Arab WSS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Arab WSS

Inlägg av Leonidas » 7 augusti 2002, 20:08

Fanns det ett arabiskt frivilligkompani i Waffen-SS?

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 7 augusti 2002, 20:32

Något "Arabische SS" har jag aldrig stött på. Muslimer fanns representerade men har som sagt aldrig stött på en renodlad arabisk Waffen-SS enhet. Har du uppgift om en sådan enhet ?

Martin

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 augusti 2002, 22:44

Nej, jag skulle bara verifiera en uppgift på ett annat forum som sade att det funnits ett arabiskt WSS-kompani.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 7 augusti 2002, 22:56

Nog fanns det speciella muslimska enheter i SS. Himmler sa ju att han var intresserad av muslimernas inställning till krig. Den muslimska truppen var i första hand värvad bland muslimer i Bosnien. Jag har t o m sett bilder på SS-soldater i Fez! Jag deltar i samma debatt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 augusti 2002, 23:06

Nog fanns det speciella muslimska enheter i SS. Himmler sa ju att han var intresserad av muslimernas inställning till krig. Den muslimska truppen var i första hand värvad bland muslimer i Bosnien. Jag har t o m sett bilder på SS-soldater i Fez!
Visst fanns det muslimska Waffen-SS-enheter, som t.ex. 13.Waffen-Gebirgsdivision der SS Handschar, och flera olika förband från de ostturkiska delarna i Ryssland, alltså Turkmenistan, Azerbajdzjan, o.s.v. Angående fezen så var 13:e divisionen utrustad med den, de hade även specialmat (alltså utan fläsk), och imamer. Men nu gällde ju frågan arabiska Waffen-SS-förband, och det har jag inte hört talas om förut.

/Johan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 7 augusti 2002, 23:11

Ok, jag var lite stressad. Här ska ni få en intressant länk (med samme "debattör":

http://politik.forumhuset.com/viewtopic ... highlight=

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 7 augusti 2002, 23:12

Nej, jag skulle bara verifiera en uppgift på ett annat forum som sade att det funnits ett arabiskt WSS-kompani.
Du har inte fler detaljer eller en länk till denna tråd ? Ett arabiskt W-SS kompani låter intressant, har aldrig stött på det tidigare.
Nog fanns det speciella muslimska enheter i SS. Himmler sa ju att han var intresserad av muslimernas inställning till krig. Den muslimska truppen var i första hand värvad bland muslimer i Bosnien. Jag har t o m sett bilder på SS-soldater i Fez!
SS-Soldater i Fez fanns det gott om. Den 13 Waffen-SS Divisionen "Handschar" (Kroatische Nr:1) bar Fez. Se även boken "Himmler's Bosnian Division - The Waffen-SS Hanschar Division 1943 - 1945" av George Lepre (Schiffer Publishing)

Martin

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 augusti 2002, 23:18

Jag citerar från det andra forumet:
Vad inte många vet är att även araberna ställe upp med ett eget SS-kompani under andra världskriget. Stormuftin av Jerusalem stödde Hitler öppet och gladdes åt nazisternas försök att utrota ett helt folkslag.
Jag tror att personen ifråga blandar ihop Waffen-SS Divisionen "Handschar" (Kroatische Nr:1) med något. Anledningen till min misstanke är snacket ocm stormuftin.

Från skalman.nu:
SS Waffen-Gebirgs Division der SS Handschar (Kroatische nr 1) bildades 1943 som SS-Freiwilligen Gebirgs Division (Koratien) (inofficiella namn som användes var bland annat Kroatische SS Freiwilligen Division och Musselmanen Division) och bestod av frivilliga bosniska och kroatiska muslimer. Värvningen mötte kraftigt motstånd från den kroatiska regimen (trots att den var trogen Hitler) och muslimer som skulle anmäla sig till divisionen kastades i kroatiska koncentrationsläger (främst Novogradieca och Jasenovac) eller tvingades att gå in i den kroatiska armén. Sedan Berlin satte in kraftiga påtryckningar uppmörde dock detta motstånd.Under utbildningen behandlades muslimerna illa av sina tyska befäl (föga förvånande med tanke på SS ursprung som en "renrasig" organisation) och gjorde myteri (det enda inom SS), under vilket ett antal tyska befäl mördades. Himmler beordrade att myteriet skulle slås ned och ledarna avrättades omgående. Hajj Amin al-Husseini, Jerusalems mufti, besökte divisionen för att försöka mildra motsättningarna mellan tyskarna och muslimerna.
Divisionen skickades sedan åter till Jugoslavien där den användes för att bekämpa partisanerna, vilket de gjorde med stor grymhet, framför allt mot den serbiska befolkningen. De muslimska delen av divisionen upplöstes 1944 när de tyska trupperna började dra sig tillbaka från Balkan och divisionen kämpade senare i Ungern och Österrike.
Intressant att notera är att alla riddarkors som delades ut till denna division delades ut efter de musliska soldaterna skickats hem.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 8 augusti 2002, 08:17

Det är skillnad på en arab och en muslim....man kan vara arab och kristen, "arier", neger, asiat etc och muslim...om någon missat detta... 8O

Mr S

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 8 augusti 2002, 08:38

Hmm, på denna bild verkar det vara en sikh eller nåt: Bild

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 8 augusti 2002, 11:16

Det där är väl en bild på det förband av Indiska nationalister som Tyskarna satte upp, rekryterna kom från de fångar som Afrikakåren tog bland de indiska divisioner och brigader som slogs i Libyen och Egypten.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 8 augusti 2002, 11:32

Den indiska frivilliga enheten som sattes upp 1943 i Beverloo bar först benämningen "Indisches Infanterie-Regiment 950". Enheten flyttades senare över från Heer (Armén) till Waffen-SS och fick då benämningen "Indische Freiwilligen Legion der Waffen-SS". Överflyttningen till Waffen-SS skedde sent, i mars 1945.

Angående frivilliga från Jugoslavien var inte enbart kroater representerade utan det fanns även ett "Serbisches SS-Korps".

Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 augusti 2002, 11:33

Jag tror att de indiska enheterna var underställda Heer.

EDIT: såg inte ovanstående inlägg :oops:

/Forsberg
Senast redigerad av 1 Mathias Forsberg, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 8 augusti 2002, 11:44

Det fanns arabiska enheter i Heer, dock inte i Waffen-SS, se "Lions of the Desert: Arab volunteers in the German Army" av Antonio J Munoz för mer info.

/Marcus

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 8 augusti 2002, 14:24

Enheten flyttades senare över från Heer (Armén) till Waffen-SS och fick då benämningen "Indische Freiwilligen Legion der Waffen-SS". Överflyttningen till Waffen-SS skedde sent, i mars 1945.
Martin

Skriv svar