Vichy-Frankrike?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Vichy-Frankrike?

Inlägg av Gothmog » 4 september 2002, 18:56

Hur var det med Vichy-Frankrike egentligen? Jag kan typ inget om detta....någon som kan berätta?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 september 2002, 19:34

Efter att Tyskland hade krossat Frankrike 1940 beslutade man att norra delen och en smal remsa i söder skulle vara under tysk ockupation, resterande(och alla franska kolonier) skulle vara styrt under fransk ledning! Dess huvudstad blev staden Vichy. Vichy-Frankrike förklarade sig neutralt i konflikten, och för det fick dom behålla sin marin och sinna kolonier.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 4 september 2002, 19:37

Vi hade en liten diskussion om detta på denna tråd.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 21 juni 2003, 14:40

Har nån en karat över Vichy France???

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 juni 2003, 16:18

Bästa jag kunde hitta på nätet efter jag skalat bort en del:
Bilagor
Vichy-Frankrike.JPG
Vichy-Frankrike.JPG (126.15 KiB) Visad 5002 gånger

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 21 juni 2003, 17:44

Tack Anno :D

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 21 juni 2003, 17:49

Hur valdes ledarna? var dem inte väldigt tyskvänliga?

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 21 juni 2003, 17:56

Petain blev ledare för vichy regeringen.
Om dom var tysk vänliga så ,Ja troligen iaf fick Gestapo operera fritt runt i Området.

Här finns mera fakta i en tidigare tråd

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 21 juni 2003, 22:45

Hade Vichy France samma nationalsång som frankrike förre eller hade dom bytt den till nån ny?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 22 juni 2003, 01:08

Anno skrev:Dess huvudstad blev staden Vichy.
Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 22 juni 2003, 07:37

D. Andersson skrev:
Anno skrev:Dess huvudstad blev staden Vichy.
Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?
Kanske för att Tyskarna tyckte att staden var en liten ointressant stad,och tex i lyon och Marseille hade man intressen på tysk sida(?)
Eller sen för staden är i ett Bergigt område och det finns inget militärt mål i denna stad(?)
Spekulerar.... :|

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 22 juni 2003, 10:48

var ligger vichy???

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 22 juni 2003, 23:55

Här har vi Vichy. Mitt ute i ingenstans. Paris ser ni längst upp i det vita.
Bilagor
vichy1.gif
vichy1.gif (132.99 KiB) Visad 4845 gånger

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 23 juni 2003, 00:48

tackar!

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 23 juni 2003, 02:03

Superfinne skrev:
D. Andersson skrev:
Anno skrev:Dess huvudstad blev staden Vichy.
Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?
Kanske för att Tyskarna tyckte att staden var en liten ointressant stad,och tex i lyon och Marseille hade man intressen på tysk sida(?)
Eller sen för staden är i ett Bergigt område och det finns inget militärt mål i denna stad(?)
Spekulerar.... :|
Fransmännen valde själva att förlägga sin provosoriska huvudstad i Vichy av någon outgrundlig anledning. Dessutom var det fransmännen och inte Hitler som utsåg Vichy-Frankrikes ledare. Det var alltså ingen riktig tysk lydstat, men tyvärr var de franska ledarna väldigt fogliga när tyskarna kom och ställde krav

Skriv svar