Probstner skrev:I samband med operationerna kring Narvik våren 1940 skall tysk trupp eventuellt ha passerat svenskt territorium någonstans norr om Riksgränsen (vad jag förstår mellan Pajep Njuorajaure och Björnfjell). I mitt minne spökar att det skulle ha varit fallskärmssoldater, men jag tror inte att det stämmer - tyskarna hade väl inga fallskärmstrupper i Norge?
En sommar på 1980-talet ägnade jag en dag åt att snoka igenom gränstrakterna där uppe, men det är svårt att värdera det jag hittade. Jag utgår från att de skyttevärnsliknande saker jag hittade (i något fall med rostiga rester av någon sorts primitiv spis) var rester efter jaktkojor eller liknande. Jag hittade också en rostig kula, men den kan ju också lika gärna ha använts vid jakt. Hur som helst skedde alla fynden på norska sidan om gränsen.
/ Probstner
Tyskarna hade vid tiden för invasionen fallskärmstrupper i trakterna av Narvik. Finns även ett minnesmärke rörande strider mellan norrmänn/britter(?) och dessa fallskärmstrupper, ca: 1 mil från Riksgränsen på norska sidan.
Min morfar som låg vid gränsen mot Finland under avk har berättat att sporadisk skottlossning förekom mellan tyskar och svenskar vid tidpunkten när tyskarna retirerade och brände allt efter sig. Vid ett tillfälle när han själv var med så utbröt skottväxling när tyskarna sköt efter en ung desertör som sökte sig över Torneå älv. Mycket tack vare motelden så tog sig soldaten över, lättare sårad som jag minns det.
Han berättade med inlevelse och ilska hur tyskarna brände all bebyggelse och hur det tycktes dem som om hela landet på andra sidan stod i lågor.