ha ställt sig på sammansvärjningens sida.
Har ingen aning om hur sant det är eller mer detaljer men det fanns en del diskusion om det på the Axis history forum.
Har ingen aning om hur sant det är eller mer detaljer men det fanns en del diskusion om det på the Axis history forum.
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
-
Martin Månsson
- Medlem
- Inlägg: 513
- Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
- Ort: Sverige
Det finns en rad beskrivna likvideringsförsök av Stalin men också mot andra ledande politiker under Stalin. Problemet är att många (I stort sett alla) av dessa är totalt uppdiktade och användes som anklagelser vid de otaliga "rättegångarna" mot andra politiker i Sovjet. Moskvarättegångarna finns beskrivna i ett flertal böcker varav den mest utförliga todre vara Robert Conquests "Den stora terrorn". Huruvida det faktiskt fanns reella planer på att mörda Stalin vågar jag inte svara på, osannolikt är det inte men föga troligt med tanke på det fullständiga järngrepp han hade om landet. Att anklaga Beria för mord på Stalin var ett bekvämt sätt att ta itu med honom och få väck honom som chef för NKVD. Jag minns inte var jag läste uppgifter att han även anklagades för att ha varit brittisk spion. Med vetskap hur de andra rättegångarna byggdes upp på helt falska grunder är sannolikheten att anklagelserna mot Beria är falska mycket stor.
Martin
Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Nej. Läkarkomplotten "avslöjades" i januari 1953. Då arresterades nio läkare merparten av dem var judar. Läkarna anklageds bland annat för spionage och mord på Zjdanov. Två läkare dog under utredningarna. I mars samma år dör Stalin. En läkare tvekar till att dödsförklara Stalin. I april så fördöms arresteringarna av läkarna i Pravda. Denna komplott var troligtvis tänkt att utlösa en våg av antisemitiska aktioner över hela Sovjetunionen. Som också skulle kopplas till den upplösta antifacistiska kommiten.Mukko skrev:Läkarkomplotten var väl grovt förenklat att läkarna helt enkelt inte gjorde något när han fick slaget?
Detta var bara en av de många fler aktioner Stalin hade planer på dra igång. Bland annat skulle troligtvis en sammansvärjning diktas ihop där ledande diplomater skulle vara huvudaktörerna. Det har redan tagits upp om Stalins planer mot säkerhetspolisen och militären. Stalin vågade inte gäöra något mot Zjukov men information samlades in mot honom.
Jag har ännu inte kollat upp boken den är hos mina föräldrar.
/Martin