Är det så man tar hand om sina krigsveteraner i f.d. Sovjet

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mr x
Medlem

Är det så man tar hand om sina krigsveteraner i f.d. Sovjet

Inlägg av Mr x » 10 maj 2006, 12:13

Är det så man tar hand om sina krigs veteraner i forna Sovjet?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 34,00.html

Krigsveteranen Nikolaj Kiselev, 100, vid sin nya bil som han är för gammal för att köra.

Foto: ANDREJ KONAREV/NOVAJA GAZETA

Ryska pensionärer lurade av staten
De utlovade bilarna uteblev

Rysslands pensionärer har det tufft.
Förra året gick de miste om många av sina ekonomiska förmåner och i en delrepublik har krigsveteranerna blivit snuvade på utlovade bilar.
I dag firar ryssarna Segerdagen, men för de som tog landet genom kriget är livet fullt av motgångar.
Fakta: Segerdagen 9 maj
9 maj är allmän helgdag i Ryssland och firas stort över hela landet.
Dagen firas till minne av segern över Nazityskland i andra världskriget.
På Segerdagen uppmärksammas särskilt de krigsveteraner som deltog i kriget. Bland annat delas blommor ut till alla veteraner.
1995 utlovades alla krigsveteraner i Ryssland en Oka-bil.
I flera regioner i landet har löftet hållits. Men inte i
delrepubliken Marilandet.

Nikolaj Jakovlevitj Kiselev står bredvid sin bländande nya ?Oka?. På kavajen blänker medaljerna från kriget. Han är 100 år och har för första gången i livet en egen bil. Ett tack från staten för att han stred för fosterlandet under andra världskriget. Men Nikolaj är för gammal för att själv kunna ratta den efterlängtade gåvan.

Starka protester
Levnadsvillkoren för Rysslands gamla försämrades drastiskt förra året när en ny lag tog ifrån dem många av deras rabatter och förmåner.
Tidigare har pensionärerna, bland dem krigsveteranerna, kunnat åka gratis buss, fått gratis medicin och billigare hushållsel. Lagen som trädde i kraft i början av 2005 möttes av starka protester. Staten gick till viss del pensionärerna till mötes och höjde deras pensioner med 200 rubel ? 57 kronor. Inte mycket pengar i Ryssland heller.

Delas inte ut
I delrepubliken Marilandet har den nya lagen lett till ännu en besvikelse. De utlovade Oka-bilarna delas inte längre ut, skriver tidningen Novaja Gazeta i sitt senaste nummer.
Bilarna var ett löfte till alla de som stred för fosterlandet under andra världskriget. När den nya lagen om indragna förmåner diskuterades var också frågan om gratisbilarna uppe. Men något beslut fattades aldrig. Och några mer pengar till inköp av bilarna blev det inte.

För gammal
Förra året väntade fortfarande 900 personer i delrepubliken på sin utlovade bil. Många av dem är gamla nu.
Som Nikolaj Jakovlevitj från Zvenigov.
Fast han fick faktiskt en bil. 2002 skrev han ett brev till delrepublikens president. Och lagom till 100-årsdagen i år dök den bländvita, splitternya lilla Okan upp. Men Nikolaj har blivit för gammal för att köra bil. Bakom ratten sitter istället hans barnbarn Aleksander. Han är också pensionär.

Källa:Aftonbladet 2006-05-09

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 10 maj 2006, 13:29

Sitter och funderar över hur USA tagit hand om sina veteraner från WW II eller Vietnam.
Tror inte att någon av de har fått en gratis bil....men jag kan färstås ha fel...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 maj 2006, 08:55

Zeta skrev:Sitter och funderar över hur USA tagit hand om sina veteraner från WW II eller Vietnam.
Tror inte att någon av de har fått en gratis bil....men jag kan färstås ha fel...
Men i USA har en bil inte samma symbolvärde som i Ryssland. Alla kan köpa en utan att spra och gneta i femtioelva år.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 11 maj 2006, 09:12

Zeta skrev:Sitter och funderar över hur USA tagit hand om sina veteraner från WW II eller Vietnam.
Zeta:

Nej grattis bil har de väl aldrig blivet erbjudna men en betydligt bättre pension och då möjlighet att köpa en bil innan man har blivet 100år.

Jag är ganska övertyga om att gamla Tyska veteraner och andra alierade fick en högre ersättning i olika former än forna sovjetiska veteraner.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 maj 2006, 09:22

Med risk för att låta kall och känslolös.
Många i dagens Ryssland har det svårt och jobbigt. Att man tog bort pensionsförmånerna var ett hårt slag mot pensionärerna, men det riktade sig inte enbart mot krigsveteranerna. Det finns dessutom flera exempel på att krigsveteranerna blir väl behandlade, både genom vård och socialt uppmärksammade. Jag har inte sett hur 8 maj firas i andra länder i Ryssland så visar man verkligen uppskattning mot sina krigsveteraner.

Det tragiska i artikeln är väl snarare att man bestämmer att ge bilar till krigsveteraner 50 år efter krigslutet, personer som knappast då är kapabla att köra bil åtminstone inte i Sverige.

/Martin

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 11 maj 2006, 09:54

Martin Lundvall:

Jag visste att du skulle svara på den topic :D

Kan du skriva lite mera om din analys och skriva några ex, hur man uppvaktar och ser till att dessa forna kämpar ska leva ett drägligt liv som många andra alierade gör idag.

Hur har firande varit i forna Sovjet nu i dagarna 8Maj?

Hur mottogs denna artikeln och har de varit andra tidningar som har skrivet om detta?

/Staffan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2006, 10:07

Ett allmänt problem med det ryska samhället är att pensionärer och krigsveteraner har speciella förmåner istället för pensioner i form av pengar, t ex gratis kollektivtrafik, billigare gas eller dylikt. Ett system där pensionärerna får köpa vad de vill för sina pengar är betydligt effektivare än att administrera bilar och gastaxor.

I Tyskland, USA m fl räcker inte endast veteranpensionen till allting heller, gissar jag, om man inte blivit arbetsoförmögen av kriget.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 maj 2006, 15:00

Mr x skrev:Martin Lundvall:

Jag visste att du skulle svara på den topic :D
Det kliade länge i fingrarna, men jag ville ju inte verka för ivrig men tillslut kunde jag inte hålla mig.
Kan du skriva lite mera om din analys och skriva några ex, hur man uppvaktar och ser till att dessa forna kämpar ska leva ett drägligt liv som många andra alierade gör idag.
Ska försöka svara så gott jag kan. Utan tvekan är hänsyn till veteraneranerna en propagandasak, man vill visa att man håller av dem och gör allt för dem utan att för den skulle lägga ut så mycket pengar på dem. För pengar är något man inte har (rättare sagt man anser att man inte har det, även om jag inte tror det). Det har förekommit att man byggt speciella sjukhus för dem, även om jag tror detta mer är en propagandasak. Det ser bra ut att man har byggt ett sjukhus för krigsveteranerna.

Samhället uppskattar de uppfoffringar som dessa gamla soldater har gjortmen de kan helt enkelt inte göra allt för dem som de vill. Detta är inget unikt, alla de svaga grupperna i Ryssland har det svårt. Minimilönen är inget man kan leva på, tror den är på strax äver 1000 rubel nu. Studenterna får några hundra rubel i studiemedel varje månad. Kan ge flera exempel.
Jag tror inte det finns någon rörelse som bevakar veteranernas rättigheter, troligtvis för att de inte är enhetlig grupp och att de är utdöende.
Hur har firande varit i forna Sovjet nu i dagarna 8Maj?
Stort, jag kan se om jag kan knåpa ihop någon liten längre text. Jag vet inte hur det är i de andra länderna, men jag gissar på att Ryssland är i en klassför sig själv.
Hur mottogs denna artikeln och har de varit andra tidningar som har skrivet om detta?
Just denna artikeln har jag inte något om. Jag har tidigare läst andra artiklar från andra tidningr som tar upp samma problem. Så visst finns det i folks medvetande. Utan att bli politiska så kan ju en liten tankeställare vara på plats, när vi i väst har problem att försörja vår växande pensionsskara hur ska vi då kunna förvänta att Ryssland med svagare ekonomi och befolkningsminskning ha det?

/Martin

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 11 maj 2006, 22:53

Zeta:

Nej grattis bil har de väl aldrig blivet erbjudna men en betydligt bättre pension och då möjlighet att köpa en bil innan man har blivet 100år.
:D Visst, du har helt rätt. Ville bara säga att Ryssland verkar trots allt vara lite schysst mot sina veteraner om de flesta får en bil.
Jag är ganska övertyga om att gamla Tyska veteraner och andra alierade fick en högre ersättning i olika former än forna sovjetiska veteraner.
Det stämmer nog också. Minns dock att jag har läst någonstans om att de tyska byråkrater kunde vara jobbiga när det var dags att betala innestående sold/ersättnig till tyska krigsfångar som släpptes av ryssarna under 50-talet.

Duxbellorum
Ny medlem

Inlägg av Duxbellorum » 22 maj 2006, 12:33

Systemet I Ryssland är inte likadant som i Sverige. Social trygghet har alltid tillhandahållts av familjen. I sverige hade sådana borttagna förmåner varit fruktansvärda. Men I Ryssland är det familjen som försörjer dig om du är arbetslös eller om du studerar.

Medverkan i kriget eller tjänstgöring i armén ger extra pension så vist fins det förmåner för veteraner. Men ända sedan sovjets fall har inte majoriteten av pensionärerna kunnat leva på sina pensioner. Så de flesta har jobbat så länge de har kunnat. De pensionärer som mot all förmodan har haft nog för att klara sig själva jobbar istället ofta för att hjälpa till att försörja någon annan i familjen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 maj 2006, 13:01

Är inte realiteten den att Ryssland är ett 'fattigland' med veritabla Grand Canyons, mellan fåtalet
stenrika (skattesmitare och kapitalexportörer?) och de s.k. 'massorna' - vars lott bara föga skiljer
sig från Sovjettidens - och i många fall försämrats. Den ryska staten - är inte olik andra, och - gissar
jag, räknar kallt 'röstetal', där krigsveteraners måste utgöra en minoritet - som man snart hoppas bli
'av med'....Varjag

Duxbellorum
Ny medlem

Inlägg av Duxbellorum » 22 maj 2006, 16:08

varjag

Massorna har det ofta lika bra nu som på Sovjet tiden. Det fins en växande medelklass som har det ganska bra. Levnadsstandarden är avgjort bättre i St Petersburg och Moskva än i resten av landet.

De fattiga, studenterna och pensionärerna har det avgjort sämre. Arbetslösa fans som bekant inte på sovjet tiden och de har det väldigt svårt, såvida de inte försörjs av sin familj.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2006, 16:25

Duxbellorum skrev: Massorna har det ofta lika bra nu som på Sovjet tiden.
Har de? Det kan diskuteras, medellivslängden i dagens Ryssland är lägre än Sovjetunionen. Det hela handlar dock om hur man definerar bättre, levnadstandarden man kan få är högre i dagens Moskva än det var under Sovjettiden men Moskva är nu i gengäld en av världens dyraste städer att leva i om man tar hänsyn till vad befolkningen tjänar.
På Sovjettiden så fanns det inte heller ful reklam över hela Moskva. :wink:
Fast nu är det bäst att jag slutar innan alla, precis som Hans, kommer tro att jag är rödvinsbolsjevik.
Arbetslösa fans som bekant inte på sovjet tiden och de har det väldigt svårt, såvida de inte försörjs av sin familj.
Fanns, men inte i den officiella statistiken.

/Martin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 maj 2006, 16:38

Martin Lundvall skrev:
Har de? Det kan diskuteras, medellivslängden i dagens Ryssland är lägre än Sovjetunionen.
Enligt en av våra ryska postdocs här så beror det mest på att supandet har ökat något enormt. Faktum är att det är hennes främsta klagomål på ryska män av idag...

Men det är väl förmodligen så att sjukvården är sämre i Ryssland idag än vad den var på Sovjettiden, i alla fall om man inte har pengar?

/Tryggve

Skriv svar