Sabotage vid norsk-svenska gränsen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Ace
Ny medlem

Sabotage vid norsk-svenska gränsen

Inlägg av Ace » 12 juni 2004, 15:27

Jag skulle vilja ha detta bekräftat eller dementerat. Det kan lika gärna vara en skröna.

En kompis berättade att hans farfar låg i beredskap vid norsk-svenska gränsen långt uppe i norra Lappland i början av kriget.

Tyskarna ville antingen provocera eller testa svensk beredskap och gjorde rusher med tanks mot gränsen. Förståeligt nog flög svenskarna i taket och började göra sig klara för faktumet att kriget till sist också kommit till Sverige.

Väl framme vid gränsen tvärnitade tyskarna varpå de backade tillbaks till samma position de varit innan.

Denna nervpress pågick under en längre tid. Till sist fick svenskarna nog och en menig kröp på natten över till gränsen och grävde ner en tanksmina precis på stället där tyskarna brukade stanna - på norska sidan ska tilläggas.

Dagen därpå upprepades proceduren på nytt men denna gång flög en av tanksen i luften. Därefter upphörde denna tyska variant på "practical jokes".

Nu undrar jag om någon av expertisen här på Skalman Forumet kan bekräfta/dementera detta?

En annan händelse som hans far också berättade var att man vid Abisko järnvägsstation hade fått överflygningar av enstaka Stukaplan men att man missade så fort man sköt.

Tysken bara lattjade runt däruppe och tippade med vingarna. En tid senare kontrollerade en officer siktena på luftvärnskanonerna och kunde tydligt se att de ställts om just för att man inte skulle träffa.

På den tiden fanns det många nazistsympatisörer inom svenska försvaret så han förstod att någon/några av hans officerskollegor kunde ha gjort det.

Han justerade till siktena och nästa dag sköt man ner tysken. Nedskjutningen vet jag finns dokumenterad men om det förhöll sig på detta viset vet jag inte.

Kanske någon därute vet :roll: ?

mvh: Ace

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 juni 2004, 12:43

För mig låter det som ännu en 'bra beredskapsskröna'.

fyffes
Medlem

Inlägg av fyffes » 13 juni 2004, 16:55

Det finns väl inget som direkt tyder på att det är en skröna, men inte heller något som utmärker det på det andra viset... Hände det inte mycket skumma grejer vid gränsen mot norge och finland under kriget?

Skriv svar