Hur nära var tyskarna att vinna ubåtskriget?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Johnnie
Medlem

Hur nära var tyskarna att vinna ubåtskriget?

Inlägg av Johnnie » 17 juni 2006, 05:35

Den här frågan har kanske varit uppe innan och då ursäktar jag mig... förutsatt nån är snäll nog o ge en länk till tråden :)

Men hur nära var tyskarna att vinna slaget om atlanten egentligen?
Med definition vinna kan man mena att de hade lyckats svälta ut Storbrittanien till en sån grad att de fick stora problem hålla igång sin krigsmakt/industri. Detta skulle då i sin tur leda till att storbrittanien fick stora problem hålla igång sina skepp och så hade man fått en ond cirkel.

Vad jag är nyfiken på också, och kanske främst, är huruvida de hade vunnit om Hitler följt Dönitz till fullo och bara producerat ubåtar, i stort sett. Hade man istället för alla skeppsbjässarna kunnat producera så många som krävdes för att effektivt kväva storbrittanien?

Jag har hört att tyskland skulle kunnat haft så många som 250-300 ubåtar om gått på Dönitz linje. Om inte dessa kunde avgöra, så borde man iaf fått ett rejält försprång i slaget om atlanten då de allierade inte lyckades bekämpa ubåtar effektivt förrän i slutet av 1942. Eller?

Mvh
John J.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Hur nära var tyskarna att vinna ubåtskriget?

Inlägg av tryggve » 17 juni 2006, 09:47

Johnnie skrev: Men hur nära var tyskarna att vinna slaget om atlanten egentligen?
Med definition vinna kan man mena att de hade lyckats svälta ut Storbrittanien till en sån grad att de fick stora problem hålla igång sin krigsmakt/industri. Detta skulle då i sin tur leda till att storbrittanien fick stora problem hålla igång sina skepp och så hade man fått en ond cirkel.
Mvh
John J.
Ska man tro bokserien "HItlers uåtskrig" så var tyskarna aldrig ens i närheten av att vinna slaget om Atlanten. Det fanns ett antal tillfällen där enskilda konvojer fick rätt mycket stryk, men man var aldrig i närheten av att hota Storbritanniens försörjning. Mer än 95% av fartygen i konvojerna kom fram, och den brittiska handelsflottan ökade tonnaget snarare än minskade det även under de första två åren.

Johnnie
Medlem

Inlägg av Johnnie » 17 juni 2006, 11:06

Okej, det har ju talats annars om att Britterna under vissa stunder var väldigt oroade över ubåtarna, men detta kanske mer var under ubåtskrigets höjdpunkt runt 1942.

Men förutsatt som jag nämnde sist i min tråd, hade britterna kunnat få desto allvarligare problem om Tyskland helt fokuserat på ubåtar och byggt sådana istället för alla de stora & mindre stora slagskeppen?

Skriv svar