Rökning?
Rökning?
Under WWII var rökning väldigt vanligt, nästan alla rökte typ... så kom jag att tänka på hur det måste ha påverkat soldaternas hälsa. De måste ju ha fått mycket sämre kondition etc.. ?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja, jag har faktiskt tänkt samma sak. Amerikanska soldater fick ju sina ciggaretter gratis. Ett jättesmart sätt av tobaksbolagen att få nya kunder.
Min farbror har berättat att alla rökte som borstbindare.
Fast det är ju en drog som säkert underlättade vardagen för en trött frontsoldat.* Och jag tror ju inte att det är en slump att det nuförtiden röks mest hos den grupp i samhället som har de sämsta jobben.
Sonderling
* Jag vet inte om jag ska utveckla detta men som f.d. rökare kan jag ju bara säga detta att visst det är vissa dagar man saknar kicken som en härlig morgon ciggarett ger m.m.
Fast det är ju en drog som säkert underlättade vardagen för en trött frontsoldat.* Och jag tror ju inte att det är en slump att det nuförtiden röks mest hos den grupp i samhället som har de sämsta jobben.
Sonderling
* Jag vet inte om jag ska utveckla detta men som f.d. rökare kan jag ju bara säga detta att visst det är vissa dagar man saknar kicken som en härlig morgon ciggarett ger m.m.
Det var faktiskt i Tyskland på 1930-talet som de första ordentliga studierna kom som visade på ett sammanhang mellan rökning och lungcancer.cbx skrev:På den tiden var det ju inte "farligt" att röka, det blev det långt senare. Man måste sätta sig in i rådande tidsanda. Diskutionerna om rökningens skadeverkningar kom väl inte förrän på 70-talet.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nu är väl inte den bristande dåtida kunskapen om rökningens farlighet något som gör dåtida rökning mindre farligt?cbx skrev:På den tiden var det ju inte "farligt" att röka, det blev det långt senare. Man måste sätta sig in i rådande tidsanda. Diskutionerna om rökningens skadeverkningar kom väl inte förrän på 70-talet.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nej nej nu menade cbx att alla rökte och hälsoaspekten inte var något som diskuterades eller ens reflekterades över. Iinte i allmänhet iallafall. Det var ju tuft att röka.Markus Holst skrev:Nu är väl inte den bristande dåtida kunskapen om rökningens farlighet något som gör dåtida rökning mindre farligt?cbx skrev:På den tiden var det ju inte "farligt" att röka, det blev det långt senare. Man måste sätta sig in i rådande tidsanda. Diskutionerna om rökningens skadeverkningar kom väl inte förrän på 70-talet.
Och det var ju inte så länge sedan faktiskt som man rökte helt ogenerat i lunchrum och möteslokaler. Det är ju först de senaste deceniet som rökning blivit så stigmatiserat.
Men som sagt man har ju undrat hur bra det är att sitta röka ett paket Lucky Strike i en foxhole och sedan storma fram mot fienden. Chansen borde vara stor att man får nått hostanfall halvägs över ingenmansland.
Sonderling
Hitler ogillade att soldaterna rökte. Jag har faktiskt för mig att man under denna tid i Tyskland drev kampanjer där man varnade för hur skadlig rökning var.affe skrev:Precis som Tryggve säger men med tillägget att jag har för mig att man i tyskland på 30-talet även försökte sig på att förbjuda cigaretter eftersom de ansågs skadliga för (folk)hälsan... Jag tror att det tom. finns en bok skriven om detta ämne... Någon som vet mer?
/a
Kom ihåg att tobak innehåller nikotin och det är ett lugnande medel, så kan förstå att många soldater mitt i alla lik och allt blod tyckte att det var väldigt gött med en ciggaret eller två. Sedan som någon annan sade, så drev Hitler och NSDAP en "kampanj" mot rökning och alkohol, men det var väl inte så många som följde det hela. Riskerna med tobak kom först fram under 50 talet (någon forskare), men det en riktig diskusion blev det visst först inne på 70talet.
Soldaterna fick ju i alla militärer grattis tobak.
Soldaterna fick ju i alla militärer grattis tobak.
Nej, de första studierna om rikskerna med tobak publicerades i Tyskland på 1930-talet (som jag påpekade tidigare). Då påvisades ett samband mellan lungcancer och tobaksrökning.Marco skrev:Riskerna med tobak kom först fram under 50 talet (någon forskare), men det en riktig diskusion blev det visst först inne på 70talet. .
Fast blev inte västvärlden först fullt medveten om dessa risker först efter andra världskriget? Om jag minns rätt så var det någon undersökning i slutet av 40talet som skapade stor diskusion?tryggve skrev:Nej, de första studierna om rikskerna med tobak publicerades i Tyskland på 1930-talet (som jag påpekade tidigare). Då påvisades ett samband mellan lungcancer och tobaksrökning.Marco skrev:Riskerna med tobak kom först fram under 50 talet (någon forskare), men det en riktig diskusion blev det visst först inne på 70talet. .
Re: Rökning?
Det kan nog tyckas så, men det stora flertalet var vana vid mycket tyngre arbeten då än vad som är vanligt idag. Följaktligen gav arbetsplatserna dem en bättre fysisk kondition och uthållighet 'av bara farten'. För lant- och industriarbetare på den tiden - behövdes inte mycket av vad som kallas 'träning' idag - den hade dom flesta fått från barnsben i sitt dagliga värv.volgar skrev:Under WWII var rökning väldigt vanligt, nästan alla rökte typ... så kom jag att tänka på hur det måste ha påverkat soldaternas hälsa. De måste ju ha fått mycket sämre kondition etc.. ?
Förresten är ganska säker på att cigaretterna och piptobaken i tyska armén var ransonerad - av brister helt enkelt. I den amerikanska var det 'fritt fram'., Varjag
Re: Rökning?
Såklart påvärkade rökning deras hälsa det kan man ju inte förneka, rökning var ju lika skadligt då som nu, om än inte skadligare (vi har mer regler nu för hur ciggen ska vara än på denna tid).volgar skrev:Under WWII var rökning väldigt vanligt, nästan alla rökte typ... så kom jag att tänka på hur det måste ha påverkat soldaternas hälsa. De måste ju ha fått mycket sämre kondition etc.. ?
Men sen måste man ju sätta in det i sammanhanget, många av dom amerikanska soldaterna hade säkert rökt innan och arbetade med tunga arbeten(som varjag skrev) och på så sätt så var man ju van innan och visste inte vad max kapacitet var (dvs vad man klarade av innan man rökte). Så på så sätt påvärkade det ju inte direkt. Sen var ju förhållande så pass dåliga annars (sjukdomar, dåliga kläder etc) så rökningen var nog mer något possitivt i deras vardag istl för något som drog ner dom.
Hälsn.
z0ltan