Slaget om Wien

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Slaget om Wien

Inlägg av Morgan » 19 februari 2007, 19:44

Hej, jag har googlat efter Slaget om Wien och sökt här på skalman, men har inte hittat så mycket.

Det här vet jag:

Enligt den här hemsidan, http://www.worldwar-2.net/timelines/war ... x-1945.htm, började slaget om Wien den 6 april 1945 och upphörde den 13 april då sovjetiska trupper intog hela staden.

Listandet av enheter som deltog i detta slag är mycket vag: Det framgår bara att enheter under General Schöner samt LAH deltog på tysk sida samt att den 2. och 3. Ukrainska fronten deltog i angreppet. Enligt uppgifter jag läste någonstans dog det ca 16.000 tyskar/österrikare samt ca 19.000 sovjetiska soldater. Nämnandet av General Schöner måste väl betyda att 3. Gebirgsjägerdivision deltog i försvaret av Wien? Jag har läst boken Sniper on the eastern front (om Sepp Allerberger) och enligt den var General Schöner befälhavare för denna enhet.

Är det någon som vet mer? Jag vill veta så exakt som möjligt, alltså om möjligt hur många tanks etc. varje förband hade.

Tack på förhand, Morgan

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 20 februari 2007, 11:51

Hej Morgan,

jag har inte ngn direkt faktainfo att ge dig men kollade lite på nätet och ett flertal böcker tar (helt eller delvis) upp slaget om Wien 1945 - bl a här: http://www.aberdeenbookstore.com/eastern_front_iii.htm (sök på "Vienna" så kan du hoppa fram till de olika böckerna). En bok heter just "Wien 1945"/"Vienna 1945" - och kan kanske vara av intresse?

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 20 februari 2007, 12:06

Tack, ska kolla upp det. Tänkte att det skulle kunna vara intressant att undersöka det slaget eftersom det inte är lika känt som Slaget om Berlin.

En liten rättelse som Probstner gav mig (kan av någon anledning inte uppdatera inlägget ovan), befälhavaren hette Schörner, inte Schöner.

Morgan

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 21 februari 2007, 00:37

"Slaget om Wien" varade mellan 3-23 april 1945, striderna inne i staden påbörjades den 6 april efter att ryssarna omringat staden från alla håll och avslutades den 13 april. De tio följande dagarna ägnade Röda Armén framförallt åt att rensa upp motståndsfickor i Wienerwald och Niederösterreich, vilka alla blev delar av den sojetiska ockupationszonen. Wien var av naturliga skäl för tyskarna ett viktigt kulturellt centrum som skulle försvaras till varje pris, men i de verkliga gatustriderna blev det som så många gånger en samling Volkssturmkämpar och fanatiker samt resterna av VI SS-Panzerarmee som tidigare varit med i striderna vid Budapest som kom att slåss utsiktslöst på den tyska sidan, mot ryssarna som kunde organisera uppemot tio gånger större styrkor. Tyskarna kunde inte mobilisera mer än ca 25000-30000 man, och av den tidigare pansarbattaljonen fanns endast 52 panzers tillgängliga varav 28 avdelades till försvaret av Wien och resten sändes vidare in i Wienerwald. Striderna handlade från tysk sida mest om att binda upp så många trupper som möjligt mot ryssarna för att förhindra vidare inryckning mot väster samt för att vinna tid.

Intressant är att striderna kunde ha undviktis eftersom de flesta tyska officerarna insåg det meningslösa i hela försvarsföretaget, men de inblandade officerarna blev avslöjade och hängdes efter summarisk ståndrätt den 7-8 april. Baldur von Schirach, den f.d. Hitlerjugendledaren och sedan 1940 Gauleiter för Wien, vågade inte förklara Wien för "öppen stad" såsom tyskarna hade gjort med en kulturstad som Rom. "Operation Radetzky" lyckades dock troligen minimera förstörelsen av Wien mot vad det kunde ha blivit, eftersom planen hjälpte ryssarna att omringa staden västerifrån. Omkring 20% av fastighetsbeståndet i staden förstördes, vilket ju givetvis nästan framstod som en "petitess" i jämförelse med städer som Berlin och Warszawa där offren kunde räknas i hundratusentals och förstörelsen av husen än mer överväldigande. Dock var det många symbol- och kommunikationsbyggnader som Westbahnhof och Stephansdomen som förstördes samt hälften av alla korgarna i Praterns pariserhjul, vilka allesammans bildade en utmärkt bakgrund i filmen Tredje Mannen...

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 21 februari 2007, 00:40

För den som kan tyska finns alltid läsövning här

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 21 februari 2007, 12:42

Tack! :)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 21 februari 2007, 13:09

Erik Hägerdal skrev:Tyskarna kunde inte mobilisera mer än ca 25000-30000 man, och av den tidigare pansarbattaljonen fanns endast 52 panzers tillgängliga varav 28 avdelades till försvaret av Wien och resten sändes vidare in i Wienerwald.
Har läst genom artikeln i Wikipedia samt de länkar som anges som källor men hittar ingenting om exakt vilka pansarfordon - stridsvagnar och stormkanonvagnar - som 6 pansardivisionen förfogade över vid denna tidpunkt. Det skulle vara intressant att veta. Kan man anta att det rörde sig om StuG III, StuG IV, JPz IV/70, PzKfw IV, Panther G, Tiger I och Tiger II?

Morgan

Skriv svar