Stönande Minnie
Stönande Minnie
Hej!
`Stönande Minnie´: var det de allierades benämning på tyskarnas rörliga raketbatterier, typ Nebelwerfers?
Kan någon ge information eller länk till en web-sida?
Vänliga hälsningar, Dagwood.
`Stönande Minnie´: var det de allierades benämning på tyskarnas rörliga raketbatterier, typ Nebelwerfers?
Kan någon ge information eller länk till en web-sida?
Vänliga hälsningar, Dagwood.
Den fanns i tre olika kalibrar, 150 mm, 210 mm och 300 mm. Räckvidderna för de olika projektilerna var (i samma ordning som ovan) 6,7 km, 7,8 km och 4,5 km och projektilvikten var 35 kg, 112 kg och 125 kg.
Någon som vet om 'Nebelwerfer' var det officiella namnet på vapnet, eller om den hette något annat?
Någon som vet om 'Nebelwerfer' var det officiella namnet på vapnet, eller om den hette något annat?
- Anton Severin
- Medlem
Det borde det väl kunnat vara. Neberwerfer betyder ju rökkastare och den var väl från början tänkt som en liten och billig rökutläggare som snabbt och effektivt skulle kunna upprätta ganska omfattade rökridåer där det behövdes.Björn E skrev:Någon som vet om 'Nebelwerfer' var det officiella namnet på vapnet, eller om den hette något annat?
- Johan Elisson
- Medlem
Billig att producera?
Tack för Era svar.
Nebelwerfer var väl också relativt ´billig´ att producera?
Jag har läst att tyskarna satte in stora mängder av Nebelwerfers både på öst-och västfronten. Främst mot de framavancerande allierade...
Vid den här tiden och några veckor tidigare för sextio år sedan användes den väl flitigt i striderna i Frankrike och Normandie. Jag tänker på de hårda striderna vid Caen, Mortain, Avronmanches (?), Höjd 112, mfl ´småsamhällen´...
Ryssarna hade ju något som tyskarna kallade för ´Stalinorglar´... Var det en slags grövre motsvarighet till tyskarnas ´Stönande Minnie.."?
Mvh, Dagwood.
Nebelwerfer var väl också relativt ´billig´ att producera?
Jag har läst att tyskarna satte in stora mängder av Nebelwerfers både på öst-och västfronten. Främst mot de framavancerande allierade...
Vid den här tiden och några veckor tidigare för sextio år sedan användes den väl flitigt i striderna i Frankrike och Normandie. Jag tänker på de hårda striderna vid Caen, Mortain, Avronmanches (?), Höjd 112, mfl ´småsamhällen´...
Ryssarna hade ju något som tyskarna kallade för ´Stalinorglar´... Var det en slags grövre motsvarighet till tyskarnas ´Stönande Minnie.."?
Mvh, Dagwood.
1) Jo, raketartilleri var hyfsat billigt att producera. Mot krigets slut hade tyskarna ett antal enheter med dragna Nebelwerfer som ersatte/komletterade vanligt artilleri, Volks-Werfer enheter om jag inte missminner mig.
2) Tyskarna var faktiskt först redan vid angreppet på Sovjetunionen med sina Nebelwerfer (dimkastare f.ö.) , även om Stalinorglar blev mer kända senare.
3) Även jänkarna hade liknande historer

MVH
Hans
2) Tyskarna var faktiskt först redan vid angreppet på Sovjetunionen med sina Nebelwerfer (dimkastare f.ö.) , även om Stalinorglar blev mer kända senare.
3) Även jänkarna hade liknande historer

MVH
Hans
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
J. Björkman. Katjusja=lilla Katja. Katjusje=Katjusjor är då pluralformen.
Tja, nåt slag av smekform är det, ja. Slaviska språk är rikare på detta än svenska, så det blir svårt att helt exakt översätta nyansen, speciellt som ryska inte är mitt modersmål.
Visst.
Per - Pelle
Katarina - Katta, Katja
Katerina - Katjusja (tror jag det blir kanske, när jag försöker tänka efter)
Tja, nåt slag av smekform är det, ja. Slaviska språk är rikare på detta än svenska, så det blir svårt att helt exakt översätta nyansen, speciellt som ryska inte är mitt modersmål.
Visst.
Per - Pelle
Katarina - Katta, Katja
Katerina - Katjusja (tror jag det blir kanske, när jag försöker tänka efter)