Halshuggningar i Nazityskland
Halshuggningar i Nazityskland
Idag såg jag på filmen Sophie Scholl - Die letzen Tage. Kan inte direkt påstå att jag kände till deras öde tidigare, mer än att de blev avrättade. Vad som förvånade mig var att studenterna i filmen avrättas med en giljotin. Hur vanligt var det att Nazityskland verkställde dödsdomar på det sättet?
Re: Halshuggningar i Nazityskland
Det var obligatoriskt, men dömda för riktigt "avskyvärda" brott, som grovt landsförräderi, deltagande i 20-juliattentatet o.s.v., ansågs inte alltid "värda" att avrättas på detta relativt "lindriga" sätt utan hängdes oftast i strypsnaror.Corsair skrev:Idag såg jag på filmen Sophie Scholl - Die letzen Tage. Kan inte direkt påstå att jag kände till deras öde tidigare, mer än att de blev avrättade. Vad som förvånade mig var att studenterna i filmen avrättas med en giljotin. Hur vanligt var det att Nazityskland verkställde dödsdomar på det sättet?
Ur Wikipedia (sökord: giljotin tyskland): "När Tyskland enades 1871 fick hela landet en ny straffrätt, och där bestämdes att alla dödsdömda skulle avrättas genom halshuggning, med antingen yxa eller giljotin. Hitler bestämde 1938 att dödsstraffet skulle ske med giljotin eller genom hängning. I och med nazisternas maktövertagande i Tyskland utökades drastiskt antalet brott som belades med dödsstraff, och fram till 1945 giljotinerades mellan 16 000 och 20 000 människor, fler än som avrättades på detta vis under franska revolutionen. I detta antal ingick politiska fångar som medlemmarna i motståndsgruppen Vita rosen."Corsair skrev:Menar du att alla politiskt dömda personer avrättades med giljotin vid den tiden? Var det nazisternas påfund eller någon kvarleva från innan maktövertagandet?
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Det var så länge halshuggningarna sköttes av en bödel och då de var relativt få.varjag skrev:Var det inte t.o.m. så att bödeln, var iklädd högtidskläder? Jag har ngt minne av frack och cylinderhatt??? Varjag
Med den maskinella hanteringen var det oftast många som i snabb följd avrättades och då fanns det tydligen inte utrymme för värdighet eller ceremonier. Peter Weiss ger i "Motståndets estetik" del 2 (som jag använt som källa i en annan tråd) en fruktansvärd bild av det hela.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Capital Punishment UK skrev:Germany
Beheading with a high block and axe was the normal method of execution in some Länders (provinces) of Germany and was carried out in public up to 1851. Other Länders used the sword or the guillotine. Franz Schmidt, the executioner of Nuremberg from May 1578 to 1617, persuaded the authorities to allow him to behead a condemned woman, rather than hanging her, as a mercy to them. The woman was seated in a chair and Schmidt beheaded her with his sword from behind. He executed at least 42 women during his 44 years in office.
The execution of Bertha Zillman on October 31st, 1893 was described by journalists. Zillman had poisoned her husband with arsenic, because he beat her and their children, and was sentenced to death. She was beheaded at Plötzensee prison at 8 a.m. Her dress was cut out at the neck down to her shoulders and her hair put up in a bun. She was given a shawl to wear. When the Inspector of the prison went to fetch her, he found her prostrate with fear and she had to be helped to the high block by two male warders. She silently removed the shawl and with one swing of the axe the executioner had decapitated her. It was all over by 8.03 a.m.
There was a double female execution in 1914 when Pauline Zimmer and Marie Kubatzka were beheaded for murder in Ratibor. The women were executed in turn using a high block. In front of the block was a black cushion on which the manacled woman knelt and then bent forward to put her head on the block which was higher on the body side so that it caused the neck to be slightly bent. The assistant executioner held the women's hair out in front of her to prevent her moving at the crucial moment while the masked executioner beheaded her with a short handled axe, rather like a butcher's cleaver. (Click here to see a picture of an earlier, but similar female beheading in Germany)
Two famous beheadings in Germany were carried out at 6 a.m. on 18th February 1935 when Baroness Benita von Falkenhayn and her friend Renate von Natzner, who had been convicted of spying, were beheaded with the axe by the executioner Carl Gröpler wearing the traditional tail-coat, top hat and white gloves, at Berlin's Plötzensee prison. In 1938, Hitler decreed that all future executions should be by hanging or guillotining. West Germany abolished capital punishment altogether in 1951 and the last execution there was in 1949.
Tyskland har alltid varit ett land där teknik utvecklades på alla plan. Även när det gällde avrättningar. Så under Hitlers tid införde man en modern vidareutvecklad giljotin som var hydrauliskt driven. Det vill säga att bilan inte föll tack vare sin egen vikt från hög höjd utan drevs ned med en hydraulcylinder. Vilket gjorde att en giljotin kunde placeras inomhus i ett vanligt rum med normal takhöjd.
- Ståhlspets
- Medlem
I Plötzensee fängelset så halshöggs 1933 till 1936 totalt 45 människor med bödelsyxan
1937 installerades ”Fallbeil” eller ”Guillotine”.
1937: 37 st personer halshugna med ”Fallbeil”
1938:56 st
1939: 95 st
Efter 20 Juli attentatet så giljotinerades 90 personer och 2 891 människor giljotinerades totalt under nazisternas tolv år vid makten på på Plötzenseefängelset.
Den som blev den störste bödeln med mest halshuggningar var Johann Reichhart och han utförde 2 876 st och ibland dem Sophie och Hans Scholl från Vita Rosen. Reichhart avrättade mellan 1924 till 1947 totalt 3 165 människor
Efter kriget så åtalades han inte utan fick fortsätta sitt värv i de allierades tjänst och tills i slutet av Maj 1946 hade han avrättat 156 nazistiska krigsförbrytare då i samarbete med den allierade chefsavrättaren Sergeant John C. Woods.
1937 installerades ”Fallbeil” eller ”Guillotine”.
1937: 37 st personer halshugna med ”Fallbeil”
1938:56 st
1939: 95 st
Efter 20 Juli attentatet så giljotinerades 90 personer och 2 891 människor giljotinerades totalt under nazisternas tolv år vid makten på på Plötzenseefängelset.
Den som blev den störste bödeln med mest halshuggningar var Johann Reichhart och han utförde 2 876 st och ibland dem Sophie och Hans Scholl från Vita Rosen. Reichhart avrättade mellan 1924 till 1947 totalt 3 165 människor
Efter kriget så åtalades han inte utan fick fortsätta sitt värv i de allierades tjänst och tills i slutet av Maj 1946 hade han avrättat 156 nazistiska krigsförbrytare då i samarbete med den allierade chefsavrättaren Sergeant John C. Woods.
- Bilagor
-
- Hans Scholl, Sophie Scholl och Christoph Probst från Vita Rosen som alla giljotinerade av Johan Reichhart..jpg (60.51 KiB) Visad 5996 gånger
Senast redigerad av 1 Ståhlspets, redigerad totalt 15 gånger.
Det finns en hel del intressant skrivet under viewtopic.php?t=25111&postdays=0&postorder=asc&start=0 där rubriken är "Sista offentliga avrättningen 130 år sedan i Sverige", men som också ger inblickar i ämnet vi här diskuterar. Mäster Grå skriver bl.a.: " Adeln hade rätt att avrättas med svärd och inte med bila, då det sistnämnda förknippades med djurslakt. Halshuggning med svärd uppfattades som mycket mera ärofyllt".
I Sverige har vad jag vet, från medeltiden och framåt, aldrig dödsstraffet verkställts genom hängning, men detta var vanligt på kontinenten. Men en adelsman hade där rätt till, istället för att som det hette "bli neslingen hängd" att (som det i Sverige hette) bli "benådad till svärd".
I Tyskland fanns alltså från 1938 två lagstadgade avrättningssätt: Avrättning med giljotin eller hängning. Men hängning kom således endast ifråga, som jag ovan nämnt, om brottet ansågs synnerligen grovt eller nesligt. De många dömda i den landsförrädiska Schulze-Boysen/Harnack-gruppen, se http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Orchestra_spy , avrättades således - och ibland på ett utstuderat plågsamt sätt - genom hängning, liksom de mera framstående deltagarna i 20-juliattentatet.
Arkebusering förekom inte den civila strafflagen, men givetvis i den militära. Men även här förekom det, speciellt i krigets slutskede, att desertörer istället för att bli skjutna "nesligen" hängdes.
I Sverige har vad jag vet, från medeltiden och framåt, aldrig dödsstraffet verkställts genom hängning, men detta var vanligt på kontinenten. Men en adelsman hade där rätt till, istället för att som det hette "bli neslingen hängd" att (som det i Sverige hette) bli "benådad till svärd".
I Tyskland fanns alltså från 1938 två lagstadgade avrättningssätt: Avrättning med giljotin eller hängning. Men hängning kom således endast ifråga, som jag ovan nämnt, om brottet ansågs synnerligen grovt eller nesligt. De många dömda i den landsförrädiska Schulze-Boysen/Harnack-gruppen, se http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Orchestra_spy , avrättades således - och ibland på ett utstuderat plågsamt sätt - genom hängning, liksom de mera framstående deltagarna i 20-juliattentatet.
Arkebusering förekom inte den civila strafflagen, men givetvis i den militära. Men även här förekom det, speciellt i krigets slutskede, att desertörer istället för att bli skjutna "nesligen" hängdes.
Jag får tacka Stålspets för posten om antalet halshuggna i Nazi-Tyskland. Som bekant (
) försöker jag analysera sifferuppgifter. Stillebens Wikipedia-uppgift om mellan
16 000 och 20 000 halshuggna under Nazitiden föreföll våldsamt överdriven. (Omkring 125 i månaden eller 4 per dag
! )
Stålspets siffra om 2891 halshuggningar under hela nazitiden (=4-5 i veckan) verkar vara en mera realistisk siffra. Vågar man gissa - att de flesta var kriminalfall av en eller annan art? Varjag
16 000 och 20 000 halshuggna under Nazitiden föreföll våldsamt överdriven. (Omkring 125 i månaden eller 4 per dag
Stålspets siffra om 2891 halshuggningar under hela nazitiden (=4-5 i veckan) verkar vara en mera realistisk siffra. Vågar man gissa - att de flesta var kriminalfall av en eller annan art? Varjag