Sovjetiska Flygplan
-
Mumin (Alpha Version)
- Ny medlem
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2004, 13:51
- Ort: Korpadalen
Sovjetiska Flygplan
Man kan läsa väldigt mycket om vilka flygplan som amerikanare, britter och tyskar använde under andra världskriget, men vad använde sovjet, har hört talas om den sk "symaskinen" och kanske mig 1? Men vad hade den ryska sidan egentligen?
Re: Sovjetiska Flygplan
Mumin (Alpha Version) skrev:Man kan läsa väldigt mycket om vilka flygplan som amerikanare, britter och tyskar använde under andra världskriget, men vad använde sovjet, har hört talas om den sk "symaskinen" och kanske mig 1? Men vad hade den ryska sidan egentligen?
http://www.wio.ru/ww2a.htm
MVH
Hans
http://www.wio.ru/ww2a.htm
Tittade lite på den uppgivna sajten. Har direkt en undring och en korrektur.
Undringen är. De skriver att finska ess uppgav ibland märkliga nedskjutningar, en av dem angav Mustang P-51 och Lightning P-38, men inga dylika innehades av fienden.
Finnarnas motståndare var väl sovjet - utom i själva slutskedet tyskland.
Då kommer frågan: fick sovjet några Mustanger P-51 resp Lightning P-38? Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt.
Vidare. OM de har fått dem så antagligen i små serier - och en rimlig gissning är att dylika plan i små serier placerades på små fronter - t.ex. det finska - där även en liten serie blev till en betydande andel plan - lättare att serva och hålla reservdelar... Eller?
Korrektionen är att när de förklarar att jaktplanet Yak betyder Tjuren.
Nej! Förvisso är jakar oxdjur som används mycket som arbetsdjur i sovjetiska asien - men yak/jak kommer ju ur huvudkonstruktörens efternamn Jakovlev.
Sist: De jaktplan som sovjet producerade var:
I början av kriget de vid det här laget föråldrade I-15 och I16 (Iljushin??), samtidigt som de första Mig började komma. Senare användes Yak/Jak, och Lavochkin, med olika versioner, Migar kom däremot mera i skymundan.
Dessutom hade man en del plan som de fick via Lend och Lease.
Tittade lite på den uppgivna sajten. Har direkt en undring och en korrektur.
Undringen är. De skriver att finska ess uppgav ibland märkliga nedskjutningar, en av dem angav Mustang P-51 och Lightning P-38, men inga dylika innehades av fienden.
Finnarnas motståndare var väl sovjet - utom i själva slutskedet tyskland.
Då kommer frågan: fick sovjet några Mustanger P-51 resp Lightning P-38? Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt.
Vidare. OM de har fått dem så antagligen i små serier - och en rimlig gissning är att dylika plan i små serier placerades på små fronter - t.ex. det finska - där även en liten serie blev till en betydande andel plan - lättare att serva och hålla reservdelar... Eller?
Korrektionen är att när de förklarar att jaktplanet Yak betyder Tjuren.
Nej! Förvisso är jakar oxdjur som används mycket som arbetsdjur i sovjetiska asien - men yak/jak kommer ju ur huvudkonstruktörens efternamn Jakovlev.
Sist: De jaktplan som sovjet producerade var:
I början av kriget de vid det här laget föråldrade I-15 och I16 (Iljushin??), samtidigt som de första Mig började komma. Senare användes Yak/Jak, och Lavochkin, med olika versioner, Migar kom däremot mera i skymundan.
Dessutom hade man en del plan som de fick via Lend och Lease.
Bra fråga och kloka tankegångar, sättet det är skrivet på luktar lite partiskhet, vi i Sovjet hade ett säkert system men andra de fuskade.Stefan skrev:http://www.wio.ru/ww2a.htm
Undringen är. De skriver att finska ess uppgav ibland märkliga nedskjutningar, en av dem angav Mustang P-51 och Lightning P-38, men inga dylika innehades av fienden.
Finnarnas motståndare var väl sovjet - utom i själva slutskedet tyskland.
Då kommer frågan: fick sovjet några Mustanger P-51 resp Lightning P-38? Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt.
Vidare. OM de har fått dem så antagligen i små serier - och en rimlig gissning är att dylika plan i små serier placerades på små fronter - t.ex. det finska - där även en liten serie blev till en betydande andel plan - lättare att serva och hålla reservdelar... Eller?
Hursomhelst fick ryssarna 10 Mustang från UK men jag är inte medveten om några P38.
Saken diskuteras här http://www.network54.com/Forum/message? ... =969627660 och här http://www.network54.com/Forum/message? ... =975501944
MVH
Hans
Lite sjöflygplan ifrån Beriev
http://www.beriev.com/eng/photos_e.html
http://www.beriev.com/eng/photos_e.html