Segregerade amerikanska förband

Tillägnad vår saknade medlem varjag
LasseMaja
Redaktör emeritus

Segregerade amerikanska förband

Inlägg av LasseMaja » 21 maj 2004, 00:05

Då tar vi nästa spörsmål ifrån TV-programmet jag såg nyligen. Enligt programmet så placerades färgade amerikaner ofta i speciella färgade förband. Dessa förband tilläts sällan delta i aktiv tjänst som stridande utan användes mestadels som "arbetskompanier" hemma i USA. Hur förhåller det sig med de färgade amerikanernas deltagande i andra världskriget?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 00:10

Jag har fått den uppfattningen att färgade amerikaner oftast sattes ihopa i kompanier och fick utföra andra icke-stridande uppgifter som kockar mm. Eventuellt fanns även stridande förband med färgade. Någon annan som vet mer...

/A

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 maj 2004, 00:55

Det rådde segregering. Svarta amerikaner placerades huvudsakligen i underhålls- och understödsförband. Det fanns även stridande enheter. En bra kronologi, från första världskriget till det andra, återfinns på följande sida:

http://www.redstone.army.mil/history/in ... HRON3.html

Bild
Lt. Gen. George S. Patton tilldelar Private Ernest A. Jenkins, från New York, the Silver Star för uppvisad tapperhet under befriandet av Chateaudun, Frankrikee. 13 oktober, 1944.Från: http://www.orgs.muohio.edu/bhc/war/

mvh/ Daniel

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 21 maj 2004, 02:22

Segregation inom förband förbjöds 1944.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 maj 2004, 02:26

M. Wittmann skrev:Segregation inom förband förbjöds 1944.
Källa?

mvh/ Daniel

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 21 maj 2004, 02:33

NE.

"Kriget kom att betyda mycket för de svartas frigörelse. Fortfarande hade man förband med enbart svarta soldater. Först i krigets slutskede satte man upp integrerade förband, och först 1944 förbjöds segregation i militära bussar och anläggningar. Den stora förändringen kom på hemmafronten. När krigsindustrin satte igång på allvar uppstod ett våldsamt behov av arbetskraft. Roosevelt tvingades att utfärda förbud mot diskriminering i fråga om anställning i statlig tjänst och inom försvarsindustrierna. I allt stridare strömmar lämnade de svarta Söderns jordbruksområden för att söka arbete i Nordstaternas storstäder."

Inser att jag kanske var lite väl snabb om att skriva att segregation förbjöds inom förband. NE skriver ju, som man kan se, att det förbjöds i "militära bussar och anläggningar".

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 21 maj 2004, 06:35

Den här tråden ger mig en alldeles utmärkt ursäkt att länka till två sidor om "Tuskegee Airmen". :D

TAI Hangar - The National Home of Tuskegee Airmen, Inc.
USAF Museum Wright-Patterson AFB

Från den senare:
The Tuskegee Airmen were dedicated, determined young men who enlisted to become America's first black military airmen, at a time when there were many people who thought that black men lacked intelligence, skill, courage and patriotism. They came from every section of the country, with large numbers coming from New York City, Washington, Los Angeles, Chicago, Philadelphia and Detroit. Each one possessed a strong personal desire to serve the United States of America at the best of his ability.
Senast redigerad av 1 Figaro, redigerad totalt 21 gånger.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 21 maj 2004, 15:19

Koreakriget var sista kriget där det fanns segregerade militära enheter i den amerikanska militären.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 21 maj 2004, 17:55

Finns det någon som vet hur man motiverade existensen av de segregerade förbanden?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 maj 2004, 18:39

LasseMaja skrev:Finns det någon som vet hur man motiverade existensen av de segregerade förbanden?
Tycker du inte det förklaras i länken jag angav? Varsågod förresten.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 21 maj 2004, 19:10

På fyran gick det en dokumentär om segregerade förband och dom få som såg strid var extremt bra tex ett exkortförband med färgade piloter förlorade inte ett enda bombplan under hela kriget,,ett Japan-Amerikanskt förband som slogs i italien var det mest dekorerade i kriget osv

/Hoffe

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 21 maj 2004, 20:48

hoffe_salem skrev:På fyran gick det en dokumentär om segregerade förband och dom få som såg strid var extremt bra tex ett exkortförband med färgade piloter förlorade inte ett enda bombplan under hela krige
Nu nämnde dom aldrig hur många flygningar detta förband gjorde eller hur hårt motstånd de mötte. Och under hela kriget kanske var lite färg stark formulering med tanke på att de tjänst gjorde i Italien från 43 eller 44.
Jag har inga uppgifter på hur aktiv luftfaffe var i Italien men det kanske någon kan fylla i. det kan vara så att detta förband endast fick uppdrag i lungna sektioner för att generaler etc inte riktigt trodde att de var så duktiga.
Jag säger som någon nämnde i en tråd som finns på Historia i media och underhållning :
Hardy Kruger skrev:"kändes som om dom försökte på ett "politiskt korrekt" sätt förmedla att
"titta va mycke bättre dom var än alla andra stridspiloter"...
Nu säger jag inte att de segregarde förbandet var sämre än andra bara att man måste var källkritisk speciellt om det sänds på Tv4[/quote]

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 21 maj 2004, 21:42

I sammanhanget bör Dorie Miller nämnas. Om han hade varit vit hade han troligen dekorerats med Congressional Medal of Honour, USA's högsta militära utmärkelse, för sin insatts under anfallet mot Pearl Harbour. Nu fick han istället nöja sig med Navy Cross.

http://www.history.navy.mil/faqs/faq57-4.htm

Bild
Dorie Miller tilldelas Navy Cross av Admiral Nimitz.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 22 maj 2004, 06:03

Nizze skrev:
hoffe_salem skrev:På fyran gick det en dokumentär om segregerade förband och dom få som såg strid var extremt bra tex ett exkortförband med färgade piloter förlorade inte ett enda bombplan under hela krige
Nu nämnde dom aldrig hur många flygningar detta förband gjorde eller hur hårt motstånd de mötte. Och under hela kriget kanske var lite färg stark formulering med tanke på att de tjänst gjorde i Italien från 43 eller 44.
Jag har inga uppgifter på hur aktiv luftfaffe var i Italien men det kanske någon kan fylla i. det kan vara så att detta förband endast fick uppdrag i lungna sektioner för att generaler etc inte riktigt trodde att de var så duktiga.
Jag säger som någon nämnde i en tråd som finns på Historia i media och underhållning :
Hardy Kruger skrev:"kändes som om dom försökte på ett "politiskt korrekt" sätt förmedla att
"titta va mycke bättre dom var än alla andra stridspiloter"...
Nu säger jag inte att de segregarde förbandet var sämre än andra bara att man måste var källkritisk speciellt om det sänds på Tv4
Kolla sidorna som jag länkade till ovan, för de ni talar om är just the Tuskegee Airmen.
Senast redigerad av 1 Figaro, redigerad totalt 22 gånger.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 22 maj 2004, 08:59

D. Löwenhamn skrev:Tycker du inte det förklaras i länken jag angav? Varsågod förresten.
Jag är ledsen men jag hinner helt enkelt inte med att läsa igenom alla länkar och jag tycker det dessutom är roligare när någon förklarar med egna ord.

Skriv svar