Tyskland-Andra Världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Markus
Ny medlem

Tyskland-Andra Världskriget

Inlägg av Markus » 9 maj 2005, 20:58

Hej, jag är ny här och jag har några frågor angående Tyskland i Andra världskriget.

1. Varför förlorade Tyskland kriget?
2.På vilket sätt hjälpte Japan och Italien Tyskland?
3.Varför ville Hitler ha så mycket makt i Europa(han erövrade många stater?

Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde besvara de här frågorna och de vore bra av er att ge några sidor som beträffar mina frågor och tyskland.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tyskland-Andra Världskriget

Inlägg av Hans » 9 maj 2005, 21:04

Markus skrev:Hej, jag är ny här och jag har några frågor angående Tyskland i Andra världskriget.

Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde besvara de här frågorna och de vore bra av er att ge några sidor som beträffar mina frågor och tyskland.
Välkommen till forumet.

1. Vad tror du själv?
2. De var i alla fall i inledningskedet allierade - prova att googla på "axelmakterna" eller att kolla i NE.
3. Har du några egna funderingar om varför?

M.a.o. pröva dina tankar i stället för att bara fråga - då får du nog bra svar på dina frågor.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2005, 11:23

Markus skrev:Hej, jag är ny här och jag har några frågor angående Tyskland i Andra världskriget.

1. Dom pumpade ut sig själva, i början av kriget så var Tyskland allierad med Sovjetunionen och om inte Hitler hade fått för sig att angripa ryssarna 1941 så hade nog utgången av kriget varit annorlunda. Jag antar att Hans syftade på det faktiskt.
2. Så bidrar jag med som Hans föreslog från NE.
axelmakterna, i egentlig mening benämning på Tyskland och Italien 1936-43, i vidare mening även på länder förbundna med dessa gentemot de allierade under andra världskriget: Bulgarien, Finland, Japan, Rumänien och Slovakien. Termen användes först av Mussolini i ett tal i november 1936, där "axeln Rom-Berlin" proklamerades sedan ett principiellt samförstånd uppnåtts mellan honom och Hitler. Den 25 november 1936 undertecknades Antikominternpakten mellan Tyskland och Japan, och 1937 anslöt sig Italien till denna. Den 27 september 1940 undertecknades en tremaktspakt mellan Tyskland, Japan och Italien, riktad mot den som kunde komma att angripa någon av de tre staterna. I egentlig mening upphörde axelmakterna att existera genom Italiens anslutning till de allierade i oktober 1943.
3. Jag tror att Hitler föll på sitt eget grepp.

VÄLKOMMEN FÖRRESTEN

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 maj 2005, 11:35

1. Tyskland tog på sig ett för stort acord, kan liknas vid att du under lunchen skall äta en portion på 400 g, inga problem. Men öka matmängden till låt oss säga 4 kg, då blir det genast svårare.
2. Japan fixade Tyskland (nåja Hitler var inte ovillig) en mycket kompetent motståndare i form av USA. Italien fixade några mindre länder som motståndare, Jugoslavien, Albanien och Grekland samt en front i Nordafrika.
3. En del samlar på frimärken, Adolf sammlade på något annat....

MVH

Användarvisningsbild
Modéus
Medlem

Inlägg av Modéus » 10 maj 2005, 13:39

Battler skrev:Japan fixade Tyskland (nåja Hitler var inte ovillig) en mycket kompetent motståndare i form av USA.
Hmm... USA kompitent motståndare? De amerikanska trupperna var helt utan stridserfarenhet (utom de fåtal legosoldater som deltog i spanska inbördeskriget) viket ledde till att de slaktades i mångtal per stupad tysk under invasionen av Europa. Vad USA vann på var detsamma som USSR. Att de var nummerärt överlägsna. Den kompetenta motståndaren till Tyskland var Storbrittannien.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 maj 2005, 13:45

Modéus skrev:
Hmm... USA kompitent motståndare? De amerikanska trupperna var helt utan stridserfarenhet (utom de fåtal legosoldater som deltog i spanska inbördeskriget) viket ledde till att de slaktades i mångtal per stupad tysk under invasionen av Europa. Vad USA vann på var detsamma som USSR. Att de var nummerärt överlägsna. Den kompetenta motståndaren till Tyskland var Storbrittannien.
Kanske lite ringrostig i början, men dom tog sig snabbt.

MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 maj 2005, 14:06

I största korthet;
1) För många ryssar! För många amerikanska stålverk!
2) Missuppfattning av ämnet! Japan och Italien hjälpte inte - dom stjälpte!
(Japan lockade Hitler förklara krig mot USA. Italien hade en diktator som
läst bibelns rader om att ; Min egen kraft ej hjälpa kan - men med mig går
den störste Underman....
)
3) a] - han var en nekrofil psykopat som aldrig överkom sina pubertetsproblem
eller
b] - han hoppades skapa en arisk (dvs helvit,blond och blåögd) hegemoni i
världen - där 'undermänniskor' - dvs dom som hade svart hår, brun eller svart
hy, inte talade ett kristet språk (dvs tyska) eller i allmänhet inte förtjänade en
bättre ställning än tjänstehjon - skulle förpassas till en slavklass. Givetvis för
att tjäna - den ariska överklassen. Något i likhet med det Romerska Väldet -
före Dess Nedgång och Fall. Mvh, Varjag

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 11 maj 2005, 00:06

Markus skrev: 3.Varför ville Hitler ha så mycket makt i Europa(han erövrade många stater?
Om vi beger oss tillbaka till 1930-talet så "invaderade" Tyskland Österrike, Saarlandet och Sudetlandet för att återta de områden som förlorats efter första världskriget. Dessa områden bestod till största delen av tyskar/tysktalande som motog Whermacht med jubel.

1939 förhandlade Tyskland med Polen om att ta tillbaka "korridoren" mellan Tyskland och Ostpreussen som förlorats i första världskriget. Dessa förhandlingar bröt samman och Tyskland invaderade Polen. Samtidigt invaderade Sovjet Polen och landet delades på mitten. Då Polen var allierat med Frankrike och Storbritannien förklarade dessa länder krig mot Tyskland.

I april 1940 invaderade Tyskland Norge och Danmark. Det var för att trygga transporterna av järnmalm från Sverige. Om Tyskland inte hade gjort detta hade antagligen Storbritannien invaderat Norge (det fanns planner på det).

Efter en tids lugn i kriget invaderade Tyskland Frankrike. Anledningen till detta gissar jag är att Frankrike förklarat Tyskland krig och anfall är bästa försvar. För att undvika Frankrikes försvarslinje som var riktad mot Tyskland gick man genom BeNeLux-länderna (Belgien, Nederländerna och Luxemburg). Frankrike togs snabbt och fransmännen skappade staten Vichy-frankrike.

Juni 1941 invaderades Sovjetunionen som varit allierat med Tyskland. Mitt svar på varför detta gjordes är att Tyskland var ute efter den olja som fanns vid Kaukasus. Samma svar har jag när det gäller offensiven i Balkan, Grekland och Nordafrika.

Vad gäller Nordafrika kanske det fanns en tanke om att ta Suezkanalen och stoppa Storbrittaniens förbindelselänk med Indien (?). Genom att svälta ut Storbrittanien skulle hotet från detta håll försvinna... Samtidigt attackerade tyska ubåtar handelsfartyg i Atlanten på väg till Storbrittanien, en del av dessa var amerikanska...

När Japan attackerade Pearl Harbour och förklarade USA krig så gjorde Tyskland samma sak, Japan och Tyskland var ju allierade...

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 11 maj 2005, 11:30

Kriget i Nordafrika och ockupationen av Grekland har främst med Italiens inträde i kriget att göra. Hitler blev tvungen att stödja sin kollapsande allierade mot de segrande britterna. De vidlyftiga planerna på att skära av Suez och att fortsätta vidare mot Kaukasus verkar ha dragits upp först efter den tyska Afrikakåren inledande segrar.

Annars anser jag att Hitler försökte göra Tyskland till en supermakt genom sina erövringar och utplåningskampanjer.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 11 maj 2005, 11:46

Modéus skrev:
Battler skrev:Japan fixade Tyskland (nåja Hitler var inte ovillig) en mycket kompetent motståndare i form av USA.
USA helt utan stridserfarenhet vid invasionen av Europa? Du har visst glömt fälttågen i Nordafrika och Italien. Att de vann enbart pga sin överlägsna numerär är inget annat än en förolämpning mot de amerikanska soldater som slogs för Europas frihet för 60 år sedan. Man får inte heller glömma all hjälp de gav åt Sovjetunionen och Storbritannien genom Lend/Lease-avtalet. Utan den hjälpen hade de allierade haft det mycket, mycket kärvt.

Att Sovjetunionen vann på att de var numerärt överlägsna är inte heller sant. Sovjetunionens population uppgick till c:a 150 miljoner före kriget, och Tysklands c:a 80 miljoner, och då räknar jag inte in trupper från Finland, Italien, Rumänien osv eller alla utländska "hjälparbetare".
Under sensommaren-hösten 1941 tog Tyskland de delar av Sovjetunionen som innehöll runt hälften av nationens totala invånarantal, så bortsett från tiden precis efter och under Barbarossa var de två nationerna ungefär jämnlika i antal, möjligen att Tyskland hade en viss fördel.

Tyskarna var taktiskt överlägsna, men operativt, strategiskt och framförallt logistiskt sett var både amerikanerna och sovjeterna mycket bättre, det gjorde att de vann kriget.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 maj 2005, 14:14

varjag skrev:arisk...(dvs helvit,blond och blåögd)
Struntprat. Man behövde inte vara vare sig blåögd eller blond för att klassas som arisk. Att arisk är detsamma som blåögd, blond och lång är en myt.

mvh/ Daniel

Stoneyard
Medlem

En del myter här...

Inlägg av Stoneyard » 11 maj 2005, 15:34

Hej Markus! Bra frågor. En del svar du får är dock gödslade med myter...

1. Tyskland förlorade för att de ställdes mot en koalition av industriellt överlägsna stater. Både Sovjet och USA hade var för sig varit en för svår motståndare för Tyskland. Tyskland var INTE allierat med Sovjet, dock hade länderna en icke-aggressionspakt som sköt upp konflikten mellan dem och delade upp östra Europa i maktsfärer. Sovjetiska och tyska armér slogs aldrig tillsammans, som t.ex Storbritanniens och Frankrikes arméer gjorde.

2. Italien och Japan gav Tyskland nya motståndare i kriget, men drog också till sig resurser från dessa motståndare. USA hade aldrig tillåtit att hela Europa hamnat under Sovjetiskt inflytande och hade gått in i kriget mot Tyskland under 1942 eller 1943 även utan Pearl Harbour och då med mycket större kraft eftersom man sluppit bekämpa Japan. Italienska trupper har oförtjänt dåligt rykte även som deras utrustning var sämre än den tyska. Italiens armé och flotta band upp stora resurser från Storbritannien i medelhavet.

3. Hitler var en expansionistiskt inriktad politiker, som såg framför sig ett Stortyskland i mellan- och östeuropa. Han fortsatte den tradition av sträven efter hegemoni som även Bismarck och Willhelm II ägnat sig åt. Hitlers strategi blev dock brutalare, dels för att han hade tillgång till modernare teknik än sina föregångare och dels p.g.a den nazistiska rasideologin.

Skriv svar