Strider i Sverige under WWII ??

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Capt.Sandgren
Ny medlem

Strider i Sverige under WWII ??

Inlägg av Capt.Sandgren » 18 oktober 2004, 16:45

Tjena, jag bara undrar om det var några som helst strider i sverige under andra världs kriget ?? Och även om det fanns liksom svenska motstånds rörelser som inte "gillade" att tyskarna ffick transporteras genom sverige och kanske besköt dom eller nått ??

Men min fråga e ju typ mest om det har varit nårra strider alls i sverige under WWII, antingen med svenskar inblandade eller med kanske andra länder. Och skulle även vela veta som sagt om de fanns nårra motstånds rörelser i sverige emot tyskarna. Och om dom isf var inblandade i nårra strider :)

MVH // Capt.Sandgren

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 18 oktober 2004, 17:17

I samband med operationerna kring Narvik våren 1940 skall tysk trupp eventuellt ha passerat svenskt territorium någonstans norr om Riksgränsen (vad jag förstår mellan Pajep Njuorajaure och Björnfjell). I mitt minne spökar att det skulle ha varit fallskärmssoldater, men jag tror inte att det stämmer - tyskarna hade väl inga fallskärmstrupper i Norge?

En sommar på 1980-talet ägnade jag en dag åt att snoka igenom gränstrakterna där uppe, men det är svårt att värdera det jag hittade. Jag utgår från att de skyttevärnsliknande saker jag hittade (i något fall med rostiga rester av någon sorts primitiv spis) var rester efter jaktkojor eller liknande. Jag hittade också en rostig kula, men den kan ju också lika gärna ha använts vid jakt. Hur som helst skedde alla fynden på norska sidan om gränsen.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 18 oktober 2004, 18:19

Kanske inte direkt en strid men ett tyskt transporttåg sprängdes i Krylbo. Ingen dog (vilket är ett under när man ser förödelsen) men ett duktigt gäng glasrutor sprack. Man är inte helt säker på hur tåget flög i luften, men en britt påstog att hade sprängt tåget i luften på order från London. Morfar bor i Krylbo och sprang efter smällen ner til stationen. hahn tog en massa kort på det hela och har visat mig dem på diabilder.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 18 oktober 2004, 19:30

Probstner skrev:I samband med operationerna kring Narvik våren 1940 skall tysk trupp eventuellt ha passerat svenskt territorium någonstans norr om Riksgränsen (vad jag förstår mellan Pajep Njuorajaure och Björnfjell). I mitt minne spökar att det skulle ha varit fallskärmssoldater, men jag tror inte att det stämmer - tyskarna hade väl inga fallskärmstrupper i Norge?

En sommar på 1980-talet ägnade jag en dag åt att snoka igenom gränstrakterna där uppe, men det är svårt att värdera det jag hittade. Jag utgår från att de skyttevärnsliknande saker jag hittade (i något fall med rostiga rester av någon sorts primitiv spis) var rester efter jaktkojor eller liknande. Jag hittade också en rostig kula, men den kan ju också lika gärna ha använts vid jakt. Hur som helst skedde alla fynden på norska sidan om gränsen.

/ Probstner
Tyskarna hade vid tiden för invasionen fallskärmstrupper i trakterna av Narvik. Finns även ett minnesmärke rörande strider mellan norrmänn/britter(?) och dessa fallskärmstrupper, ca: 1 mil från Riksgränsen på norska sidan.

Min morfar som låg vid gränsen mot Finland under avk har berättat att sporadisk skottlossning förekom mellan tyskar och svenskar vid tidpunkten när tyskarna retirerade och brände allt efter sig. Vid ett tillfälle när han själv var med så utbröt skottväxling när tyskarna sköt efter en ung desertör som sökte sig över Torneå älv. Mycket tack vare motelden så tog sig soldaten över, lättare sårad som jag minns det.
Han berättade med inlevelse och ilska hur tyskarna brände all bebyggelse och hur det tycktes dem som om hela landet på andra sidan stod i lågor.

Capt.Sandgren
Ny medlem

Inlägg av Capt.Sandgren » 18 oktober 2004, 22:28

tack för all information :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 18 oktober 2004, 22:56

Beror väl på hur man definierar strider, förstås, men svenskt neutralitetsvakt öppnade vid ett flertal tillfällen eld mot främmande flygpan. Totalt 19 sköts ned, enligt den här tråden: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg.

En del info om ömsesidig eldgivning finns även i tråden Information: Bomber över Sverige.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

stupade svenskar - JA

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 19 oktober 2004, 14:23

Flera svenska flygare dog i tjänsten, några av beskutning. En svensk armésoldat - Sven Sjöberg från Piteå - stupad av fientlig - tysk - beskjutning. Han fick sitt minnesmärke 2002 på platsen där han sköts - Vassijaures jänvägsperrong. Se hans minnessten mm i REPORTS på http://www.arcticwar.com

Motståndsorganisationen i Luleå beskriver jag i "Slaget om Nordkalotten". Det de prtaktiskt gjorde var att gömma danska slavarbetare från malmfartyg och undverksamhet för Norge.

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 19 oktober 2004, 21:34

Hum hum, TV kändis nu Lars? :)
Jag läste din förra bok Slaget om Nordkalotten och den var väldigt bra! Nu så är det väl en ny bok på gång, "Svenskar i strid" -var det så?

Inslaget Aktuellt om dessa två svenskar som stred på olika sidor under kriget var kort men väldigt intressant!

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 20 oktober 2004, 08:09

Hade en konsult här på jobbet för ett tag sedan. Han var född och uppvuxen i Dalarna och berättade hur hans far hade ingått i en grupp som stack över gränsen in i Norge och hämtade ut folk som hade blivit lite heta som han beskrev det.
Han beskrev dock hur de var i strid med tyskarna samt att hans far vid ett tillfälle fått båda benen sargade av en kulkärve från en tysk kpist.

Tycker det hela låter lite sådär men det är ju dock möjligt att ortbefolkningen i gränstrakterna hjälpte sina grannar på andra sidan gränsen och då hamnade i skottlossning med tyskarna.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 20 oktober 2004, 22:27

Jag måste ha svar på en sak som jag har hört...

Att ryssarna råakde bomba i sthlm för att de trodde att det var Åland? Så nu vill jag veta om detta är snat eller bara prat(antagligen).

/Magnus

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 20 oktober 2004, 22:43

panzerIV skrev:Jag måste ha svar på en sak som jag har hört...

Att ryssarna råakde bomba i sthlm för att de trodde att det var Åland? Så nu vill jag veta om detta är snat eller bara prat(antagligen).

/Magnus
viewtopic.php?t=3050

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 oktober 2004, 06:44

panzerIV skrev:Jag måste ha svar på en sak som jag har hört...

/Magnus
Det var inte bara Sthlm. Pajala och jag tror Södertälje/Eskilstuna?? blev bombat.
:)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 oktober 2004, 08:38

[quote="MD650Det var inte bara Sthlm. Pajala och jag tror Södertälje/Eskilstuna?? blev bombat.
:)[/quote]

Strängnäs, mitt emellan de båda sistnämnda städerna.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 22 oktober 2004, 21:36

Probstner skrev:[quote="MD650Det var inte bara Sthlm. Pajala och jag tror Södertälje/Eskilstuna?? blev bombat.
:)
Strängnäs, mitt emellan de båda sistnämnda städerna.

/ Probstner[/quote]
Jag kommer från Strängnäs (bor dock i Uppsala nu) och har för mig att farsan har snackat om att något vilsegånget plan (ryskt tror jag) råkade bomba Strängnäs när farsan min var en liten parvel.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 22 oktober 2004, 23:25

Mako skrev: Jag kommer från Strängnäs (bor dock i Uppsala nu) och har för mig att farsan har snackat om att något vilsegånget plan (ryskt tror jag) råkade bomba Strängnäs när farsan min var en liten parvel.
Det var det jag menade, jag var bara klantig när jag skulle citera (därför ser det så konstigt ut).

/ Probstner

Skriv svar