Dagen D
Dagen D
Hej
Under D dagan på morgonen så fälldes det en massa trupper i fallskärm. Någon som vet vad detta operation hette och vad deras mål var?
Under D dagan på morgonen så fälldes det en massa trupper i fallskärm. Någon som vet vad detta operation hette och vad deras mål var?
- Belisarius
- Medlem
Britternas luftlandsättning gick under namnet Operation Tonga, 6th Airborne Division deltog. Målet var att säkra övergångarna över floden Orne på landstigningens östra flank. Specifikt var målet broarna i närheten av Ranville samt att förstöra batteriet vid Merville som hotade stränderna.
De amerikanska divisionernas operationskod var "Detroit" för 82:a luftburna och "Chicago" för 101:a. Deras mål var att säkra de "causeways", vägbanker, som ledde upp från Utah Beach över de översvämmade områdena på Contentin-halvön mellan Varreville och Carentan. 82:a hade (om jag minns rätt) Causeway 1-3 som mål medan 101:a hade Causeway 4-5 samt att säkra Carentan.
De amerikanska divisionernas operationskod var "Detroit" för 82:a luftburna och "Chicago" för 101:a. Deras mål var att säkra de "causeways", vägbanker, som ledde upp från Utah Beach över de översvämmade områdena på Contentin-halvön mellan Varreville och Carentan. 82:a hade (om jag minns rätt) Causeway 1-3 som mål medan 101:a hade Causeway 4-5 samt att säkra Carentan.
Vidare så sprängde de ett antal stora kanoner som skulle ha försvarat landsättningen från havet.
Allmänt kan sägas, att fallskärmstrupperna som hoppade under natten innan fick oerhörda förluster. Så tex. rätt många tycks ha drunknat direkt vid landningen i översmämningarna. Många trupper hamnade på fel ställen, eller bara del av trupp hamnade på rätt ställe - med utrustningen medföljande den andra trupphalvan som alltså landat fel.
Men i det stora hela var operationen framgångsrik. De som kom helskinnade ner improviserade och löste ändå flertalet av de anbefallda stridsuppdragen.
Allmänt kan sägas, att fallskärmstrupperna som hoppade under natten innan fick oerhörda förluster. Så tex. rätt många tycks ha drunknat direkt vid landningen i översmämningarna. Många trupper hamnade på fel ställen, eller bara del av trupp hamnade på rätt ställe - med utrustningen medföljande den andra trupphalvan som alltså landat fel.
Men i det stora hela var operationen framgångsrik. De som kom helskinnade ner improviserade och löste ändå flertalet av de anbefallda stridsuppdragen.
- Belisarius
- Medlem
Ja, både 82:a och 101:a spreds över hela Cotentin - en del släpptes så tidigt att de landade i havet väster om halvön! Det gällde bland annat för hela 82:as divisionsartilleri, utom 2 pjäser som föll på stranden. Britterna verkar haft mest problem med drunknade i och med att många släpptes över det översvämmade Orne-deltat. Allt som allt visar framgångarna hur oerhört förvirrad situationen var för både allierade och tyskar samt vilken anpassningsförmåga de elitutbildade fallskärmsjägarna hade. De slog sig ihop i små grupper från skilda förband - ibland från skilda divisioner - och tog det mål som låg inom räckhåll.
Som helhet var det nog viktigast i slutändan att britterna lyckades med att säkra sin flank från 21:a pansardivisionen, men det berodde ju också mycket på att 21:a i sin tur gjorde ett kapitalt misstag i ett kritiskt skede under dagen.
Som helhet var det nog viktigast i slutändan att britterna lyckades med att säkra sin flank från 21:a pansardivisionen, men det berodde ju också mycket på att 21:a i sin tur gjorde ett kapitalt misstag i ett kritiskt skede under dagen.
- Belisarius
- Medlem
Vad gäller operationens namn finns det också lite förvirring runt detta; ibland hör man att luftlandsättningen gick under namnet Operation Neptune, ibland att det gäller amfibieoperationen.
Operation Neptune är ett övergripande begrepp på HELA operationen på D-dagen - att etablera ett brohuvud på den franska kanalkusten. "Overlord" är en större operation - invasionen av Normandie.
Operation Neptune är ett övergripande begrepp på HELA operationen på D-dagen - att etablera ett brohuvud på den franska kanalkusten. "Overlord" är en större operation - invasionen av Normandie.
- Belisarius
- Medlem
...också.
I alla fall enligt Encyclopaedia Brittanicas Guide to Normandy 1944
http://www.britannica.com/dday/article-9400219
I alla fall enligt Encyclopaedia Brittanicas Guide to Normandy 1944
http://www.britannica.com/dday/article-9400219
Man verkade förutse att det skulle bli oreda i mörkret efter att trupperna tagit mark så man utrustade samtliga med en liten leksak! En liten plåtgroda som gav ett litet men distinkt knäppande då man klämde på den. På så vis kunde man utesluta falska anrop i natten. Det var bara att knäppa - fick man samma knäpp till svar var det all right. Jag har för mig att det vimlade av dylika kortlivade prylar under D-day
Ja, alla minns väl scenen i Den längsta dagen.Krusse skrev:Man verkade förutse att det skulle bli oreda i mörkret efter att trupperna tagit mark så man utrustade samtliga med en liten leksak! En liten plåtgroda som gav ett litet men distinkt knäppande då man klämde på den. På så vis kunde man utesluta falska anrop i natten. Det var bara att knäppa - fick man samma knäpp till svar var det all right. Jag har för mig att det vimlade av dylika kortlivade prylar under D-day
- Belisarius
- Medlem
-
Rosenstråle
- Ny medlem
Re: Dagen D
En annan fråga jag har tänkt på länge e. Skicka man över folk till Frankriken och för att reda och kolla vatten djup och sand och marken eller klarar man det med flygfoto?
predator skrev:En annan fråga jag har tänkt på länge e. Skicka man över folk till Frankriken och för att reda och kolla vatten djup och sand och marken eller klarar man det med flygfoto?
Det skickades över mindre ubåtar med grodmän för att kolla på plats, bärighet, mineringar m.m. -om jag inte missminner mig så placerades det också ut fyrar.
MVH
Hans
Tack hans. Har du kolla på var och när?
Nu skall jag natta barn - leta själv latmask
http://www.google.com/search?hl=sv&sour ... =&aq=f&oq=
MVH
Hans
http://www.google.com/search?hl=sv&sour ... =&aq=f&oq=
MVH
Hans