vilken armé hade bäst vapen??

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

vilken armé hade bäst vapen??

Inlägg av Jonteman » 29 mars 2002, 17:09

[Flyttat från Omröstningar avdelningen]


Bra vapen är nästan ett måste för att en armé ska vinna ett krig, men vilken armé hade bäst vapen under 2VK :?:


Vilken armé under 2VK hade bäst vapen??

Tyskland
USA
Sovjet
Storbrittanien
Italien

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 mars 2002, 19:46

Tja, jag röstade på Tyskland men jag är inte säker på att dom hade bäst vapen, däremot hade dom en ständig strävan efter att utveckla de bästa vapnen.

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: vilken armé hade bäst vapen??

Inlägg av Patrik » 29 mars 2002, 20:13

Jonteman skrev:Bra vapen är nästan ett måste för att en armé ska vinna ett krig, men vilken armé hade bäst vapen under 2VK :?:
Ehm, ett krig (precis som allting annat i världen) inte om att vara ägare av de bra vapen - utan hur man nyttjar de vapen man har till förfogande.
USA:s armé var tekniskt överlägsen Nordvietnam och VC under Vietnamkriget, ändå fick USA lämna landet, precis som fransmännen före dem.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 30 mars 2002, 10:36

Patrik i Vietnam fallet var det ju för Vietcong hittade i skogen, dom bodde ju där, hade dom mötts i nåt annat land hade USA krossat dom... :twisted:

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 30 mars 2002, 13:38

Tyskland! Rätt eller fel ???USA hade ju rätt bra "grejor" också, fast där haglade det inte bomber stup i kvarten. :? :? :?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 1 april 2002, 11:02

Jag tror att 1939 så tyskarna överlägset bästa vapen, men när Dagen-D kom så hade Amerikanarna bättre vapen, Vapen tekniken gick ju oerhört mycket framåt under 2VK. Sen undrar jag vem f-n som röstat på sovjet :?: Dom hade kassa vapen, det enda bra dom hade som jag ser det är att dom hade riktiga djävular :twisted: till stridsvagnar som skulle komma tyska armén att göra mycket skada....

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Röda Armén

Inlägg av Mats » 1 april 2002, 11:06

Ryssarna hade (bl a) bra k-pistar, stridsvagnar och jaktplan!

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

USSR

Inlägg av cicero » 1 april 2002, 11:10

Håller med Mats, är det nåt ryssarna kan så är det att tillverka vapen i stora mängder med stor tillförlitlighet.
Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 april 2002, 13:13

Jupp. Skillnaden mellan amerikanska och ryska vapen idag (och möjligtvis då):

Amerika: Vapnen funkar perfekt i ett halvår innan en liten buckla gör dem obrukbara.

Ryssland: Vapnen funkar hyfsat i 5 år innan de går sönder, men de lagas och används i 5 år till.

:D

/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 1 april 2002, 18:35

För det första så rör det sig om 2VK. Och sen cicero om du säger att ryssarna kunde bygga vapen i stora mängder hur f-n kan du säga det :?: sommaren 1941 skickades ryska trupper till fronten många utan vapen, sen kunde ryssarna bygga vapen med detta var för att dom fick tid till det...l

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 1 april 2002, 18:38

Ryssland: Vapnen funkar hyfsat i 5 år innan de går sönder, men de lagas och används i 25 år till av afriakanska rebeller :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Mad Hatter
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:54

Inlägg av Mad Hatter » 1 april 2002, 20:14

På tal om afrikanska rebeller runt 25 år efter kriget, använde inte de i Frederick Forsythes bok "Krigshundarna" MP40s? Det finns mycket gammalt, användbart krigsmateriel i Afrika, som används fortfarande.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 april 2002, 20:17

Syrierna använde väl PzKpfw IV i sexdagarskriget 1967, iofs fick de ganska rejält med pisk men ändå... :lol:

/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 1 april 2002, 20:44

HO-HO att jag sa att afrikanska rebeller använder 25 år gamla vapen från sovjet var mest ett skämt men mycket gammalt krigsmatrial "försvinner" till fattiga rebellstyrkor runt om i världen...

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

vapen

Inlägg av cicero » 1 april 2002, 21:17

För det första så rör det sig om 2VK. Och sen cicero om du säger att ryssarna kunde bygga vapen i stora mängder hur f-n kan du säga det sommaren 1941 skickades ryska trupper till fronten många utan vapen, sen kunde ryssarna bygga vapen med detta var för att dom fick tid till det...l
Jomen kriget pågick ju till 1945 och då var de snurr på hjulen i Sovjetunionen.
Magnus

Skriv svar