Vichy-Frankrike?
Vichy-Frankrike?
Hur var det med Vichy-Frankrike egentligen? Jag kan typ inget om detta....någon som kan berätta?
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Efter att Tyskland hade krossat Frankrike 1940 beslutade man att norra delen och en smal remsa i söder skulle vara under tysk ockupation, resterande(och alla franska kolonier) skulle vara styrt under fransk ledning! Dess huvudstad blev staden Vichy. Vichy-Frankrike förklarade sig neutralt i konflikten, och för det fick dom behålla sin marin och sinna kolonier.
Vi hade en liten diskussion om detta på denna tråd.
- Superfinne
- Medlem
- Inlägg: 488
- Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
- Ort: Kingdom of Haninge
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Superfinne
- Medlem
- Inlägg: 488
- Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
- Ort: Kingdom of Haninge
- Kontakt:
- Superfinne
- Medlem
- Inlägg: 488
- Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
- Ort: Kingdom of Haninge
- Kontakt:
Petain blev ledare för vichy regeringen.
Om dom var tysk vänliga så ,Ja troligen iaf fick Gestapo operera fritt runt i Området.
Här finns mera fakta i en tidigare tråd
Om dom var tysk vänliga så ,Ja troligen iaf fick Gestapo operera fritt runt i Området.
Här finns mera fakta i en tidigare tråd
- Superfinne
- Medlem
- Inlägg: 488
- Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
- Ort: Kingdom of Haninge
- Kontakt:
- D. Andersson
- Medlem
- Inlägg: 827
- Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
- Ort: Katrineholm
- Superfinne
- Medlem
- Inlägg: 488
- Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
- Ort: Kingdom of Haninge
- Kontakt:
Kanske för att Tyskarna tyckte att staden var en liten ointressant stad,och tex i lyon och Marseille hade man intressen på tysk sida(?)D. Andersson skrev:Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?Anno skrev:Dess huvudstad blev staden Vichy.
Eller sen för staden är i ett Bergigt område och det finns inget militärt mål i denna stad(?)
Spekulerar....
- D. Andersson
- Medlem
- Inlägg: 827
- Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
- Ort: Katrineholm
Fransmännen valde själva att förlägga sin provosoriska huvudstad i Vichy av någon outgrundlig anledning. Dessutom var det fransmännen och inte Hitler som utsåg Vichy-Frankrikes ledare. Det var alltså ingen riktig tysk lydstat, men tyvärr var de franska ledarna väldigt fogliga när tyskarna kom och ställde kravSuperfinne skrev:Kanske för att Tyskarna tyckte att staden var en liten ointressant stad,och tex i lyon och Marseille hade man intressen på tysk sida(?)D. Andersson skrev:Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?Anno skrev:Dess huvudstad blev staden Vichy.
Eller sen för staden är i ett Bergigt område och det finns inget militärt mål i denna stad(?)
Spekulerar....