Sovjetiska Flygplan

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mumin (Alpha Version)
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:51
Ort: Korpadalen

Sovjetiska Flygplan

Inlägg av Mumin (Alpha Version) » 26 maj 2004, 14:01

Man kan läsa väldigt mycket om vilka flygplan som amerikanare, britter och tyskar använde under andra världskriget, men vad använde sovjet, har hört talas om den sk "symaskinen" och kanske mig 1? Men vad hade den ryska sidan egentligen?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33839
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sovjetiska Flygplan

Inlägg av Hans » 26 maj 2004, 14:15

Mumin (Alpha Version) skrev:Man kan läsa väldigt mycket om vilka flygplan som amerikanare, britter och tyskar använde under andra världskriget, men vad använde sovjet, har hört talas om den sk "symaskinen" och kanske mig 1? Men vad hade den ryska sidan egentligen?

http://www.wio.ru/ww2a.htm


MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 26 maj 2004, 14:16

Jag är oxå ganska intresserad, jag vet om att ryssarna hade ett annat tvåmotorigt flyg, men jag vet inte vad det hette...
Det var med vid Stalingrad - 42

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 26 maj 2004, 16:39

Är det är väll U-2VS ni tänker på då..

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 27 maj 2004, 09:37

Tack

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 maj 2004, 12:13

http://www.wio.ru/ww2a.htm

Tittade lite på den uppgivna sajten. Har direkt en undring och en korrektur.

Undringen är. De skriver att finska ess uppgav ibland märkliga nedskjutningar, en av dem angav Mustang P-51 och Lightning P-38, men inga dylika innehades av fienden.
Finnarnas motståndare var väl sovjet - utom i själva slutskedet tyskland.

Då kommer frågan: fick sovjet några Mustanger P-51 resp Lightning P-38? Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt.
Vidare. OM de har fått dem så antagligen i små serier - och en rimlig gissning är att dylika plan i små serier placerades på små fronter - t.ex. det finska - där även en liten serie blev till en betydande andel plan - lättare att serva och hålla reservdelar... Eller?


Korrektionen är att när de förklarar att jaktplanet Yak betyder Tjuren.
Nej! Förvisso är jakar oxdjur som används mycket som arbetsdjur i sovjetiska asien - men yak/jak kommer ju ur huvudkonstruktörens efternamn Jakovlev.


Sist: De jaktplan som sovjet producerade var:

I början av kriget de vid det här laget föråldrade I-15 och I16 (Iljushin??), samtidigt som de första Mig började komma. Senare användes Yak/Jak, och Lavochkin, med olika versioner, Migar kom däremot mera i skymundan.

Dessutom hade man en del plan som de fick via Lend och Lease.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33839
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 maj 2004, 15:14

Stefan skrev:http://www.wio.ru/ww2a.htm
Undringen är. De skriver att finska ess uppgav ibland märkliga nedskjutningar, en av dem angav Mustang P-51 och Lightning P-38, men inga dylika innehades av fienden.
Finnarnas motståndare var väl sovjet - utom i själva slutskedet tyskland.

Då kommer frågan: fick sovjet några Mustanger P-51 resp Lightning P-38? Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt.
Vidare. OM de har fått dem så antagligen i små serier - och en rimlig gissning är att dylika plan i små serier placerades på små fronter - t.ex. det finska - där även en liten serie blev till en betydande andel plan - lättare att serva och hålla reservdelar... Eller?
Bra fråga och kloka tankegångar, sättet det är skrivet på luktar lite partiskhet, vi i Sovjet hade ett säkert system men andra de fuskade.

Hursomhelst fick ryssarna 10 Mustang från UK men jag är inte medveten om några P38.

Saken diskuteras här http://www.network54.com/Forum/message? ... =969627660 och här http://www.network54.com/Forum/message? ... =975501944

MVH

Hans

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 1 juni 2004, 14:36

Lite sjöflygplan ifrån Beriev
http://www.beriev.com/eng/photos_e.html

Skriv svar