Stutthof Concentration Camp (Polen)

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mats W
Medlem

Stutthof Concentration Camp (Polen)

Inlägg av Mats W » 31 oktober 2004, 01:54

Jag nämnde detta läger lite snabbt i en annan tråd jag skrev (ang. en resa till Polen jag ska göra snart) men tycker att det förtjänar en egen diskussion. Stutthof var enligt utsago det första lägret som sattes upp och även det sista att befrias. Det byggdes till en början för 3500 fångar men växte snabbt och 1944 var "kapaciteten" 57 000 människor, totalt räknar man med att 65 000 personer dog på Stutthof, bl.a. gasades ett stort antal ihjäl.

Jag hoppas att jag kommer ha möjlighet att besöka detta läger under min vistelse i Polen. Jag tycker att detta borde vara mycket intressant även för andra svenskar då lägret endast ligger några mil från Gdansk, som man lätt kan nå med färja från t.ex. Stockholm. Om någon har mer information om Stutthof än den som finns att tillgå på den officiella hemsidan så är jag tacksam för eventuella länkar, historier eller tips på böcker. Det finns även en litteratur-förteckning på hemsidan, som jag ska kika på.

Hemsidan finner ni här - http://www.stutthof.pl

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 oktober 2004, 03:06

Ebensee och Stutthof var de sista koncentrationsläger som befriades, 9. maj, 1945. Dachau var det första koncentrationslägret, det öppnades den 22 mars, 1933. Stutthof var ursprungligen ett interneringsläger för civila. Först i januari 1942 blev det ett koncentrationsläger. Det är alltså inte det första koncentrationsläger som upprättades utanför Tyskland som vissa hävdar. Stutthof har också kopplingar till tvålmyten.

mvh/ Daniel

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 oktober 2004, 16:02

Hej!

Lägret Stutthof är intressant att besöka av flera anledningar.

Bland annat finns det att läsa om det tyska förtrycket i staden Gdansk före krigets utbrott i en av barackerna.

Ett annat skäl är att man också kan läsa om lägrets evakuering, som både var till lands och till sjöss. Många av lägrets fångar evakuerades sjövägen på pråmar, och bevittnade en del av de fartygskatastrofer som ägde rum i april-maj 1945.

Artur

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 31 oktober 2004, 21:15

Hur är det kopplat till tvålmyten?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 oktober 2004, 21:36

Varifrån kom myten att man gjorde tvål av judarna? Gärna lite runt omkringinformation också. Har just bestämt dementerat ryktena att Hitler skulle ha haft homosexuella tendenser, så jag tillför faktiskt lite i det allmänna historiska kunnandet. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 oktober 2004, 22:07

Lampskärmar & tvål:

viewtopic.php?t=433

Resultat: En lampskärm, eller på sin höjd några stycken. Tvålen kan ha varit ett experiment men inte mer, att den figurerar som vandringssägen i fler sammanhang gör det inte precis trovärdigare.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 november 2004, 03:51

"No human soap"? This is true, but misleading. Though there is some evidence that soap was made from corpses on a very limited experimental scale, the rumored "mass production" was never done, and no soap made from human corpses is known to exist. However, there is sworn testimony, never refuted, from British POWs and a German army official, stating that soap experiments were performed, and the recipe for the soap was captured by the Allies. To state flatly that the Nazis did not make soap from human beings is incorrect.

"No lamp shades made of human skin?" False -- lampshades and other human-skin "ornaments" were introduced as evidence in both trials of Ilse Koch, and were shown to a U.S. Senate investigation committee in the late 40s. We know they were made of human skin because they bore tattoos, and because a microscopic forensic analysis of the items was performed. (A detailed page on this is being prepared.)
Källa: http://www.nizkor.org/features/qar/qar01.html

/Martin

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 1 november 2004, 06:45

Jag har redan läst den tråden men undrar fortfarande om kopplingen till Stutthof.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 november 2004, 09:47

Det var vid Stutthof det sades ha tillverkats.

mvh/ Daniel

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 6 november 2004, 20:34

stanislav skrev:Bland annat finns det att läsa om det tyska förtrycket i staden Gdansk
Ett tyskt förtryck av staden "Gdansk"?? ...förklara gärna, jag hade för mig att staden då hette Danzig och var befolkad av tyskar.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: Stutthof Concentration Camp (Polen)

Inlägg av cats » 21 maj 2012, 19:04

Hade en bekant på besök hos oss i helgen. Hans far (som nu är död) satt sju månader i Stutthof under kriget. Han hade varit på sjön under kriget, och när Finland slöt fred med ryssarna internerades hela besättningen och han blev satt i Stutthof.
Vore intressant att veta hur pass lång livslängd det var på fångarna i koncentrationslägren. Enligt min bekanta var hans pappa i rätt så uselt skick när han kom ut, och det dröjde ända in på 70-talet innan han alls talade om sina erfarenheter från Stutthof.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Stutthof Concentration Camp (Polen)

Inlägg av von Adler » 24 maj 2012, 00:15

Ett lokalt nazistparti styrde i Fristaten Danzig från 1933 och framåt, och demonterade de demokratiska institutionerna i stadsstaten och förföljde judar och polacker.

Skriv svar